Modifiera framljuset

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Tänkte förbättra mitt framljus på min Xj 900. Funderar på olika alternativ. Sonen tycker att jag ska konvertera till Xenon. Bevik säger, satsa på andra glödlampor, typ: Philips, istället. Dom har tydligen en bra serie till högre pris. Ett annat alternativ är att koppla in extraljus, via relä... Har inte hittat några "tjusiga" bara, ramp kan ju också vara ett alternativ. Någon som konverterat till Xenon eller kan ge mig ett annat tips....

Jag monterade xenon på halvljuset på min cykel (H1-lampa) och det var inga problem att få dit. Ballasten monterades under kåpan och jag drog separat matning till + och ett relä som styrs av original kabel till halvljuset (xenon kan dra många ampere när de tänder så därför valde jag denna lösning)
Har inte testat H4 xenon med hel/halvljus funktion men en bekant har det på bilen och är nöjd.
Xenon lyser otroligt mycket starkare än halogen men visst finns det en risk att ljusbilden blir lite knasig men på min blev ljusbilden bra.

Vill man se bättre när man kör i mörker tycker jag är xenon är bäst, man slipper bygga fästen för extralampor osv. Xenon har även bredare färgspektra som liknar soljus mer än halogen(om man väljer omkring 4300K färgtemperatur) Detta är bra för äldre förare eftersom synen påverkas med åldern. Äldre personer upplever i regel en större skillnad mellan Xenon och halogen än yngre personer. Xenon ger dessutom mer ljusflöde per förbrukad watt så man behöver inte så mycket effekt i generatorn.
Skall man synas bättre i trafiken kan man montera Varselljus eller dimljus, gärna LED lampa som Vision X Solstice eller liknande. Sätter man två brett isär syns man ju bättre. Dock svårt att få det snyggt?

Last edited:
Jag har monterat en 100/80w lampa i min dr och fick betydligt bättre ljus än förut (gjorde samma med bilen, bättre ljus där å :tungan)

Men en stark xenonlampa eller extraljus borde ge ännu bättre resultat :)

Jag monterade xenon på halvljuset på min cykel (H1-lampa) och det var inga problem att få dit. Ballasten monterades under kåpan och jag drog separat matning till + och ett relä som styrs av original kabel till halvljuset (xenon kan dra många ampere när de tänder så därför valde jag denna lösning)
Har inte testat H4 xenon med hel/halvljus funktion men en bekant har det på bilen och är nöjd.
Xenon lyser otroligt mycket starkare än halogen men visst finns det en risk att ljusbilden blir lite knasig men på min blev ljusbilden bra.

Vill man se bättre när man kör i mörker tycker jag är xenon är bäst, man slipper bygga fästen för extralampor osv. Xenon har även bredare färgspektra som liknar soljus mer än halogen(om man väljer omkring 4300K färgtemperatur) Detta är bra för äldre förare eftersom synen påverkas med åldern. Äldre personer upplever i regel en större skillnad mellan Xenon och halogen än yngre personer. Xenon ger dessutom mer ljusflöde per förbrukad watt så man behöver inte så mycket effekt i generatorn.
Skall man synas bättre i trafiken kan man montera Varselljus eller dimljus, gärna LED lampa som Vision X Solstice eller liknande. Sätter man två brett isär syns man ju bättre. Dock svårt att få det snyggt?

Bra svar. kan du skriva några rader om hur du gjorde. Blivit klart intresserad av att konvertera. Blir troligtvis av i vinter... Kollade lite hos Xenonkungen samt nån mer igår kväll. Apropå äldre personers upplevelse av xenon... Visste du att jag är född -51..... Skrattar...:)

Jag har monterat en 100/80w lampa i min dr och fick betydligt bättre ljus än förut (gjorde samma med bilen, bättre ljus där å :tungan)

Är då inte risken att du bränner ljusinsatsen pga den värme som glödlampan utvecklar....

Är då inte risken att du bränner ljusinsatsen pga den värme som glödlampan utvecklar....

Kolla upp lamptest där de testar olika H4 lampor.
Jag gillar bra ljus och att bara byta mellan tex en noname lampa till Philips kan göra stor skillnad.

Xenon är bra, men nackdelen jag sett är att nästan alla får en riktigt riktigt dålig ljusbild som gör att oavsett bättre ljus så hamnar det inte där det ska vara.

Biltema har ju en typ av extra Spot.
Den är väl inte den vackraste men kostar ju därefter.

Bra svar. kan du skriva några rader om hur du gjorde. Blivit klart intresserad av att konvertera. Blir troligtvis av i vinter... Kollade lite hos Xenonkungen samt nån mer igår kväll. Apropå äldre personers upplevelse av xenon... Visste du att jag är född -51..... Skrattar...:)

Köp på www.vvme.com eller xenonkungen så du får bra grejer. Billiga 35W slim prylar på eBay är oftast just bara billiga och tyvärr dåliga. Välj någon av ovanstående. Har köpt till flera bilar och extraljus på vvme.com. Funkat kanon till en bra mycket billigare peng än xenonkungen vilka säljer likvärdiga prylar.

På hojjen monterade jag bara ballasterna bakom ena sidokåpan. Jag använde inte relä. Har gått bra hittills. Är det nån som har koll på vilken startström som det verkligen är? Inga jag har hört sägner... Kanske skulle koppla in och mäta om ingen har svar. vvme.com säger (Max input 8.5A) ~100W för en 55W ballast, känns som no biggie...

Har 7st 55W 5000K Xenon på bilen. Ingen som moppsar upp sig med heljuset längre :D (Är mörkrädd eller nåt)

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...