Momentnyckel revisited...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Vet att ämnet varit uppe tidigare i omgångar men utvecklingen går väl framåt..?

Min gamla Kamasa har gått på lunch - eller snarare stämplat ut för gott... Den var fantastisk, aldrig behövt kalibrera den, min far hade den innan jag och vad jag vet släppte han aldrig på fjädern vid förvaring:tummenupp. 40 år gammal, typ. Inte min far, alltså, utan nyckeln.
Så nu behöver jag en ny, modell större. Har en liten AmPro som jag reklamerat 2 ggr då den inte hållit kalibreringen och den är dessutom misstänkt lik Biltemas och liknande:va. Den nya måste inte vara svindyr, digital och fancy utan hellre en rejäl, mekanisk pjäs som funkar i alla väder och tål att ligga på hyllan i perioder utan att jag för den skull behöver kalibrera om den stup i ett...
Så? Vad ska jag köpa? Kamasa igen? :confused:
 
Vågar du verkligen köpa Kamasa? Den är ju misstänkt lik Biltemas... :va

Kamasa:
30935.jpg


Biltema:
10-241_xl_1.jpg
 
Vågar du verkligen köpa Kamasa? Den är ju misstänkt lik Biltemas... :va

Kamasa:
30935.jpg


Biltema:
10-241_xl_1.jpg

:D Ska erkänna att jag inte sett över marknaden mer än att, som Tarzan, konstatera: "It's a bloody jungle out there".
Vilka som är lika (samma..?) idag har jag rätt dålig koll på. Snarast gäller frågan: Vad har ni? Nöjda? Testat olika?
 
Oj, snarlika nycklar... Nån som vet hur kvaliten är på Biltemas variant? Den är ju uppenbarligen rätt lik Kamasa till det yttre :hihi
 
Oj, snarlika nycklar... Nån som vet hur kvaliten är på Biltemas variant? Den är ju uppenbarligen rätt lik Kamasa till det yttre :hihi
Ja man jan nästan tro att de är tillverkade på samma ställe :tungan

Jag är mycket nöjd med min, har haft den i ett par bekymmersfria år nu. Skulle nåt fel uppstå så är det bara att knalla in på Biltema och hämta ut en ny eftersom det är tio års garanti.
 
Har haft min Biltema i över 10 år (alltid avlastad fjäder vid förvaring). Mätte upp den i våras mot en "seriös" momentnyckel vi har på jobbet och Biltemas diffade ca -2nm över hela registret mellan 10 och 100nm. Så när jag drar låga moment där felet blir som störst så kompenserar jag.
Duger gott för mitt amatörmekande.
 
Har Biltema alltid förvarad med avlastad fjäder. Hittintills har allt gått bra. Men bara haft den i 6 år.....Men så drar jag bara oljiga / feta gängor med ca 70% av angivet moment. Och säkrar t.ex. oljepluggen med rostfri ståltråd. För att hindra att oljepluggen lossnar. Och tätar oljepluggen med en eller två Stålgummipackning / Tredoringar # istället för metallbricka.

# Finns hos SWEDOL
 
Har Biltema alltid förvarad med avlastad fjäder. Hittintills har allt gått bra. Men bara haft den i 6 år.....Men så drar jag bara oljiga / feta gängor med ca 70% av angivet moment. Och säkrar t.ex. oljepluggen med rostfri ståltråd. För att hindra att oljepluggen lossnar. Och tätar oljepluggen med en eller två Stålgummipackning / Tredoringar # istället för metallbricka.

# Finns hos SWEDOL

Nu hänger jag inte med. Du har momentdragit bultar till 70% av angivet moment. Då har ju varje åtdragning gått dåligt?
 
Varför bara till 70% ?
Skruvförband skall för det mesta dras till fullt angivet moment för att få rätt förspänning i förbandet ?
 
Varför bara till 70% ?
Skruvförband skall för det mesta dras till fullt angivet moment för att få rätt förspänning i förbandet ?

Därför är skruv / mutter oljiga / feta så blir kraften i skruven ungefär 50% större än med torra gängor. Dvs det räcker med ca 70% av angivet momnet för 0,7 x 1,5 = 1,05
Större delen av momentet går åt till Skall och Gängfriktion när man spänner ihop ett förband.
När använda delar är oljiga / feta minskar Skall och Gängfriktion och man får samma kraft med mindre moment.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=183

Exempel: Med vaxade komponenter minskar momentet till mindre än hälften jämfört med torra gängor.
http://www.portlandbolt.com/technical/bolt-torque-chart/
http://www.portlandbolt.com/technical/faqs/tension-vs-torque-explained-sort-of/

Jag förstår nu varför sönderdragna gängor är så vanligt på SH.
 
Last edited:
Därför är skruv / mutter oljiga / feta så blir kraften i skruven ungefär 50% större än med torra gängor. Dvs det räcker med ca 70% av angivet momnet för 0,7 x 1,5 = 1,05
Större delen av momentet går åt till Skall och Gängfriktion när man spänner ihop ett förband.
När använda delar är oljiga / feta minskar Skall och Gängfriktion och man får samma kraft med mindre moment.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=183

Exempel: Med vaxade komponenter minskar momentet till mindre än hälften jämfört med torra gängor.
http://www.portlandbolt.com/technical/bolt-torque-chart/
http://www.portlandbolt.com/technical/faqs/tension-vs-torque-explained-sort-of/

Jag förstår nu varför sönderdragna gängor är så vanligt på SH.

Det här hade jag ingen aning om alls. :Bugar
 
Därför är skruv / mutter oljiga / feta så blir kraften i skruven ungefär 50% större än med torra gängor. Dvs det räcker med ca 70% av angivet momnet för 0,7 x 1,5 = 1,05
Större delen av momentet går åt till Skall och Gängfriktion när man spänner ihop ett förband.
När använda delar är oljiga / feta minskar Skall och Gängfriktion och man får samma kraft med mindre moment.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=183

Exempel: Med vaxade komponenter minskar momentet till mindre än hälften jämfört med torra gängor.
http://www.portlandbolt.com/technical/bolt-torque-chart/
http://www.portlandbolt.com/technical/faqs/tension-vs-torque-explained-sort-of/

Jag förstår nu varför sönderdragna gängor är så vanligt på SH.

Var står det att gängorna ska vara rena (utan smörjmedel)?



På Svenska Nätverket för Skruvförband finns en hel del inressant information.

"Att ha rätt och jämn friktion är därför en av skruvarnas viktigaste egenskaper för att kunna erhålla förutsägbar klämkraft vid momentstyrd montering. Detta åstadkoms vanligtvis genom någon sorts smörjning."


"Anledningen till att bygga in smörjmedlet i ytbehandlingen är för att undvika kladdiga, tidsödande och besvärliga smörjningsåtgärder i monteringslinan. Detta koncept är att föredra framför separat applicering av smörjmedel vid monteringen. Om endast ett fåtal detaljer skall monteras kan man dock överväga att smörja separat vid monteringen".

Delen med "endast ett fåtal detaljer" gäller förmodligen de flesta som finns på det här forumet. Jag misstänker att de flesta har begränsade möjligheter att ytbehandla skruvar.

" Rena metallytor har ofta hög friktion och om de glider mot varandra, vid t ex skruvmontering, finns det risk för skärning eller gängsvetsning. Skruvar måste därför ha en lämplig ytbehandling."

Personligen har jag aldrig dragit sånder någonting när jag använt momentnyckel men jag har varit med om att torra hjulmuttrar skurit.

Källa: http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=265
 
Last edited:
Jag har en Stahlwille sedan sju år tillbaka som jag är nöjd med. En variant med utbytbart huvud. Helt ok!
 
Oj, snarlika nycklar... Nån som vet hur kvaliten är på Biltemas variant? Den är ju uppenbarligen rätt lik Kamasa till det yttre :hihi

Har också den där, från Biltema. Har visserligen bara haft den några år men när jag mätte upp den förra året, mot en avancerad digital sak från någon känd japan så stämde den i princip perfekt över hela registret. Så just den Biltema-prylen verkar bra.
 
Gäller det oljepluggen också? :crash

Eftersom jag tillhör Gamla Skolan så använder jag "känsla" och eget huvud på mina fordon. Så jag fick plocka fram boken.:D

Unless spcified, threaded fixings must always be fitted dry (no lubrication).

WARNING: Never lubricate a thread unless instructed to do so.

Och så naturligtvis..
...reduced friction will cause overtightening and possible fixing faliure

Under olje- och filterbyte...

Sump drain plug
When the oil has completely drained out, fit a new sealing washer to the sump plug and refit the plug tightening it to 28 Nm.

Står inget om våt gänga så den ska vara torr. Men ingen drar väl 28 Nm med våt gänga? Gängan i sumpen mår ju inte bra av det! :tungan

Det "ska" dessutom vara en aluminiumpackning som inte går att återanvända till "pluggen" men jag använder en kopparpackning som jag återanvänder efter att glödgat den. Inte bra om man kör året runt på saltade vägar, men hojen har bara rullat 20 000 mil på 17 år så den risken är liten...
 
Hur jämför ni noggranheten med en annan momentnyckel? :va

Den jag testade med hade digital skala, där man kunde se högsta uppnådda moment även efter att man släppt av. Spände fast den digitala, ställde min egen till ett visst moment, drog till det klickade och läste sen av värdet på den andra och kollade hur nära det var det inställda värdet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top