Moment för bromsskivor och drev ZX-10R -08

MrMaCCaN

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2011
Ort
Götene
Hoj
2007 Kawasaki Z750 Såld!, 2003 Yamaha YZF R1 Såld!, 2008 Kawasaki ZX10R Såld!, 2011 Kawasaki Z1000
Är nybörjare vad gäller mc-meck!!
Är det viktigt att dra bromsskivor samt drev med rätt moment? Och vad kan hända om man drar för hårt?

Någon som vet vilket moment man ska dra bromsskivorna med?
Korrekt moment för dreven är också av intresse :va
 
Bromsskivorna skall dras med 27 NM. Återkommer med moment för dreven.

Framdrev: 125 NM

Bakdrev: 59 NM
 
Last edited:
Jag har bytt drev på min ZX7R och där drog jag utan momentnyckel.

Funkade hur bra som helst, men det kan vara bra att dra med momentnyckel om man är osäker - alternativt dålig känsla (nybörjare). Största risken är väl att man drar för hårt och kan paja både gängor och skruvar, alternativt för löst.
 
Jag har bytt drev på min ZX7R och där drog jag utan momentnyckel.

Funkade hur bra som helst, men det kan vara bra att dra med momentnyckel om man är osäker - alternativt dålig känsla (nybörjare). Största risken är väl att man drar för hårt och kan paja både gängor och skruvar, alternativt för löst.

Så gör jag också!

Däremot har jag dragit sönder en gänga när jag inte litade på mig själv utan Haynes som skrivit fel! :mad:

Det positiva var att jag lärde mig att sätta i en insatsgänga! :)

Men har man inte känsla och kunskap är det absolut bäst att använda rätt moment och veta om gängan ska vara torr eller smord... :tummenupp
 
Bromsskivorna skall dras med 27 NM. Återkommer med moment för dreven.

Framdrev: 125 NM

Bakdrev: 59 NM


Tack för infon:tummenupp

Det där med känsla är något jag får arbeta lite med :)
 
Följdfråga: Ska oken dras med något speciellt moment eller är det snudd på all-in som gäller?
 
Så gör jag också!

Däremot har jag dragit sönder en gänga när jag inte litade på mig själv utan Haynes som skrivit fel! :mad:

Det positiva var att jag lärde mig att sätta i en insatsgänga! :)

Men har man inte känsla och kunskap är det absolut bäst att använda rätt moment och veta om gängan ska vara torr eller smord... :tummenupp

Ett annat problem som jag märkt är att många drar som idioter tills det klickar, och inser att efter skruven gått av att momentnyckeln kanske inte var så bra :P Det hade jag nog gjort med förmodligen, har aldrig använt momentnyckel privat förutom på jobbet.

Bygger man motor så bör man använda momentnyckel dock.
 
Ett annat problem som jag märkt är att många drar som idioter tills det klickar, och inser att efter skruven gått av att momentnyckeln kanske inte var så bra :P Det hade jag nog gjort med förmodligen, har aldrig använt momentnyckel privat förutom på jobbet.

Bygger man motor så bör man använda momentnyckel dock.

Jag använder bara momentnyckel när jag drar toppen men så är det gammalt engelskt skit vanligtvis också!:D

Hughie Hancox kommentar i en video med anledning av moment gillar jag... I fri översättning ur minnet...
"Man ska egentligen dra toppen med moment men jag har jobbat med Triumph i över 40 år och det verkar ha gått bra ändå att dra med känsla!" :hihi
 
Följdfråga: Ska oken dras med något speciellt moment eller är det snudd på all-in som gäller?

Dom drar jag inte med moment men är du osäker så gäller 34 NM fram och 25 NM bak. Med en rätt kalibrerad momentnyckel är väl bäst att tillägga :)
 
Och vad kan hända om man drar för hårt?
1) Skruven/Skruvarna går av.
2) Du drar sönder aluminiumgängorna i hjulet.
och Dyrt är bara förnamnet.

Tänk på att momenten är för torra gängor.
Oljiga gängor dra jag med ca 2/3 av angivet moment.
 
För de som är intresserade har jag verkstadshandboken på pdf.
Typ 600 sidor matnyttigt :fakta
De som vill ha, kan dra iväg ett pm, (tror att den går att maila).
 
För de som är intresserade har jag verkstadshandboken på pdf.
Typ 600 sidor matnyttigt :fakta
De som vill ha, kan dra iväg ett pm, (tror att den går att maila).

Du har pm :rock
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top