Modifiera en tank

Långa farbron skrev:
det är ju inte direkt raketforskning att få ihop en tank av lämplig plåt.
Det är f*n inte långt ifrån ifall man skall ha runda former. Otroligt jobbigt att få det likadant på båda sidorna.

Lite enklare med kantiga saker. Men man bör nog vara lite van med svetsen ifall man skall lyckas på första försöket.

Långa farbron skrev:
Problemet med all plast är att bensinen kan dunstar/emigrera igenom den,så det skulle jag inte rekomendera.
Då skulle du få problem med lacken sedan.

Jag skulle snida en egen om jag var som dig,det är ju inte direkt raketforskning att få ihop en tank av lämplig plåt.

det är inte direkt som att koka makaroner heller om du inte vill använda 10 kilo spackel sen! eftersom en extremt kantig form önskas blir det en massa svetsande vilket innebär att det kommer att slå sig som satan.... dessutom är det inte säkert att det blir helt tätt heller! bensin behöver bara mikroskopiskt små porer för att vilja läka sej lite! jag skulle nog trots allt välja att plasta utvändiga former på befintlig tank. tror nog att det kostar ca 10 lappar att anlita en duktig custom byggare att fixa en tank!

å jo, jag jobbar som svetsare så jag har rätt bra koll på hur plåt reagerar på värme :hihi

Last edited:
_JONY_ skrev:
gör en plugg... plasta tanken.. när den börjar att stämma så kollar du runt blan fack handeln det finns ett medel man lagar tankar med man häller i det vrider och vänder tanken en stun do sedan låtar man det härda.. när torktiden tagit ut sin rätt gör man det en gång till.. medlet fungerar kalas min granne lagade en tank med det.. :yoparty

Kreem tankliner heter smeten! En bekant tätade sin gamla traja tank med det! :tummenupp

madmagnus skrev:
det är inte direkt som att koka makaroner heller om du inte vill använda 10 kilo spackel sen! eftersom en extremt kantig form önskas blir det en massa svetsande vilket innebär att det kommer att slå sig som satan.... dessutom är det inte säkert att det blir helt tätt heller! bensin behöver bara mikroskopiskt små porer för att vilja läka sej lite! jag skulle nog trots allt välja att plasta utvändiga former på befintlig tank. tror nog att det kostar ca 10 lappar att anlita en duktig custom byggare att fixa en tank!

å jo, jag jobbar som svetsare så jag har rätt bra koll på hur plåt reagerar på värme :hihi

Kan man inte typ tennspackla skarvarna så det blir tätt?
Svetsa utan att det slår dig är ju ett annat problem som du säger men det går ju med lite tålamod.

Tysken skrev:
Kan man inte typ tennspackla skarvarna så det blir tätt?
Svetsa utan att det slår dig är ju ett annat problem som du säger men det går ju med lite tålamod.

tennspackling är nog en förutsättning för att den ska bli tät! men som sagt, svetsa en tank är inget en amatör fixar med bra resultat.

Jag kan ge dig två idéer. Så som jag skulle gjort iaf.

1. Om du har en bra ritning på den så finns det flera som kan svetsa den åt dig. Det är bara leta lite. Sen är det ju en fråga om kostnad.

2. Som andra pratat om här. Bygga på tanken helt enkelt med frigolit (eller liknande), glasfiber och spackel. Sen blir det ju ett jäkla jobb och slipa och få det schysst.

1'an skulle jag nog föredra, då du ska utvidga tanken får du mer utrymme om du gör en ny. Dessutom kanske det är värt dom extra pengarna om du slipper arbetet med att "spackla" en ny.

Zator skrev:
Har skissat på ett stealth inspirerat fighterbygge under sommaren och nu har jag införskaffat hoj för att förverkliga planerna.

Hade tänkt göra tailen, frontkåpan etc själv i glasfiber men hur gör jag med tanken? Vill i princip ha bort alla runda former från den.

Kan man lägga på någon typ av spackel och forma till orginaltanken?

Eller finns det någon här som kan svetsa ihop en tank mot betalning?

Är första tunga hojen och första bygget så alla tips välkomnas!

Hade själv använt enbart spackel för att "kanta" till tanken, du kanske inte kan göra major förändringar, men att "spetsa" till befintliga former kräver nog inte så mycket jobb.

Angående tank i glasfiber, förutom potensiella lekage problem och upplöst plast....har inte bilprovning allvarliga åsikter angående glasfiber tankar?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra