Vad skulle vara skillnaden?
Det är inte lätt att förklara för den som inte förstår. Fortsätter du kommer jag beundra ditt tålamod...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad skulle vara skillnaden?
Det gör du helt rätt i!!!men det har ju inget med biltema att göra iofs..
Har man ingen känsla för hur hårt man ska dra en skruv, så förstör man gängor ganska lätt med en momentnyckel, alldeles för lätt att dra för mycket!Titta bara på alla trådar här på sporthoj om sönderdragna gängor -bara en tanke
nÄ men "VETANDET" om att man har rätt moment på gejjerna är värt en hel del enligt mig. Min känsla har jag slutat lita på. Kanke brist på karaktär lr dåligt självförtörtroende men det känns bäst så.
Glöm heller inte bort att"rätt moment" beror på flera olika saker.
Tex.
- Ska det vara anoljad eller torr gänga....?
- Är det ett skruvförband där man vill uppnå att skruven ska "töjas" eller inte..?
- Ska man dra bara till uppnått moment eller ska det till ytterligare 90º...?
Ett moment är inte bara ett moment.
KentW
nÄ men "VETANDET" om att man har rätt moment på gejjerna är värt en hel del enligt mig. Min känsla har jag slutat lita på. Kanke brist på karaktär lr dåligt självförtörtroende men det känns bäst så.
Har man ingen känsla för hur hårt man ska dra en skruv, så förstör man gängor ganska lätt med en momentnyckel, alldeles för lätt att dra för mycket!Titta bara på alla trådar här på sporthoj om sönderdragna gängor -bara en tanke
Precis, om man har en skitnyckel ja. Min känsla är det inget fel på. Drar inte sönder gängor men det är rätt gött att veta att oljepluggen sitter med rätt moment. 3 lier olja på bakhjulet e nog inte roligt![]()
Hur tänkte du nu?
Med momentnyckel så får man ju en indikation när rätt moment uppnåtts, med spärrskaft är man helt utlämnad till fingertoppskänsla.
Jag drar det mesta på känn, men så fort det handlar om kritiska förband typ lageröverfall, topplocksbultar o dylikt så är momentskaft ett måste.
Det är väl bara läsa alla trådar här på sporthoj med sönderdragna gängor stor momentnyckel M6 skruv osv. i aluminiumgodssjälvklart så använder man momentnyckel i kritiska förband typ lageröverfall, topplocksbultar o dylikt
Det är väl bara läsa alla trådar här på sporthoj med sönderdragna gängor stor momentnyckel M6 skruv osv. i aluminiumgodssjälvklart så använder man momentnyckel i kritiska förband typ lageröverfall, topplocksbultar o dylikt
Var hittar du en tråd som avhandlar med momentnyckel avdragna bultar? Vart på julglöggen redan?
NJa, går emot dom som säger att biltemas grejjer duger. Handlar inget där förutom skinnställsvård. Gillar inte lågprisgrejjer.
De är som att jämföra biltemas skruvdragare med makitas ungefär!
Skillnade e ganska stor. Biltema e skit enligt min mening. Lägger hellre mer stålar på grejer som håller då det inte drabbar nån fattig. Pungt slut
Det är inte lätt att förklara för den som inte förstår. Fortsätter du kommer jag beundra ditt tålamod...![]()
Det är sånt man har verkstadsmanual till![]()
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |