Momentnyckelkoll i Västerås

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har ett par momentnycklar från biltema som jag använt ett tag. Är lite nojjig eftersom jag inte själv kan kolla om dom ligger inom toleransen. Någon som vet något ställe i eller runt Västerås som kan mäta upp dom?

supermoppe skrev:
2318989 Har ett par momentnycklar från biltema som jag använt ett tag. Är lite nojjig eftersom jag inte själv kan kolla om dom ligger inom toleransen. Någon som vet något ställe i eller runt Västerås som kan mäta upp dom?

Vi använder Celsius Metratech eller nått likande, ligger vid gammla brandstationen

Det kan du nog göra själv också. Om det skulle visa sig kosta mycket att låta ett företag kalibrera vill säga.

Dr. Bike har skrivit om hur han kalibrerar sina momentnycklar och den metoden verkade rätt vettig.

Scorpion.SE skrev:
2318993 Vi använder Celsius Metratech eller nått likande, ligger vid gammla brandstationen
Det måste jag kolla upp.

Bearing skrev:
2319016 Det kan du nog göra själv också. Om det skulle visa sig kosta mycket att låta ett företag kalibrera vill säga.

Dr. Bike har skrivit om hur han kalibrerar sina momentnycklar och den metoden verkade rätt vettig.
Någon som hittar den tråden? Sökte men hittade inte. Har funderat på om man skulle bygga en kullagrad testaxel med en 1 m lång hävarm som går till en dynamometer men doktorn kanske har ett enklare tips?

supermoppe skrev:
2319062Någon som hittar den tråden? Sökte men hittade inte. Har funderat på om man skulle bygga en kullagrad testaxel med en 1 m lång hävarm som går till en dynamometer men doktorn kanske har ett enklare tips?
Tro jag minns hur han gjorde.
Han satte fast momentnyckeln i ett skruvstäd (i hylsfästet) så att skaftet hamnade lodrätt. Sedan använde han en typ fiskevåg med ett snöre mellan kroken och ett kalibreringsställe på momenyckeln. Han drog med vågen vinkelrätt mot skaftet och kollade på så sätt när nyckeln släppte. Fiskevågen kalibrerade han genom att lyfta en hink med vatten. Tror han hade 10 liter - 3 dl som motsvarade hinkens vikt.

Bearing skrev:
2319226 Tro jag minns hur han gjorde.
Han satte fast momentnyckeln i ett skruvstäd (i hylsfästet) så att skaftet hamnade lodrätt. Sedan använde han en typ fiskevåg med ett snöre mellan kroken och ett kalibreringsställe på momenyckeln. Han drog med vågen vinkelrätt mot skaftet och kollade på så sätt när nyckeln släppte. Fiskevågen kalibrerade han genom att lyfta en hink med vatten. Tror han hade 10 liter - 3 dl som motsvarade hinkens vikt.
Det var ett bra sätt, i så fall skaffar jag ett 1 m långt rör och trär på så att man får ut rätt värde på en gång utan att behöva räkna om samt har en hylsa att klämma fast i skruvstädet, vill inte klämma direkt på momentnyckeln.

Hur kalibrerade doktorn så att det kom rätt mängd vatten i hinken då? :7peta :blah

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg