Momentnyckel @ mekonomen

Bra verktyg är en bra förutsättning för ett bra resultat. Men man ska kunna handtera sina verktyg och skruvar också.
Vad spelar det för roll om man har kalibrerade verktyg om man inte oljar in gängor och skruvskallar tex. Det skiljer ungefär 30% i dragkraft i skruven om man har gjort det eller inte.
Så.. gör rent gängorna (gängtapp, gängsnitt) olja in, dra med en bra momentnyckel, och dra skruven-mutter i en följd utan att stanna under dragningen, då blir det ett bra resultat. :tummenupp

Bra skrivet Mats757 men alla skruvförband ska inte oljas in. Friktionen är en del av ekvationen i att specificera åtdragningsmomentet så om inoljning inte var tänkt kan man dra av förbandet vid rätt moment.

En bra verkstadshandbok specar normalt vad de tänkt sig för varje väsentligt förband. :tummenupp

Ninjaboy skrev:
Bra skrivet Mats757 men alla skruvförband ska inte oljas in. Friktionen är en del av ekvationen i att specificera åtdragningsmomentet så om inoljning inte var tänkt kan man dra av förbandet vid rätt moment.

En bra verkstadshandbok specar normalt vad de tänkt sig för varje väsentligt förband. :tummenupp

Been there, done that! :huvet

Ninjaboy skrev:
De har jag hört ska vara bra. Var det på Mekonomen? Intervall? Jag tycker man behöver två.
40-210 Nm
Skulle behöva en 5-50 Nm också

Ska du ha en som tar den skalan får du gå ner på 1/4" Köpte ett sådant för ett tag sen som tar 3-25Nm med fin kvalitetskänsla och jävla nogrant (Teng). Dom kostar en slant dock typ 350:-

Kom ihåg att inte lämna din momentnyckel med inställt moment, då fjädern tar stryk av det = kalibrering/alt byte.

Tyrgash skrev:
Ska du ha en som tar den skalan får du gå ner på 1/4".
För att det skulle bli riktigt flexibelt och överlappande köpte jag omvandlingshylsor åt båda hållen. Det gör att jag oavsett hylsstorlek kan dra med båda momentnycklarna när det är överlappande moment. Rekommenderas för paranoida. :D

Tyrgash skrev:
Ska du ha en som tar den skalan får du gå ner på 1/4" Köpte ett sådant för ett tag sen som tar 3-25Nm med fin kvalitetskänsla och jävla nogrant (Teng). Dom kostar en slant dock typ 350:-

Kom ihåg att inte lämna din momentnyckel med inställt moment, då fjädern tar stryk av det = kalibrering/alt byte.
Teng, är det Mekonomen? Var inne på Mekonomen och de påstod de bara hade den större som visats tidigare i tråden (säkert mätta och belåtna säljare...). I vilket fall som helst överlappar de ju inte varandra heller, 3-25 och 40-210.

Last edited:
HansJ skrev:
Teng, är det Mekonomen? Var inne på Mekonomen och de påstod de bara hade den större som visats tidigare i tråden (säkert mätta och belåtna säljare...). I vilket fall som helst överlappar de ju inte varandra heller, 3-25 och 40-210.
Köpte min på Laitis

jag frågade Bahco säljaren när han var in på jobbet och fick köpa både momentnyckel och hylssatsen för 1100:- totalt :banana :banana

Bifogat

• bahco 1.JPG
    bahco 1.JPG
    123.7 KB · Visningar: 193
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back