Momentnycklar

Kalibrering är bra ...men viktigare är att se till att man har en icke kärvande skruv/mutter. Torr oxiderad gänga eller avsaknad av bricka el.dyl felpåverkar mest troligt betydligt mer än en ickekalibrerad nyckel.

Alltså, ..skruvskallen dras ju lika hårt men förbandet (t.ex topplock mot cylinder) får ej tillräcklig kraft om man drar med snustorra gänger.

Gäller oxå att "startmomentet" är högre dvs man kan inte ta omtag när man nästan uppnått rätt moment. tex om momentnyckeln tar emot något. Då gäller det att backa lite på skruven så du kan utföra momentdraget i en jämn rörelse

Rekomenderar Snapon´s momentnyckar lite dyrare men mycket bättre kvalite.
Dom kalibrerar även å har låneverktyg under tiden

Last edited:
Fast å andra sidan så är det ju oftast sträckbultar på de som kräver högre vrid, så ytte-pytte lite för löst gör ju inget. Bättre lite för löst än avdraget och strippade gängor - men hur är inte gemene man, "bäst jag tar i lite extra, den kan ju lossna annars". Lixom, se bara på fälgbultarna till lättmetallfälgar - hur många är det inte som svär ve och förbannelse två gånger per år och plockar fram den 1 meter långa momentförlängaren! :D

Apropå momentnycklar från Teng Tools... Har någon gått i funderingar över en komplett verktygssats att utgå ifrån ? T.ex. den största varianten:
http://catalog.tengtools.com/webspe...0&kat_bid=T20&katnr=1&katsektnr=3&dokid=17299

eller en något mindre (som de har kampanjpris på i någon katalog, såg jag):
http://catalog.tengtools.com/webspe...kat_bid=T20&katnr=1&katsektnr=3&dokid=5177714

Är det ett dumt köp tro ? Kostar en tjugotusen ca. Bättre att skaffa bara precis de delar som man just nu behöver kanske ? Vilket torde vara 2/3 av sats-sortimentet. Jag har nästan allt jag behöver, men skulle vilja ha högre kvalitet på en del av verktygen och större utbud av hylsnycklar och hylsor (korta, långa, smala och i alla dimensioner) - bara för att ta ett exempel.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna