momentnyckel

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Degerfors
Hoj
GSXR 1000 -06
Vart köpa en finkänslig moment nyckel? kollade mekonomen dem hade från 10-110nm och 20-120nm. ska dra vevstakarna och diverse grejjer i motorn och vissa saker skulle dras med 5-7nm så skulle behöva nån väldigt finkänslig momentnyckel.

Tips?:tummenupp
 
Köpte min 5-25 på mekonomen dock dyr,900 har jag för mig.

Har för mig att biltema har(haft?)en likvärdig för en betydligt bättre peng,svedol har med tror jag.

Henrik
 
Köpte ett ledat spärrskaft från Swedol, Ampro.
Drog sönder leden på första draget :(
 
Jag trode han ville ha en momentnyckel?

Glömde nämna AmPro 7mm Insex 1/4 hylsan jag drog sönder i första draget samt Torx T25 1/4 hylsan som gick sönder andra användningen.
Vad betyder livstids garanti när man får åka och byta allt skit hela tiden?

Men det är klart, de kanske har lyckats med en enda produkt i sitt sortiment.

:gnissla
 
AmPro momentnycklar är skräp. En serie säljstoppades då de visade åt helvete fel från fabrik och de nya har jag 0 förtroende för.

Vevstakar drar man inte med moment utan sträckmätning för övrigt....
 
AmPro momentnycklar är skräp. En serie säljstoppades då de visade åt helvete fel från fabrik och de nya har jag 0 förtroende för.

Vevstakar drar man inte med moment utan sträckmätning för övrigt....

Kan du förklara det lite mer? Sträckmätning?
 
AmPro momentnycklar är skräp. En serie säljstoppades då de visade åt helvete fel från fabrik och de nya har jag 0 förtroende för.

Vevstakar drar man inte med moment utan sträckmätning för övrigt....


Men i honda manualen står det att man ska dra dem till 33nm. Varför gör det det då?
 
Kan du förklara det lite mer? Sträckmätning?

Man mäter skruven med mikrometer.
Sedan drar man åt och mäter igen. När skruven förlängt sig föreskrivet mått så har man rätt klämkraft. Mycket säkrare än momentnyckel eftersom man inte går via friktionskoefficienten.
Redan 50-tals-trajjorna drog man med denna metoden.

Men i honda manualen står det att man ska dra dem till 33nm. Varför gör det det då?

Nm isf väl? :)
 
Last edited:
Men i honda manualen står det att man ska dra dem till 33nm. Varför gör det det då?

Hade jag varit Elwe hade du nu fått en 3 sidor lång utläggning men jag skall försöka hålla det kort.....

Moment är totalt irrelevant då det vi är ute efter är korrekt klämkraft och sträckning av skruven. Hur detta förhåller sig till åtdragningsmoment varierar enormt beroende på smörjning, form på skallen, rena gängor etc. Därför när momentet är riktigt noga så specar man antingen att skruven skall ha sträckt sig ett visst antal % eller "dra 135 grader från det att skruven bottnar"....

http://www.arp-bolts.com/Tech/TechInstall.html


EDIT: Helvete Elwe hann före ändå:D
 
Det stämmer säkert det ni säger men om honda skriver 33nm så anser väl de att det är tillräckligt noga då?
De gör ju sina manualer så att average joe, dvs jag, ska kunna mecka med motorn och den ska funka klockrent efteråt ändå.
Hade de skrivit töjes 0.4mm så hade jag följt den instruktionen oxå.
De skriver iofs oxå att man ska smörja gängan med motorolja.

Btw elwe svarade inte med 3sidor utan 3små ord:7peta
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top