Momentnycklar

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Hej där!
Jag är ny på forumet och har just läst tråden om bra Biltemagrejer. I den har Jörgen o Dr Bike ett resonemang som gör mig lite förvånad. Det handlar om momentnycklar och Jörgen refererar till någon som menar att en momentnyckel ska förvaras med 20 procent av maxmomentet åtdraget. Men i manualen till mina Kamasanycklar står det att de ska skruvas ut till, men inte förbi, noll.
Någon som vet vilket som är rätt? Kan det variera mellan olika fabrikat? Har jag sabbat dem när jag följt manualen i tre-fyra år?
Tyckte inte det här platsade i Biltematråden, varför jag startar den här.
Tack på förhand!

Tack!
Trodde jag också, men...

Jag gör likadant, jag skruvar ut den men inte förbi noll.

Har funkat bra för mig, jag tror att det viktiga är att man släpper på fjädern när man inte använder momentnyckeln. Sedan spelar det nog mindre roll om det är till 20 eller 0%.

Tror jag.

/J

Två-noll för noll... Så jag kör vidare tills jag blir överbevisad om motsatsen. Blev bara lite förvirrad av ditt inlägg i den andra tråden.
Men tack!

Tror oxå jag svarade i tråden och där skrev jag isf: Ställ in den inom det (oftast förekommande) index som markerar viloläge.

Jag skulle hellre släppa helt på den än ha den spänd till 20% iaf.

Och de "vilolägesindex" som finna på mina nycklar kommer inte i närheten av några 20%.
5% kanske.

Nåväl, det viktigaste är iaf att INTE ha dem åtdragna på den inställning man hade när man drog. Resten är som Jörgen antyder - akademiskt för oss hobbykrigare.

Tror oxå jag svarade i tråden och där skrev jag isf: Ställ in den inom det (oftast förekommande) index som markerar viloläge.

Jo, jag skrev ju att du o Jörgen haft ett meningsutbyte:tummenupp.
Men nu kan jag ju sova lugnt, när ni är överens om att jag törs lita något så när på nycklarna.
Så tack igen!
S

Osäkerheten med hur rätt en biltema eller annan icke kalibrerad momentnyckel gör att sannolikeheten att hamna på rätt moment enligt specifikationer i manualen är ett lotteri. Så det är tur att toleransvidden för inom vilka gränser som skruvar inte lossnar eller toppar som läcker är skapligt stor. Och med tanke på att det blir fel moment med fel friktion i gängorna med så finns det många chanser att saker blir fel tyvärr. Och en annan sak är HUR man drar till ett moment vilket man hört många dumheter och varianter. Om man väl påbörjat att dra, måste det dras helt till moment direkt. I
annat fall får man ett fel då man gör omtaget å drar vidare. Man löser ut momentet för tidigt pga vilofriktionen som uppstår när man stannat för tidigt för omtaget. Och en sak till att det inte är samma åtdragningsmoment om man byter hållfasthetsklass eller stigning på ett skruvförband.
Vilka mina erfarenheter och referenser är?
Flygindustrin...

Osäkerheten med hur rätt en biltema eller annan icke kalibrerad momentnyckel gör att sannolikeheten att hamna på rätt moment enligt specifikationer i manualen är ett lotteri. Så det är tur att toleransvidden för inom vilka gränser som skruvar inte lossnar eller toppar som läcker är skapligt stor. Och med tanke på att det blir fel moment med fel friktion i gängorna med så finns det många chanser att saker blir fel tyvärr. Och en annan sak är HUR man drar till ett moment vilket man hört många dumheter och varianter. Om man väl påbörjat att dra, måste det dras helt till moment direkt. I
annat fall får man ett fel då man gör omtaget å drar vidare. Man löser ut momentet för tidigt pga vilofriktionen som uppstår när man stannat för tidigt för omtaget. Och en sak till att det inte är samma åtdragningsmoment om man byter hållfasthetsklass eller stigning på ett skruvförband.
Flygindustrin...

Flygindustrin :7peta Nu känns det mycket bättre :pannkyss

[YOUTUBE-ID]QVF9qQUPqTw[/YOUTUBE-ID]

Flygindustrin...

Allt det där har vi varit igenom, (i en annan tråd) och mycket av det du säger stämmer.
Men du överdriver lite (som ni inom flyget tenderar göra :jäs)
T.ex att toleransen/felvisningen är signifikant på billiga momentnycklar.
Nej säger jag - inte ens billiga varianter visar SÅ fel att det skulle vara bättre att dra utan (som det nästan låter på dig).
Utan den felprocent de innehåller är dels mindre än det fel som uppstår när man drar ett förband med fel/ingen smörjning. Och det tog du upp iofs.
Det är våra erfarenheter av att ha testat de dyrasate mot de billigaste.
Och vidare så är intervallet för inspänningskraften för ett givet skruvförband så stort at det iaf aldrig missas pga en dålig momentnyckel.
(dock ska de givetvis kaibreras så att man vet att de är någorlunda* korrekta)
Att startmomentet är stort vid dragning två är oxå sant, men det möter man med att lägga dragning ett på ett mycket lågt värde, så att inte startmomentet övergår slutmomentet.

Vilka är MINA referenser...? (avdelningen kukmätning ;))

Jag är kalibreringsansvarig inom en större militärindustri, och vi levererar inom alla tre dicipliner: Marin, Flyg och Land.

This is a lighthouse...Your Call...Captain.

*helt korrekt kan de i princip endast visa på EN punkt på skalan, varför man måste bestämma var, samt ange toleranser. En kalibrerad nyckel är alltså inte noggrannare. Det enda är att man vet att den visar rätt på den valda "sweet spot:en" Iaf ett tag...

Last edited:
Nu börjar det överstiga min horisont... Men jag har ju fått svar på min fråga. Så tack ni som svarat:Bugar

Men så länge man befinner sig inom fjädermaterialets område av elastisk deformation så borde väl risken för att fjädern ska "mattas" (får en plastisk deformation) vara ganska så liten? :va

Men så länge man befinner sig inom fjädermaterialets område av elastisk deformation så borde väl risken för att fjädern ska "mattas" (får en plastisk deformation) vara ganska så liten? :va

Helt korrekt.
Och det är oxå där de flesta momentnycklar har sitt arbetsområde.
(annars skulle man j teoretiskt kunna ha ett totalt intervall från 0 till oändligheten på en och samma fjäder. Men just för att bibehålla noggrannhet och livslängd så låter man inte fjädern idiotjobba utanför sina sträck/kompressinsgränser)
Men likafullt: En komprimerad fjäder mattas.
Även om den inte översträcks.

"Mattas" kan man ju använda som beteckning, men det som egentligen händer är att materialet kryper när man kommit över en viss spänningsnivå och den nivån ligger betydligt under sträckgränsen.
MEN, frågan är om fjädern kryper så mycket att man påverkar utanför det naturliga toleransområdet som alla momentnycklar har.

Eftersom jag jobbar mycket med skruvförband så har jag också en hel del kontakt med folk som levererar momentnycklar. I större verksamheter så har man fast inställda momentnycklar som man använder till vissa skruvförband, andra nycklar till andra skruvförband, osv. När de är kalibrerade så låser man inställningarna till nästa kalibrering.
Det innebär att nycklarna alltid har samma moment inställt, natt som dag, och detta ger en betydligt större precision än om man skulle ställa in dem var gång de ska användas.
Man har gjort prov över flera år på "envärdesnycklar", men inte kunnat mäta några effekter från den krypning i materialet, som trots allt pågår.
Då pratar vi mätinstrument som detekterar skillnader på enstaka % eller mindre.

I normal verksamhet med varierande skruvförband och VAN personal så kan man inte räkna med större precision än ± 15% ...
Gjorda försök i labmiljö visar att samma gubbe varierar sin dragning upp till 10% vid olika tillfällen trots samma utrustning och samma förhållanden.

Själv lossar jag mina momentnycklar av gammal vana, trots att det sannolikt är bortkastad möda.

Loves this tråd...

Men var hittar man en bra momentnyckel som inte kostar ett halvt titan slip-on?
En för med lite mindre moment och finare inställningmöjligheter då den ska andvändas till MC främst.

Helst online så jag kan shoppa diRecKT!

Loves this tråd...

En för med lite mindre moment och finare inställningmöjligheter då den ska andvändas till MC främst.

Momentnyckel
Vridmoment: 4–20 Nm / 0,46–1,99 kgm. Hög precision, max. avvikelse ± 3 %. Fyrkantsfäste med Quick Release-funktion. Spärrhandtagsfunktion, omställbar för såväl höger- som vänstergång. Åtdragning – endast högergång. Signalanordning (klickljud) som hörs när inställt vridmoment uppnåtts. Tydlig skala som visar inställt moment i Nm resp. kgm. Skalan har mikrometerinställning och låsfunktion för inställt moment. Momentet ställs enkelt in genom att vrida handtaget. Ergonomiskt, greppsäkert gummihandtag. Längd: 320 mm. Individuellt kalibreringscertifikat medföljer.

BILTEMA
Hög precision, max. avvikelse ± 3 %. Spärrhandtagsfunktion. Fyrkantsfäste med Quick Release-funktion. Skala som visar inställt moment i Nm/kg-m. Låsfunktion för inställt moment. Längd: 320 mm.
4–20 Nm 3/8"-fyrkantsfäste 10-242 699,00 kr
4–20 Nm 1/4"-fyrkantsfäste 10-251 699,00 kr

KentW

Loves this tråd...

Jag körde med Biltemas tidigare variant 3/8" men blev av med den i en bodelning. Precis innan dom nya kom. Så det blev att lägga en liten slant till (en eller ett par hundringar) på att köpa två Kamasa (bra pris när jag köpte båda). De är s k certifierade, vad f-n det nu betyder. Vore kul att höra expertisens uppfattning om det. Om de är bättre eller ej än Biltemas vet jag inte, men ska man tro vad som sagts av de kunniga i tråden så är väl risken inte särskilt stor. Jag menar 10-15 % felvisning p g a gubben.

Allt det där har vi varit igenom, (i en annan tråd) och mycket av det du säger stämmer.
Men du överdriver lite (som ni inom flyget tenderar göra :jäs)
T.ex att toleransen/felvisningen är signifikant på billiga momentnycklar.
Nej säger jag - inte ens billiga varianter visar SÅ fel att det skulle vara bättre att dra utan (som det nästan låter på dig).
Utan den felprocent de innehåller är dels mindre än det fel som uppstår när man drar ett förband med fel/ingen smörjning. Och det tog du upp iofs.
Det är våra erfarenheter av att ha testat de dyrasate mot de billigaste.
Och vidare så är intervallet för inspänningskraften för ett givet skruvförband så stort at det iaf aldrig missas pga en dålig momentnyckel.
(dock ska de givetvis kaibreras så att man vet att de är någorlunda* korrekta)
Att startmomentet är stort vid dragning två är oxå sant, men det möter man med att lägga dragning ett på ett mycket lågt värde, så att inte startmomentet övergår slutmomentet.

Vilka är MINA referenser...? (avdelningen kukmätning ;))

Jag är kalibreringsansvarig inom en större militärindustri, och vi levererar inom alla tre dicipliner: Marin, Flyg och Land.

This is a lighthouse...Your Call...Captain.

*helt korrekt kan de i princip endast visa på EN punkt på skalan, varför man måste bestämma var, samt ange toleranser. En kalibrerad nyckel är alltså inte noggrannare. Det enda är att man vet att den visar rätt på den valda "sweet spot:en" Iaf ett tag...

Använd vridvinkelmetoden istället å kasta momentnycklarna :D då slipper vi kalibreringsansvariga
Försvar? Vilket försvar? Svedala har ju inget idag :D

Använd vridvinkelmetoden istället å kasta momentnycklarna :D då slipper vi kalibreringsansvariga
Försvar? Vilket försvar? Svedala har ju inget idag :D

Ja, jag undrar om inte vinkelvridning är det bästa.
Och ja, hmmm.....det fanns en gång ett försvar...
Men vi servar såklart ALLA försvar som vill köpa våra tjänster :)
Dvs även utomrikiska.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back