Moment på fram och bakdrev honda cm400t

Hondacm400t

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2021
Hoj
Honda cm400t
Hej
Behöver hjälp med vilket moment fram och bakdrev ska dras. Har precis bytt och hittar ingen info.
Tacksam för svar.

<edit>Om länken försvinner, framdrev 5 kg, bakdrev 6 kg.</edit>

Last edited:

<edit>Om länken försvinner, framdrev 5 kg, bakdrev 6 kg.</edit>
Tack så mycket ?

Hej igen, jag testade (i fjol) med en momentnyckel med visare, den gick till 2.5kg och sedan drog jag av bulten. Jag har nu en klick, testade dra på andra bultar, drar hårt, men fanskapet klickar inte... nu vet jag varken ut eller in. Törs inte testa - råd?

Om du har en momentnyckel med spärr där tappen kan tryckas åt båda hållen så funkar bara momentfunktionen åt det ena hållet.
Brukar stå på eller så är det när du har skalan uppåt.

Om du har en momentnyckel med spärr där tappen kan tryckas åt båda hållen så funkar bara momentfunktionen åt det ena hållet.
Brukar stå på eller så är det när du har skalan uppåt.
Jo, den funkar åt ena hållet precis som en vanlig spärrnyckel. Jag lyckades få till 5 kg efter många om och men. Men när jag ändrade till 6 kg och låste i botten så vägrar den åter igen att ge efter. Jag blir galen på denna mackapär.

Du kan ha en momentnyckel som hakat upp sig som vissa billiga varianter gör. Speciellt om man tappar eller om spänningen är för lös i vila (skall ej vara hårt spänd heller) Spänn fast i ett skruvstäd eller hjulbult på bilen och se om den ens klickar på andra moment.
Om du måste öppna upp och lägga saker till rätta måste du även kalibrera.

Du kan kolla om momentnyckeln stämmer eller kalibrera. Du har säkert flera skalor men 100 Nm är ca 10 kg på en meter långt skaft. Du kan hänga på en vikt på handtaget (90 grader horisontellt) och multiplicera skaftets längd med vikten för att veta vid vilket moment verktyget skall klicka. Tex, verktyget är inställt på 10 Kg och skall klicka då 10 kg belastar en meter långt skaft. Ditt skaft är säg 50 cm:
0.5 x 10 kg = 5 kg vilket betyder att verktyget skall klicka vid inställningen 5 kg.

Btw, jag har också en CM400T med kickstart. Coolt va?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...