Momentdra bultar är det bra?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jag hörde Bosse-bildoktorn diskutera hjulskruvar med någon fackman i radion för
någon vecka sedan. Fackmannen sa att man inte ska ha något smörjmedel på
hjulskruvar för då blir sträcker man skruvarna för mycket om man drar med rätt
moment. Bosse sa att om man inte har på någon smörja så rostar dom.
Fram med kopparpastan!

Vad blir fel om man har på lite fett eller nåt och drar "lagom" mycket lösare.
Är problemet att skruvarna gängar ur sig lättare pga minskad friktion, eller något annat?
(Man ska ju naturligtvis inte skvätta fett på bromsytorna.)

Jag hörde också det, och störde mig rätt mycket på hjul&däck-proffset pratade om hur många "kilo" man skulle dra åt med. Sedan pratade han om "kilo" luft i däcken. :va Tydligen är dessa två icke-enheter för vridmoment resp. tryck allmänt accpeterade, men det kan ju nästan inte bli mer fel. :gnissla
 

Fram med kopparpastan!

Vad blir fel om man har på lite fett eller nåt och drar "lagom" mycket lösare.
Är problemet att skruvarna gängar ur sig lättare pga minskad friktion, eller något annat?
(Man ska ju naturligtvis inte skvätta fett på bromsytorna.)

Nej skruvarna gängar inte ur sig om man väljer att dra dem till lite under angivet moment och smörjer gängorna istället.(inom rimlighetens gränser)

Kopparpasta är ett måste på hjulbultarna till bilen.
 
Ja, det är som regel bättre med en lågkvalitet momentnyckel än ingen alls. Ju mer oerfaren man är, desto sannare är det.
Men, om man har ±5% på nyckeln så räknar man inte med att komma närmare än ca ±15% i produktionen pga de skillnader som finns mellan olika personer, olika friktionskoefficienter, osv.

Ta inte den allra billigaste momentnyckel som du hittar eftersom dessa driver i tiden mycket mer än de med högre kvalitet.
När du kalibrerar så ta gärna tre punkter och interpolera mellan dessa så får du bra, enskilda värden för hela skalan.

Om man ska uppnå en god kvalitet ska man oxå se till att inte vara i utkanten av momentnyckeln arbetsområde har en känsla av att felet blir större ju närmare den, framför allt lägre gränsen man jobbar

Har du gjort nå tester på det?
 
Jag gillar att kolla topfuelmekning (dragracingbilar).
Senast såg jag på när mekarna frenetiskt jobbade för att hinna skruva ihop en motor inför finalracet.

Förvånande nog så drog de nyckeln snabbt mot "klick" tre ggr i följd, på varje skruv och ca tre ggr snabbare än vad jag drar.

Jag blev lite fundersam, så nästa gång jag kalibrerade mina nycklar så testade jag det sättet och momentet blev inte alls det samma som när man låter maskinen dra i rätt hastighet så det är antagligen också en sak som spelar in.

Nu är det ju fullt möjligt att deras nycklar är kalibrerade för att dras på det sättet, men det gäller att veta det isf.
 
Om man ska uppnå en god kvalitet ska man oxå se till att inte vara i utkanten av momentnyckeln arbetsområde har en känsla av att felet blir större ju närmare den, framför allt lägre gränsen man jobbar

Har du gjort nå tester på det?

Nej, jag har inte kollat det, men det är troligt att det är som du säger.
Om vi talar proffsdragning så har man ofta en momentnyckel som är gjord för ett speciellt åtdragningsmoment. Den har ett mindre justerområde som enbart är till för att kunna kalibrera den.


Förvånande nog så drog de nyckeln snabbt mot "klick" tre ggr i följd, på varje skruv och ca tre ggr snabbare än vad jag drar.

Drar man för fort så klickar nyckeln alldeles för tidigt!
Man måste dra i lugn jämn takt för att momentet ska bli rätt.
Måste man byta tag strax innan momentet är uppnått så klickar nyckeln direkt när man drar igen. Det beror på att vilofriktionen är större än glidfriktionen så man orkar inte "få igång" skruven igen. Då måste man lossa skruven och börja om.
Den som står och drar extra gånger i en momentnyckel som redan klickat har inte en j-a aning om vad han håller på med!
 
Last edited:
Japp, säg det till Micke Kågered som kör den där bilen:D

Nja, han kanske kommer på det själv nån dag :)
Om man nu investerar i en momentnyckel, speciellt en dyr, så kan det ju vara smart att sätta sig in i hur den ska användas. Den som ringer till ett företag som specialiserat sig på momentdragande verktyg och momentindikerande skruv kan få en lååång föreläsning om "do:s" and "don't:s" ... :tummenupp
 
Nja, han kanske kommer på det själv nån dag :)
Om man nu investerar i en momentnyckel, speciellt en dyr, så kan det ju vara smart att sätta sig in i hur den ska användas. Den som ringer till ett företag som specialiserat sig på momentdragande verktyg och momentindikerande skruv kan få en lååång föreläsning om "do:s" and "don't:s" ... :tummenupp
Jo, jag tänkte inte heller börja förmana mekarna, teamets huvudsponsor är ju trots allt Bacho:tummenupp

Ja det är rätt nyttigt att provdra en momentnyckel i en provbänk för att få en uppfattning om hur jämt man ska dra för att resultatet ska bli rätt.
 
Utan att veta skulle jag gissa att det vanligaste felet bland nybörjare är att man drar för hårt, snarare än för löst.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top