Moms på importcykel från EU

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Är det någon som vet vem som ska betala momsen om man köper en cykel som har gått mindre än 600 mil eller är yngre än 6 månader? Hur får skatteverket reda på miltalet, är det besiktningens siffra som gäller?

Vad händer om jag köper en cykel i andra hand som någon annan importerat men ej regbesiktat och som klassas som ny, riskerar jag då att få betala moms på 25%.

Hoppas på att någon har bra koll på detta.

Köp senaster numret av Bike, där går de igenom vad som gäller vid import.

"Moms på nya bilar

Tillämpningen av skatteregler skiljer vad gäller nya respektive begagnade bilar. Som begagnad bil räknas den bil som har rullat mer än 600 mil och varit i bruk mer än 6 månader. Bilen betraktas som ny om inte båda gränserna passerats. På nya bilar betalas moms i Sverige."

http://www.autoscout24.se/content/swe/tips/tip_4.asp

Från vägverket

Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader
Exempel på när en bil betraktas som ny:
500 mil och 5 månader
500 mil och 2 år
700 mil och 5 månader

http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Dum fråga kanske, men varför ska man betala moms över huvudtaget ?
Alla andra saker man köper betalar man ju moms för i det land man köper dem.

//J

Casca skrev:
Alla andra saker man köper betalar man ju moms för i det land man köper dem.
Både rätt och fel.
Om ett företag i EU-land A säljer till kunder i EU-land B för mer än en viss summa per år (tror det är 3-400.000 SEK) så ska kunderna betala land Bs moms.
Tex ska en tysk butik då ta 16% moms av tyskarna och 25% av svenskarna.

sandstream skrev:
Både rätt och fel.
Om ett företag i EU-land A säljer till kunder i EU-land B för mer än en viss summa per år (tror det är 3-400.000 SEK) så ska kunderna betala land Bs moms.
Tex ska en tysk butik då ta 16% moms av tyskarna och 25% av svenskarna.

Men det kan väl bara gälla i de fall där den ena parten är privatperson?

sportarn skrev:
Ska vara både och har jag fått lära mig. Det är den som regbesiktar den som åker på momsen sen.

Jag har för mig att det kan vara på det sättet som du säger. Det innebär att man kan torska rejält om man köper en cykel som gått mindre än 600 mil. Men frågan kvarstår, hur får skatteverket reda på att cykeln har gått mindre än 600 mil?

Plumbum skrev:
Jag har för mig att det kan vara på det sättet som du säger. Det innebär att man kan torska rejält om man köper en cykel som gått mindre än 600 mil. Men frågan kvarstår, hur får skatteverket reda på att cykeln har gått mindre än 600 mil?

De gör stickkontroller och de går efter besiktningens uppgifter.

Plumbum skrev:
Är det någon som vet vem som ska betala momsen om man köper en cykel som har gått mindre än 600 mil eller är yngre än 6 månader? Hur får skatteverket reda på miltalet, är det besiktningens siffra som gäller?

Vad händer om jag köper en cykel i andra hand som någon annan importerat men ej regbesiktat och som klassas som ny, riskerar jag då att få betala moms på 25%.

Hoppas på att någon har bra koll på detta.

Citat från senaste Bike:

"Vid import av en ny motorcykel från ett annat EU-land måste du betala moms i Sverige. Däremot behöver du inte göra någon anmälan i den svenska tullen. Vid en eventuell stickprovskontroll kommer tullen sannolikt att vilja se köpeavtalet och kvittot som styrker att du betalat fordonet, samt ett registreringsbevis i original. Om fordonet har varit i trafik i mer än sex månader, eller körts mer än 600 mil klassas motorcykeln som begagnad, och du slipper således betala moms för motorcykeln."

Borde vara svar på din fråga...

Spekulant på import hoj

Är spekulant på en import hoj som rullat mindre än 600 mil.
Dock lite orolig för om momsen är betald,den är regad o klar men kan jag som köpare få oväntade överaskningar?.Hur kollar man upp om momsen är betald?.
Här är lite uppgifter på hojen från vägverkets hemsida,när den regades o i trafik.
Vad tror ni?.

Fordonsdata

Fordonsstatus: I trafik (2005-04-02)

Antal ägare: 1

Datum för första reg.: 2004-09-15

I trafik första gång: 2004-09-20
Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat:
Direktimport: Ja

Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

UrbanTiger skrev:
Den som regbesiktat den betalar ev. moms står det i tidigare inlägg ovan. Ring skattekontoret i Ludvika så får du besked :tummenupp

Det stämmer inte riktigt, efter alla motstridiga och delvis rätta svar så ringde jag till särskilda skattekontoret i Ludvika. Beskedet därifrån var att så länge jag hade ett kvitto på att jag inte själv importerat hojen utan köpt den i andra hand i Sverige så skall skatten betalas av importören.

Det är alltså inte den som regbesiktar cykeln som ska momsa utan importören, Detta gäller om cykeln är nyare än 6 månader eller gått mindre än 600 mil annars utgår ingen moms. Hur mycket problem man kan få i praktiken vet jag däremot inte.

Skattekontoret får reda på (kan få i varje fall) milatalet via bilprovningens regbesiktning men om det sker med automatik eller via stickprovskontroller vet jag inte.

Eftersom din cykel redan är i trafik så kan inte du riskera att få betala momsen, lycka till.

Jag avstod själv från ett sådant köp och kör sedan några dagar GSXR 1000-02 i stället. Första egna hojen på 18 år!!!! Kul är bara förnamnet.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...