Momentnyckel

Status
Ej öppen för fler svar.
Har man ingen känsla för hur hårt man ska dra en skruv, så förstör man gängor ganska lätt med en momentnyckel, alldeles för lätt att dra för mycket!:gnissla Titta bara på alla trådar här på sporthoj om sönderdragna gängor -bara en tanke

Det gör du helt rätt i!!!:pannkyss men det har ju inget med biltema att göra iofs..

nÄ men "VETANDET" om att man har rätt moment på gejjerna är värt en hel del enligt mig. Min känsla har jag slutat lita på. Kanke brist på karaktär lr dåligt självförtörtroende men det känns bäst så.

Biltema är faktiskt helt OK. min förra 1/2" hade jag i 10år tills min svåger trodde att man kunde använda den som kraftskaft:huvet
Jag kalibrerade den minst 1 gång/år och avvikelsen var inte ett dugg mer än på de dyra skaften (bacho, facom) som jag hade på jobbet.

Har man ingen känsla för hur hårt man ska dra en skruv, så förstör man gängor ganska lätt med en momentnyckel, alldeles för lätt att dra för mycket!:gnissla Titta bara på alla trådar här på sporthoj om sönderdragna gängor -bara en tanke

Precis, om man har en skitnyckel ja. Min känsla är det inget fel på. Drar inte sönder gängor men det är rätt gött att veta att oljepluggen sitter med rätt moment. 3 lier olja på bakhjulet e nog inte roligt:pannkyss

nÄ men "VETANDET" om att man har rätt moment på gejjerna är värt en hel del enligt mig. Min känsla har jag slutat lita på. Kanke brist på karaktär lr dåligt självförtörtroende men det känns bäst så.

Glöm heller inte bort att"rätt moment" beror på flera olika saker.
Tex.
- Ska det vara anoljad eller torr gänga....?
- Är det ett skruvförband där man vill uppnå att skruven ska "töjas" eller inte..?
- Ska man dra bara till uppnått moment eller ska det till ytterligare 90º...?

Ett moment är inte bara ett moment.

KentW

Glöm heller inte bort att"rätt moment" beror på flera olika saker.
Tex.
- Ska det vara anoljad eller torr gänga....?
- Är det ett skruvförband där man vill uppnå att skruven ska "töjas" eller inte..?
- Ska man dra bara till uppnått moment eller ska det till ytterligare 90º...?

Ett moment är inte bara ett moment.

KentW

Det är sånt man har verkstadsmanual till:tummenupp

Sök och du skall finna:tummenupp Här på forumet har förekommit flera trådar om momentnycklar. Och kontentan av det är att Biltemas, Kamazas, Tengtools och andra inte allt för "dyra" nycklar funkar utmärkt. Bland annat för att den största felprocentern inte ligger hos nyckeln, utan hos handhavaren. Undet tusenlappen per nyckel klarar du dig bra, men du får räkna med att köpa två om du vill ha den spännvidden i moment som du uppger. Själv har jag en Kamaza för små moment och en Tengtools för lite större. Kostand cirka 1.700. Edit: Du behöver nog tre om du vill upp mot 200 newtonmeter.
Men då jag köpte dem fanns inte Biltemas smånycklar. Aspirerar du på dem så ska du lägga märke till att båda omfattar samma åtdragningsmoment.
Jag vet inte vad den på Swedol kostar, men jag vet att de ofta är billigare än andra fackbutiker, så det är säkert ingen fara med dem, men, som sagt. köp inte dyrare än vad du behöver...

Last edited:

Hur tänkte du nu?
Med momentnyckel så får man ju en indikation när rätt moment uppnåtts, med spärrskaft är man helt utlämnad till fingertoppskänsla.

Jag drar det mesta på känn, men så fort det handlar om kritiska förband typ lageröverfall, topplocksbultar o dylikt så är momentskaft ett måste.

Precis, om man har en skitnyckel ja. Min känsla är det inget fel på. Drar inte sönder gängor men det är rätt gött att veta att oljepluggen sitter med rätt moment. 3 lier olja på bakhjulet e nog inte roligt:pannkyss

Nu var det inte riktat till dig personligen:pannkyss - utan en mera allmän tanke att en momentnyckel inte alltid är lösningen hur hårt en skruv ska dras

Drar allt som ska vara oljetätt med momentnyckel numera. Dels för att jag haft ett helvet med en avdragen M6 i kopplingskåpan, men framför allt för att bultarna ska dra lika mycket runt om. Ingen tillfällighet att man korsdrar ett topplock med angivet moment. Så det handlar inte enbart om att inte dra av skruven...

Hur tänkte du nu?
Med momentnyckel så får man ju en indikation när rätt moment uppnåtts, med spärrskaft är man helt utlämnad till fingertoppskänsla.

Jag drar det mesta på känn, men så fort det handlar om kritiska förband typ lageröverfall, topplocksbultar o dylikt så är momentskaft ett måste.

Det är väl bara läsa alla trådar här på sporthoj med sönderdragna gängor stor momentnyckel M6 skruv osv. i aluminiumgods:gnissla självklart så använder man momentnyckel i kritiska förband typ lageröverfall, topplocksbultar o dylikt

Det är väl bara läsa alla trådar här på sporthoj med sönderdragna gängor stor momentnyckel M6 skruv osv. i aluminiumgods:gnissla självklart så använder man momentnyckel i kritiska förband typ lageröverfall, topplocksbultar o dylikt

Ja mycket sönderdraget är det:D
Men även en M6:a i alugods ska dras med ett visst moment och klarar den inte det så torde gängan varit skadad sen tidigare.
Jag misstänker att så ofta är fallet med alla sönderdragna oljepluggar, någon tidigare ägare har dragit så att gängorna deformerats, efter det så tål de inte ens uppgivet moment.

Självklart måste man ställa lite krav på den som håller i nyckeln också, man kan ju inte bara titta på vad en M6:a i 12.9-kvalitet ska tåla utan att titta på godset som den ska dras i.
Det gäller också som du säger att hantera nyckeln rätt, har pysslat en del med elektriska momentnycklar/skruvdragare med inbyggd kalibrering och det är förvånansvärt vad det kan dra olika beroende på hur man håller nyckeln!

Var hittar du en tråd som avhandlar med momentnyckel avdragna bultar? Vart på julglöggen redan?

På tal om AmPro och momentnycklar så säljstoppades de efter denna artikel http://happymtb.org/2008/02/08/veckans-verktyg-momentnyckel/#more-757

För övrigt så anser jag att skall man ha momentnyckel så skall man ha en liknande den i testet 2-24Nm är precis lagom för MC bruk. För gängor som skall dras 40-100Nm duger biltemas billigaste utmärkt då det i dessa fall handlar om moment med så god säkerhetsmarginal att det inte direkt är noga.

De är som att jämföra biltemas skruvdragare med makitas ungefär!

Skillnade e ganska stor. Biltema e skit enligt min mening. Lägger hellre mer stålar på grejer som håller då det inte drabbar nån fattig. Pungt slut

Det är inte lätt att förklara för den som inte förstår. Fortsätter du kommer jag beundra ditt tålamod... :D

Nyckeln från AmPro och Biltema ser ju PRECIS likadan ut, därav de två bilderna från repsektive hemsida.. Den högra är från Biltema. Är det samma mån'tro? På bilderna kan inte jag se nån skillnad iaf :rolleyes:

Biltema:s momentnycklar är inte sämre än de som kostar 50% mer i andra affärer.
Om du nu tycker att priset är oväsentligt så kan du ju köpa en proffsnyckel för mellan 7000 - 10 000 kr.
Ska du ha full nytta av den så ska den kalibreras dels före varje arbetspass i ett teststativ, dels av ett oberoende kontrollorgan minst en gång om året.

Dessutom bör du gå en kurs i hur man använder en momentnyckel. Har ingen lärt upp dig så kommer du att ha en spridning på minst ± 25 %.

Vid normal produktion med utbildad personal och proffsverktyg så räknar man med en spridning på ± 15 %, man kommer inte närmare.
Detta faktum ligger till grund för vilken klämkraft som man specificerar för ett visst fall där man har ett säkerhetskritiskt skruvförband.

Så, skillnaden i noggrannhet hos momentnycklar kommer med råge att drunkna i det handhavandefel som 98% av alla outbildade skruvåtdragare åstadkommer.

Det är sånt man har verkstadsmanual till:tummenupp

Verkstadsmanualen ger oftast inte all information som du behöver för att dra ett skruvförband rätt!

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...