sven-anders skrev:
Hej! Tänkte tuffa till min gamla kawa lite. Motor biten är klar den har lite till snitsad topp och är borrad 1170 samt mikuni 33or och den går så de räcker.
Men jag skulle vilja få lite tips på chassie modifieringar typ lämpliga fälgar, sving, framgaffel,och dylikt, jag vill helst inte bygga om den för mycket utan att man en gång i tiden kan återställa den till orginal skick. så det ska va saker som är lätta att få tag i och inte behöva modda för mycket. posta gärna
bilder på lite ombyggda gammel kawor.
mvh svenne
Ett bra ställe att leta inspiration är här, på Z1 Owners Club.
http://z1ownersclub.co.uk/forum/index.php
Klicka in dig på "Projects"-forumdelen och ta en titt vad folk gör med sina hojar.
Men vad gäller konkreta förslag på delar:
Framgaffel och fälgar kan du ju ta från i princip vad som helst. Byter du bara styrstolpe på gaffeln så kan du få det mesta att passa. Nya styrstoppar kan också behövas. Fälgar kan ju vara bra om dom hör ihop med i alla fall en av delarna, alltså att bakhjulet hör till svingen eller framhjulet till framgaffeln. Det underlättar en del.
Sving tycker jag du ska hålla dig till Kawazaki svingar. ZRX1100:an eller 1200:an har riktigt snygga svingar med excentrisk kedjespänning (typiskt Kawazaki) som är ganska lätt att modifiera så att den passar eftersom den också har dubbla dämpare bak.
Vet inte vad du hade tänkt dig för framgaffel, konventionell eller upsidedown? Finns ju oändliga mängder med sånt både här i Svedala och i övriga Europa (framförallt England).
Osäker på vad som kan passa rakt av vad gäller framgaffel men frågar du på t.ex Z1 Owners Club så finns det säkert folk som kan svara på det. Jag hade ju själv definitivt satsar på hela kittet från en modern ZRX.
Sen skulle jag nog även ge samma råd som
Mats gjorde ovan. Kawazakis ramar var väldigt klena jämfört med konkurrenternas motsvarande hojar i början av 80-talet. Att göra förstärkningar vid styrhuvud och bakram / svinginfästning är något att rekommendera. Nya motorfästen är inte heller dumt.