Momentnyckel..vilken?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag tänkte att jag skulle köpa en momentnyckel. Vilken strl skall det vara för att meka med hojen?
Strl 3/8"-fyrkantsfäste, eller 1/4"-fyrkantsfäste?
Antar att det är det andra alternativet? Det handlar mer om att ha rätt strl till oljepluggen.

En av varje. Adaptrar är inte bra för att få exakta momentvärden. Vissa hylsor är dyra och svåra att få tag i de olika fattningsstorlekarna. Jag köpte en momentnyckel med 1/2-tumsfattning, och sen fick jag ett helvete att hitta en hylsa i större storlek (minns inte riktigt) 34 för bakre hjulmuttern med den fattningen. Fick till slut tag i skiten...fick beställas hem från Bahco, fanns inte hos någon handlare jag besökte och kostade 300 kr... för en hylsa.

En av varje. Adaptrar är inte bra för att få exakta momentvärden. Vissa hylsor är dyra och svåra att få tag i de olika fattningsstorlekarna. Jag köpte en momentnyckel med 1/2-tumsfattning, och sen fick jag ett helvete att hitta en hylsa i större storlek (minns inte riktigt) 34 för bakre hjulmuttern med den fattningen. Fick till slut tag i skiten...fick beställas hem från Bahco, fanns inte hos någon handlare jag besökte och kostade 300 kr... för en hylsa.

Varför använder man momentnyckel till att dra fast en hjulmutter? :va

Varför använder man momentnyckel till att dra fast en hjulmutter? :va

Äh... Det står att den ska dras med 100Nm eller något sånt i servicemanualen...
lika bra att göra det då tycker jag. Att dra för löst är ju ingen höjdare, och att dra för hårt är onödigt. Sen så är ju den där momentnyckeln bra till annat också :) Ska man göra något, så gör man det rätt.

Jag får passa på och fråga då eftersom jag inte hittar det i min Haynesbok..
Med hur många Nm skall oljepluggen dras åt på min R1 00?

Äh... Det står att den ska dras med 100Nm eller något sånt i servicemanualen...
lika bra att göra det då tycker jag. Att dra för löst är ju ingen höjdare, och att dra för hårt är onödigt. Sen så är ju den där momentnyckeln bra till annat också :) Ska man göra något, så gör man det rätt.

Jo men det räcker ju att dra åt den så att den sitter så lossnar den inte, man känner ju själv hur hårt man ska dra för att den sitta....
Men har man en momentnyckel och en hylsa som passar kan man ju dra med det ist men att jaga en hylsa och betala 300 för den sen bara för den sakens skulle är väl kanske lite overkill...

Men men var och än gör ju som man vill, känner man sig osäker så är det ju iaf bättre att göra det än att den lossnar på halva vägen.

men ärligt... drar ni oljepluggen med momentnyckel?

Om man inte är van skruvare så är det ett bättre alterativ än sönderdragna gängor alt tappa den.
En van skruvare klarar sig utan men det blir ju inte sämre med momentnyckel.

Henrik

Ja, det står ju så i verkstadshandboken pga att godset är ofta i gjutjärn och om man drar för hårt så kan det spricka, men jag undrade också det om det verkligen behövdes en momentnyckel. Har man sunt förnuft att inte dra så hårt, borde det gå utan..men men..jag köpte en idag ändå. Det kan vara bra för andra ändamål också.

Yupp... skulle onekligen vara bra att ha ibland, jag ska köpa mig en nästa gång jag ska in i en motor och pilla. Jag vill inte vara otrevlig men tyckte bara att det verkade lite overkill att köpa en för att dra oljepluggen... ha det

Ja, det står ju så i verkstadshandboken pga att godset är ofta i gjutjärn och om man drar för hårt så kan det spricka, men jag undrade också det om det verkligen behövdes en momentnyckel. Har man sunt förnuft att inte dra så hårt, borde det gå utan..men men..jag köpte en idag ändå. Det kan vara bra för andra ändamål också.

Gjutjärn:confused: R1 ?

Jag har inte skruvat så mkt själv på min hoj ännu, men tydligen så gör man så för att spara vikt. Vet inte om det just är gjutjärn, men ngn form av gjutet gods skall det vara och därmed är det lite känsligare.

Jaja..ngn typ av gods är det. Minns inte vad det stod, men momentnyckel var att föredra så att man inte drar åt för hårt så att det eller bulten spricker. Det finns ju trots allt ett exakt värde på 43 Nm av en anledning.

Det enda jag använder momentnyckel till är att dra lageröverfall & topplocksbultar. Resten fixar man med känsla...

Precis som ovanstående skriver momentnyckel har man till att dra toppen och överfall med...

Men är man ovan och inte kan dra med kännsla så är det bättre man har momentnyckel..
En del verkar ju tro att man drar oljepluggen med mutterpicka och då är det nog bättre man har momentnyckel ist så man inte har sönder oljetråget.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back