Momentnyckel

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Tänkte skruva lite i morgon och skulle behöva en momentnyckel för 27 och 35 NM.
Har Biltema och Jula i närheten är deras momentnycklar tillräckligt bra?
Har en Bahco låda 1/2" hylsor.

Tittat på : http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...erktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-2000020911/
Art: 10241 står enligt webb att det är 40-210 NM men när jag kikade på produkten i butik står det 20-210 NM ska dubbelkolla med personal vilket som stämmer.

Annars: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...entnycklar/momentnyckelsats-19-110-nm-149002/

Vad säger ni, Biltema, Jula någon skillnad på kvalitet?
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Farsan har haft samma momentnyckel nu i över 10år från Biltema. Används flitigt och jag använde den senast i helgen när länkarms byte var på agendan på bilen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Biltemanyckeln är helt okey och jag har även deras gamla (ser ut som Julas) som också har fungerat bra. Men båda är för stora för det momentområde som du efterfrågar. Dels är momentarmen för lång, dels är noggrannheten så långt ner för dålig. Om du t.ex. ska dra en oljeplugg är det i så fall bättre att dra för hand med en vanlig blocknyckel.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Biltemanyckeln är helt okey och jag har även deras gamla (ser ut som Julas) som också har fungerat bra. Men båda är för stora för det momentområde som du efterfrågar. Dels är momentarmen för lång, dels är noggrannheten så långt ner för dålig. Om du t.ex. ska dra en oljeplugg är det i så fall bättre att dra för hand med en vanlig blocknyckel.

Ska byta kolv i crossen, så det är till bland annat toppen jag behöver momentnyckeln till.
Vem kan tänkas ha en lämplig mindre momentnyckel? Biltema har en mindre men går bara upp till 20NM.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
tips!
brukar testa momentnyckeln inan ja använder den för att kontrollera om den klickar alls eller om momentet är helt fel. tänk om du drar ett moment och väntar på ett klick utan att den kommer :D inte bra.

den ska även förvaras i 0 moment,och testas att momentet fortfarande är rätt me tiden,om man nu ska va helt seriös. vet vet besservisser :tummenupp:D:D:3freak:näsblod
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
den ska även förvaras i 0 moment,och testas att momentet fortfarande är rätt me tiden,om man nu ska va helt seriös. vet vet besservisser :tummenupp:D:D:3freak:näsblod
Pro-tips: skruva inte ut momentnyckel för långt mot 0-moment, för då kan den interna fjädern hoppa ur sin skål och då får du garanterat helt fel moment när du skruvar in den igen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag köpte denna på biltema. 7nm till 135 nm räcker till allt på hojen som jag skruvar med.
3/8 " är kanske inte så kul men det finns adapters att köpa.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Ovrigt/Momentnyckel-digital-2000023289/

Intressant, har aldrig brytt mig förr för trott man måste kunna se momentet. Inte alltid lätt men den varnar ju med ljudsignal !
Däremot är jag tveksam till att gå så lågt som 7 Nm , 3% brukar vara av högsta moment #, dvs +- 3% av 135Nm = +- 4Nm
dvs t.ex. 7Nm +-4Nm = kan vara vad som helst mellan 3Nm och 11Nm

# I varje fall är det så när det gäller tryckmätare 100bar max manometer klass 1% kan visa fel +- 1 bar i hela mätområdet.
 

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
RSV4 R
Intressant, har aldrig brytt mig förr för trott man måste kunna se momentet. Inte alltid lätt men den varnar ju med ljudsignal !
Däremot är jag tveksam till att gå så lågt som 7 Nm , 3% brukar vara av högsta moment #, dvs +- 3% av 135Nm = +- 4Nm
dvs t.ex. 7Nm +-4Nm = kan vara vad som helst mellan 3Nm och 11Nm

# I varje fall är det så när det gäller tryckmätare 100bar max manometer klass 1% kan visa fel +- 1 bar i hela mätområdet.

Stämmer det bör man ju inte använda nyckeln på riktigt låga moment. Är du säker på detta?
Försökte googla på saken men hittade inget riktigt svar.
Det var mest användare på diverse forum som hade teorier. Inte för att jag misstror dig på något sätt. Tycker bara att det lät konstigt :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
I många fall anges noggrannheten som ett procenttal av maxvärdet. Men för momentnycklar är det normalt procent på avläst värde. Men man vill ändå inte använda små värden på en momentnyckel. Dels för att det är dålig upplösning, dels för att hävarmen blir onödigt lång för ett litet moment.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag köpte denna på biltema. 7nm till 135 nm räcker till allt på hojen som jag skruvar med.
3/8 " är kanske inte så kul men det finns adapters att köpa.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Ovrigt/Momentnyckel-digital-2000023289/
-

7 Nm till 135 Nm? Ett sådant stort intervall klarar väl inte den momentnyckel du länkar till? Ser inte att det står specificerat någonstans på den sidan ivf.
Instämmer i ´Comback's´utlåtande om att inte använda den ner till 7 Nm.
/H
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Sidan säger:
Inställningsområde alarm: 6,8–135 Nm

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top