Moms och tull på asien-kåpor?

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Någon som vet om det går att slippa/slingra sig när man fått papper från posten/tullen. De vill veta vad det är i paketet samt pris på allt.
Tacksam för tips :(
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Mc-reservdelar, pris 2000, då kostar det en dryg femhundring. Det är ju inte som om de kommer säga "nä men du, vi ångrar oss, vi struntar i ditt paket"
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Har aldrig köpt nått så stort från Kina men allt jag köpt på Ebay från Kina har jag inte behövt betala nått extra för.Usa klarar man sig ibland, ibland inte..
Tull och moms från Usa så går dom på vad det står för värde på varan.Kina brukar skriva Gift=gåva..
Usa brukar skriva ner värdet om man ber dom...
 
Last edited:

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Får nog krypa till korset och betala då :(
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag har aldrig fått betala tull och moms på mina Ebayfynd. Fick till och med en stor låda förra veckan med 60 meter RGB Led Strips för utomhusbruk. Och den kartongen kan de ju inte ha missat.
 

haack

glad amatör!
Gick med
12 Jan 2013
Ort
Tierp
Hoj
2008 Honda Cbr1000RR
När dom mailade mej å frågade va det var så svarade jag att de va ett kåpset som dom skickat som ersättning för det förra settet ja fick å de va sprucket. Dom frågade inget mer efter det utan skickade paketet till mej utan att momsa.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Gåva / Gift brukar sällan funka numera, i övrigt är de lite lotteri om man åker på och momsa eller inte. Ebay har i staterna börjat med ett störande Global Shipping Program som dom säger ska vara smidigare för alla.

Säljaren behöver inte betala frakten utomlands utan skickar bara inrikes så är de en anna firma som skickar de till dig, problemet med de är att fraktkostnaden har stigit satan på många varor på Ebay US, samt att dom har lagt till en funktion där dom tar ut skatten och momsen i förväg när du betalar med paypal (vilket ja tvivlar funkar som dom tänkt det)

Fört en dialog med Ebay om deras GSP program men inget vettigt mer än att de enligt lag måste tas ut moms/tull på varorna, visst de förstår ja men när %-satsen inte stämmer och dom ska ha för mycket så börjar man undra, samt att ja sett tull/moms på varor för 3-400:- vilket du inte behöver tulla för när du köper.

Går att läsa mer om här: Varning för Ebay GPS
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Gåva / Gift brukar sällan funka numera, i övrigt är de lite lotteri om man åker på och momsa eller inte. Ebay har i staterna börjat med ett störande Global Shipping Program som dom säger ska vara smidigare för alla.

Säljaren behöver inte betala frakten utomlands utan skickar bara inrikes så är de en anna firma som skickar de till dig, problemet med de är att fraktkostnaden har stigit satan på många varor på Ebay US, samt att dom har lagt till en funktion där dom tar ut skatten och momsen i förväg när du betalar med paypal (vilket ja tvivlar funkar som dom tänkt det)

Fört en dialog med Ebay om deras GPS program men inget vettigt mer än att de enligt lag måste tas ut moms/tull på varorna, visst de förstår ja men när %-satsen inte stämmer och dom ska ha för mycket så börjar man undra, samt att ja sett tull/moms på varor för 3-400:- vilket du inte behöver tulla för när du köper.

Går att läsa mer om här: Varning för Ebay GPS

*GSP

Har läst om det, det är inte bara ebay som är "boven" utan det är säljarna också då de tydligen väljer att vara med i GSP och detta är valbart. Så det man kan göra är att undvika GSP-säljare eller så pratar man med säljaren och ser om man kan slippa GSP på något sätt.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Sant att de är så men många ja talat med när ja handlat saker är inte ens medvetna om att dom har valt det, så verkar vara nått som är med default och man måste göra ett aktivt val för att inte anv sig av det. Dock funkar de som du säger att kolla med dom om dom kan skicka de utanför GSP programmet.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top