Momentnyckel - stort eller litet intervall?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Köpte en momentnyckel för ett par år sedan som sträcker sig mellan 20- 200 Nm av bättre fabrikat. Ett av användarområdet var att dra åt hjulbulten till bakhjulet på Duccen (176 Nm).

Hur exakt är en momentnyckel med så pass stort intervall? Borde man med facit i hand köpt tre momentnycklar med mindre intervall?

Tänkte köpa en mindre momentnyckel som täcker det intervall min nuvarande inte gör. Bör jag köpa en som sträcker sig över 20 Nm?

Om jag t ex ställer in min 20- 200 Nm på 30 Nm och jämför exaktheten med en som sträcker sig mellan 1- 50 Nm förutsatt att de är av likvärdig märke och kvalitet kommer den med mindre intervall då att vara mer exakt?

Är det tillräckligt stor skillnad för att man ska bry sig. I verkstadshandboken står det att momenten bör spännas med +- 5% eller 10%.

Läste igenom några äldre inlägg via Googles sökfunktion. Var lite svåröverskådligt att hitta svar på min fråga. Ber om ursäkt ifall det redan besvarats förr.
 
Varje momentnyckel är unik och bör kalibreras innan den används. Gå till en lokal verkstadmekanisk firma och fråga om du kan få kalibrera den. Se till att du kalibrerar den över hela spannet. Dvs notera uppmätt relativt avgivet vrid i 10 Nm-steg så har du en översättningstabell att gå efter. "Spänn av" momentnyckeln mellan användningarna.
 
Varje momentnyckel är unik och bör kalibreras innan den används. Gå till en lokal verkstadmekanisk firma och fråga om du kan få kalibrera den. Se till att du kalibrerar den över hela spannet. Dvs notera uppmätt relativt avgivet vrid i 10 Nm-steg så har du en översättningstabell att gå efter. "Spänn av" momentnyckeln mellan användningarna.

Företaget jag jobbar åt skulle skratta om det kom nån o ville ha en nyckel kalibrerad, sånt sköter akrediterade företag, =dyrt, för att dra en hjulaxel eller ett topplock.:tummenupp
 
Last edited:
Är inte momentnyckeln redan kalibrerad över hela spannet från tillverkaren? Jag har använt min rätt sällan och alltid ställt den på ett lågt moment när den förvaras i sin låda. Hur ofta bör man kalibrera den om den används relativt sällan?
 
Är inte momentnyckeln redan kalibrerad över hela spannet från tillverkaren? Jag har använt min rätt sällan och alltid ställt den på ett lågt moment när den förvaras i sin låda. Hur ofta bör man kalibrera den om den används relativt sällan?

Sköter du den och ser till att den förvaras avspänd så är den väldigt stabil. Då kan du lugnt ägna dig åt hobbymek utan att oroa dig för att momenten ska bli enormt fel.
Glömmer du den spänd över en längre tid så kommer den inte längre att stämma.

Så om du gör som du beskriver så är kalibrering överkurs för privatpersoner.
Att lämna in för kalibrering kan kosta ganska mycket pengar. Såpass mycket att det är bättre att köpa en hög nya nycklar varje gång istället.
Jag misstänker att en ny, fabrikskalibrerad nyckel är avsevärt billigare än att lämna in en du redan har för kalibrering. Detta om du inte köper väldigt dyra momentnycklar.
 
Satsa hellre mer pengar på en eller två riktigt bra nycklar i spannet upp till 40N. Det fåtal grejer som skall dras till +100N kan man dra på känsla bättre då det inte är lika noga, bakhjulet faller inte av vid 150N och du drar inte sönder gängorna vid 200N.....
 
Satsa hellre mer pengar på en eller två riktigt bra nycklar i spannet upp till 40N. Det fåtal grejer som skall dras till +100N kan man dra på känsla bättre då det inte är lika noga, bakhjulet faller inte av vid 150N och du drar inte sönder gängorna vid 200N.....

Det är en bra idé, samt att för högre moment skaffa sig en biltemanyckel för 20-200 om man inte vill dra på känn. Räcker gott till bakhjulsbultar och dylikt. Kostar väl 600:- om jag minns rätt.
 
Sköter du den och ser till att den förvaras avspänd så är den väldigt stabil. Då kan du lugnt ägna dig åt hobbymek utan att oroa dig för att momenten ska bli enormt fel.
Glömmer du den spänd över en längre tid så kommer den inte längre att stämma.

Tack för ett bra svar. Kommer inte ihåg vad momentnycklen kostade, men det var säkert mellan 1500 och 2500 kr. Frågan är om det är värt att kalibrera om den när det är dags? Får kolla upp det tids nog.

Fick berättat för mig att det var viktigt att bakhjulsmuttern drogs åt med rätt moment annars riskerar man en kostsam reparation. I verkstads handboken står det faktiskt en feltolerans på +- 5%. Den dras åt med 176 Nm som jag nämnde tidigare.

Bytte däck på en lokal däckfirma en gång för ett par år sedan och då drog man åt bulten med muttermaskin och man inte hade någon aning om vilket moment det skulle dras. De tyckte inte det var så viktigt. Det var då jag fick klart för mig vikten av att dra åt med rätt moment. Kontaktade nämligen min verkstad och lät dem dra åt muttern med rätt moment och kontrollerade att inga skador uppkommit. Det var efter det köpte jag en egen momentnyckel och en 46 mm hylsa. Kommer aldrig mer att låta en däckfirma montera av och på fälgarna på min motorcykel.

Tittar man på övriga moment toleranser i verkstadshandboken är flertalet på +- 10%.


Satsa hellre mer pengar på en eller två riktigt bra nycklar i spannet upp till 40N. Det fåtal grejer som skall dras till +100N kan man dra på känsla bättre då det inte är lika noga, bakhjulet faller inte av vid 150N och du drar inte sönder gängorna vid 200N.....

Jag ska skaffa en momentnyckel eller två i det mindre spannet. Tack för det tipset. Vet dock inte om jag vågar lite på att det bara är att dra med handkraft i de tyngre momenten. Har nämligen fått andra uppgifter när det gäller den saken. Se svar till Steffo b.
 
Tack för ett bra svar. Kommer inte ihåg vad momentnycklen kostade, men det var säkert mellan 1500 och 2500 kr. Frågan är om det är värt att kalibrera om den när det är dags? Får kolla upp det tids nog.

Fick berättat för mig att det var viktigt att bakhjulsmuttern drogs åt med rätt moment annars riskerar man en kostsam reparation. I verkstads handboken står det faktiskt en feltolerans på +- 5%. Den dras åt med 176 Nm som jag nämnde tidigare.

Bytte däck på en lokal däckfirma en gång för ett par år sedan och då drog man åt bulten med muttermaskin och man inte hade någon aning om vilket moment det skulle dras. De tyckte inte det var så viktigt. Det var då jag fick klart för mig vikten av att dra åt med rätt moment. Kontaktade nämligen min verkstad och lät dem dra åt muttern med rätt moment och kontrollerade att inga skador uppkommit. Det var efter det köpte jag en egen momentnyckel och en 46 mm hylsa. Kommer aldrig mer att låta en däckfirma montera av och på fälgarna på min motorcykel.

Tittar man på övriga moment toleranser i verkstadshandboken är flertalet på +- 10%.




Jag ska skaffa en momentnyckel eller två i det mindre spannet. Tack för det tipset. Vet dock inte om jag vågar lite på att det bara är att dra med handkraft i de tyngre momenten. Har nämligen fått andra uppgifter när det gäller den saken. Se svar till Steffo b.

Jag tror faktiskt inte att det är så fruktansvärt kritiskt om jag ska vara ärlig. Visst. Drar du åt bakhjulet mycket hårdare än det ska så riskerar du att slita ut hjullagret i förtid. Men drar du så hårt så kommer du troligen att märka det på att hjulet snurrar tyngre än vanligt. Att något annat ska ta skada är osannolikt.

Att det skulle krävas att du ligger inom +-5% finner jag för osannolikt.
Jag tror att den nogrannhet som behövs är att du känner efter hur hårt det är draget när någon dragit med momentnyckel och sedan drar lika hårt med ett vanligt spärrskaft. Noggrannare krävs inte.

Fabrikanter har en tendens att ange en massa moment och varna för att det blir allvarliga följder om man inte håller dom exakt trots att det i praktiken inte har någon större betydelse.
Som parentes så anger Audi ett moment på hur hårt hjulbultarna på min bil ska dras och att det ska ligga inom 10% annars finns risk för allvarliga skador. Jag har aldrig varit med om att däcksverkstaden använt momentnycklar och jag har aldrig använt någon. I många fal så har däcksverkstäderna dragit säkert dubbelt så hårt som specat och jag har nog ibland också tagit i ganska ordentligt men jag har aldrig varit med om att det lett till några allvarligare följder.

Nu är det väl iofs lite viktigare med bakhjulet på hojen då man faktiskt kan skada hjulagren men då ska du dra ordentligt mycket.
 
Nåt jag fått lära mig är viktigt och som jag även sett själv. Är att det ska dras på "rätt" sätt.
Tex toppar o ram/vevlager tycker iaf jag är riktigt noga.
Det "rätta" sättet är att dra hela sista momentet i en enda svepande rörelse utan att stanna upp för omtag.
För då måste man övervinna tröghetsmomentet mellan underlaget o brickan igen, vilket resulterar i att nyckeln klickar till direkt vid omtaget istället för ca 30grader senare. Vilket gör att man kan få väldigt olika moment över bultarna i ett topplock tex.
 
Företaget jag jobbar åt skulle skratta om det kom nån o ville ha en nyckel kalibrerad, sånt sköter akrediterade företag, =dyrt, för att dra en hjulaxel eller ett topplock.:tummenupp

På Ericsson hade vi referenser som kalibrerades årsvis mot vilken vi kontrollerade våra klick-momentnycklar veckovis. Vill man köra utan kalibrering är en analog momentnyckel bättre en klick-momentnyckel. Å andra sidan funkar vilken skräpig momentnyckel som helst för hemmafixaren bara man undviker att dra mer än angivet. Bättre lite löst är för hårt.

Läser man lite i ämnet är det väldigt enkelt att kalibrera själv med en hemmagjord grej då 1 kg är ca 10 N (9,80665 N, de två procenten spelar ingen roll).
 
Vanligtvis brukar man räkna med +/- 10% om du beräknar skruvförband som ska dras med en momentnyckel och +/- 5% om du drar med en mutterdragare med inställt moment.
 
Ser att diskussionen fortsatt. Intressant läsning. Frågar mig lite varför Ducati själva skriver i sin egen verstadshandbok att det ska vara toleranser på +- 10% eller +-5%. En sak om man som mekaniker säger det till kunderna, men att de själva får de instruktionerna från bolaget via handböckerna kan ju inte ha att göra med garantier längre?

Vet att min mekaniker använde momentnyckel när han arbetade på kunders motorcyklar när han spände åt hjulbultarna på båda sidorna av svingen. Egentligen en hjulbult, men det sitter ju en bult på andra sidan också som ska spännas med 156 Nm.
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top