modifiera utsignal från lambdasond för att justera bränsleblandning

Status
Ej öppen för fler svar.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag vet att detta kanske inte är rätt forum, men det är ju ändå ett applicerbart ämne.
Jag har problem med att min nissan micra (bil ja) går lite väl fett, den har elektronikassisterad förgasare. Jag funderar på om man kan modifiera utsignalen från lambdasonden med säg en potentiometer inifrån kupen och därigenom kunna ligga på snåla sidan när man långkör. Hur fungerar utsignalen från en lambda, åt vilket håll skall jag styra signalen för att få motorn att gå snålare? (antar att jag bör lura den med en för fet utsignal). Vidare, kan det skada en motor på 57 häst@ 1265cc att gå snålt?

Med allra största sannolikhet har micran en diskret lambdagivare. Det vanligaste är att det sitter en PI-regulator i styrenheten som reglerar öpningstiden till spridarna (eller hur nu din el-assisterade förgasare fungerar). P.g.a I-delen i regulatorn kandu alltså inte mixtra med signalen utan att blandningen skenar åt något håll. Det man ev. kan göra är att koppla bort regleringen helt och hållet och försöka ställa in förgasaren så den går vettigt ändå.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!