Momentnyckel

annars kan man ju alltid dra på känsla...

Jo det har jag provat. Äger numera ett komplett set gäng verktyg från fjädrar att stoppa i hålet till riktiga gängverktyg.
Problemet med aluminium är just att det är så mjukt. Numera använder jag momentnyckel till allt som fäster i aluminium.

Jo det har jag provat. Äger numera ett komplett set gäng verktyg från fjädrar att stoppa i hålet till riktiga gängverktyg.
Problemet med aluminium är just att det är så mjukt. Numera använder jag momentnyckel till allt som fäster i aluminium.

Du har ingen känsla mao är det de du säger? ;)

Yes, fick blir en sån. Passade även på att brassa upp för skidbacken i Hallunda, precis intill Biltema. Trevligt lördagsnöje!
Nu ska jag byta olja :)

Biltemas 210-nyckel klarar ju just vänstergängor, det var därför jag köpte den i tråden du länkade till.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...push-through&p=5439450&viewfull=1#post5439450

Den är mycket lik kamasas motsvarande nyckel, känns gedigen.
Ofta vänstergängor i drivlinan på en del motorcyklar, tex vissa kopplingskorgar och drevmuttrar. Samtliga luftkylda Buell och Sportster tex.

När ämnet ändå är uppe..

Jag har en sjysst nyckel som drar 40-200 ungefär.

Men vill ha som drar det jag saknar där, dvs 10-50 eller så. Men de enda jag hittat är typ 4-20 eller 20-40. Måste jag köpa flera för att täcka hela spannet eller har jag bara inte letat noga nog?

Det brukar tyvärr sluta med 3 stycken. En som maxar på 20 Nm, en som maxar på 110 och en på säg 210Nm
Dessa tycks vara de vanligaste spannen hos konsumentmomentnycklar.

Det brukar tyvärr sluta med 3 stycken. En som maxar på 20 Nm, en som maxar på 110 och en på säg 210Nm
Dessa tycks vara de vanligaste spannen hos konsumentmomentnycklar.

Crap.. Så jävla dyrt ju när man väl står där. Vart hittar man prisvärda nycklar då? Är det 4-siffrigt tar det fan emot (vill ha råd att köra också).§

Crap.. Så jävla dyrt ju när man väl står där. Vart hittar man prisvärda nycklar då? Är det 4-siffrigt tar det fan emot (vill ha råd att köra också).§

Som framgått ovan så anser ju jag att biltemas serie som tyck dela leverantör med Kamasa är prisvärda. De har ett speciellt och gemensamt utseende som framgår av länkningen ovan. Så på biltema an du ju alltså hitta 4-20 Nm samt 20-210Nm för 499:- styc, sen återstår bara att hitta en som maxar på 110 Nm i ngn annan butik.
Jag kan i det sammanhanget även tipsa om Swedol.
Annars Ebay uk eller Ebay de.

Ett tips för insex-skruv i mindre storlekar, är att dra dessa med "allen T-handles". Det ger den svikt som behövs för att få rätt känsla om man inte använder momentnyckel. Att dra åt säg M6 insex motorkåpskruvar med insexbits och spärrhandtag blir så stumt, att det är lätt för den ovane att dra för hårt. Insex T-handles ger bättre känsla för dessa små insexskruvar.

thumbnail.jpg

Last edited:

Kolla om återförsäljarna har kampanjpriser. Ibland kan man komma över riktigt bra verktyg den vägen som annars kostar skjortan. Ska själv komplettera med en eller två momentnycklar i det lägre spannet precis som du. Har en som täcker 20- 200 Nm. Köpte den för att dra åt hjulbulten bak på Duccen främst samt hjulbultar på bilen.

Det är det vanliga på sk klickmomentnycklar.
Momentnycklar som kopplar ur helt är nog ngt du inte stött på, eller så skrev du fel. Om jag drar min vevaxelmutter på min hoj så är det fullt moment på en 210 Nm-nyckel. Hade nyckeln frikopplat isf att klicka vid det inställda utlösningsmomentet så kan jag garantera att jag och den pressade veven hade fått en totalupplevelse.

När nyckeln används i sitt lägsta inställningsområde blir klicket väldigt svagt, detta är ytterligare en anledning till att använda momentnyclar med rätt område.

En anledning till att inte köpa Biltemas momentnycklar är att när du uppnått angivet moment viker sig bara hylsfästet/toppen & av ger ett svagt ljud. Det är inte som på bättre momentnyckar som klickar & kopplar ur dvs. det går inte att överdra över angivet moment. Med biltema kan du överdra en bult då den inte kopplar ur i vikt läge; ser du inte eller känner att den har vikt sig, vilket är lätt att missa när det är trångt, mörkt & bökigt så har du gängpaj.:fakta

Last edited:
Kolla om återförsäljarna har kampanjpriser. Ibland kan man komma över riktigt bra verktyg den vägen som annars kostar skjortan. Ska själv komplettera med en eller två momentnycklar i det lägre spannet precis som du. Har en som täcker 20- 200 Nm. Köpte den för att dra åt hjulbulten bak på Duccen främst samt hjulbultar på bilen.

Ja, förut var det mest hjulbultar och såna saker. Nu byter man ju hjul som underkläder och bromsar mm åker på/av hela tiden. Överdrar man lite varje gång har man snart sönder grejerna så lite vettiga verktyg är nog en bra investering. Har svärfar aka hobby-mekonomen om det saknas nåt, och har ju det mesta själv.

Men vad jag förstått är kalibreringen mer tveksam i botten & topp-lägena. Är det inte märkligt att det alltid är upp till, eller från 20 som gäller? När man ska dra nåt som är 18-22 så blir det ju precis på de där gränserna ju :va

Jag köpte Nycklar från Swedol av märket AmPro fick dom testade i början på året här och allihop var mer än väl godkända så jag kan rekommendera dessa skarpt. Jag köpte 3st direkt 1/4-3/8-1/2 så täcker man hela spannet.

Det är det vanliga på sk klickmomentnycklar.
Momentnycklar som kopplar ur helt är nog ngt du inte stött på, eller så skrev du fel. Om jag drar min vevaxelmutter på min hoj så är det fullt moment på en 210 Nm-nyckel. Hade nyckeln frikopplat isf att klicka vid det inställda utlösningsmomentet så kan jag garantera att jag och den pressade veven hade fått en totalupplevelse.

När nyckeln används i sitt lägsta inställningsområde blir klicket väldigt svagt, detta är ytterligare en anledning till att använda momentnyclar med rätt område.

Det finns mer än klickmomentnycklar, den jag talar om kallas utlösande momentnyckel. Den senare signalerar med ett klick ljud och/eller en ljus blixt (om den är digital) innan den utlöser. Men då majoriteten av momentnycklarna är av klick typ är det en överkurs fråga & inget att fördjupa sig i.
Jag men jag förstår ditt dilemmat, om den skulle utlösa vid ett högt inställt Nm värde. Nu jobbar jag själv inom spannet 10- 100 Nm.

Men vad jag förstått är kalibreringen mer tveksam i botten & topp-lägena. Är det inte märkligt att det alltid är upp till, eller från 20 som gäller? När man ska dra nåt som är 18-22 så blir det ju precis på de där gränserna ju :va

En bättre momentnyckel är nog hyfsat exakta även i ändläget tror jag. Det är nog det man betalar extra för jämfört med billigare momentnycklarna. Ett sätt att gardera sig är ju om man köper två momentnycklar i det lägre spannet som täcker varandra så att man slipper använda sig av ändlägena på dem.

Jag köpte Nycklar från Swedol av märket AmPro fick dom testade i början på året här och allihop var mer än väl godkända så jag kan rekommendera dessa skarpt. Jag köpte 3st direkt 1/4-3/8-1/2 så täcker man hela spannet.

Kanon, har också ampro.
Är swedoldagarna typ 2 dagar per år med 20-30% på bland annat ampro så då brukar jag passa på att köpa på mig lite verktyg.

Det finns mer än klickmomentnycklar, den jag talar om kallas utlösande momentnyckel. Den senare signalerar med ett klick ljud och/eller en ljus blixt (om den är digital) innan den utlöser. Men då majoriteten av momentnycklarna är av klick typ är det en överkurs fråga & inget att fördjupa sig i.
Jag men jag förstår ditt dilemmat, om den skulle utlösa vid ett högt inställt Nm värde. Nu jobbar jag själv inom spannet 10- 100 Nm.

Jo det är riktigt.
Jag ville bara inte att folk ska få intrycket att klickmomentnycklar (vilka vi diskuterar här) är ngt ovanligt. Biltemas/Kamasas nyckelmodell beteer sig precis så som de flesta klickmomentnycklar (kallas även mikrometernycklar) gör.

Last edited:
Ja jag va o köpte en trots att jag har massiv biltemafobi, uppenbarligen eftersom jag är smålänning så är min spenderar massa pengarfobi kraftigare än biltemafobin så det blev ett köp och den känns rätt gedigen får jag säga.

Biltemas 210-nyckel klarar ju just vänstergängor, det var därför jag köpte den i tråden du länkade till.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...push-through&p=5439450&viewfull=1#post5439450

Den är mycket lik kamasas motsvarande nyckel, känns gedigen.
Ofta vänstergängor i drivlinan på en del motorcyklar, tex vissa kopplingskorgar och drevmuttrar. Samtliga luftkylda Buell och Sportster tex.

Visst ja, men jag köpte 4-20Nm 3/8 nyckeln (10-242) här på försommaren som MC-momentnyckel och var nog lite för insnöad på den just nu, den större tar jag inte med mig när jag ska meka med hojen.

Last edited:
Jag köpte denna på Jula till ett klart överkomligt pris:
http://www.jula.se/momentnyckelsats-19-110-nm-149002

Jag har en sedan tidigare i spannet 40-210Nm som jag också köpt på Jula och den har fungerat utmärkt.
Den som tar 19-110Nm täcker upp det mesta på hojen, men klart att man skulle vilja ha en tredje för det minsta finliret.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien