Modiferingar på motor ramen?

IronMan

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Yamaha rs 125
Jag leker med tanken om man skulle sätta ditt en mycket större motor på hojen men sen förstörs drömmen av förundran om hur mycket och vad man ska göra med själva ramen...
Jag har en gammal Yamaha rs 125 -81 som jag vill bygga om till en mellan/tung hoj och min fråga är vad man ska göra med ramen.

Varför jag vill göra detta? Svar: det är som att fråga varför hunden slickar sina kulor, bara för att man kan.
 
Åh herre gud...............
En mycket större motor, hur jävla mycket större då?

Försöker du klämma på en 750 motor på det där eländet så går den i bitar när du försöker köra med den klena ramen, fjädringen, bromsar osv

Det är en mycket gammal 125a som kan beteknas som en jäkla klen 125a jämtemot en modern 125 tom.

Det hela är ett livsfarligt project som aldrig kan bli lagligt skulle jag tro.

Nu svarade jag fast jag borde hållit käften.
 
Silwer skrev:
Åh herre gud...............
En mycket större motor, hur jävla mycket större då?

Försöker du klämma på en 750 motor på det där eländet så går den i bitar när du försöker köra med den klena ramen, fjädringen, bromsar osv

Det är en mycket gammal 125a som kan beteknas som en jäkla klen 125a jämtemot en modern 125 tom.

Det hela är ett livsfarligt project som aldrig kan bli lagligt skulle jag tro.

Nu svarade jag fast jag borde hållit käften.
Instämmer,för klen utgångshoj så att säga.Måste uppdatera sving,gaffel,bromsar bl.a.Blir nog billigare o säkrare att tjacka en tung mc istället.
 
Är det inte pressad plåtram på den där?

/J
 
Intressant att höra vad Svensk Bilprovning säger om ett sånt projekt. :D

Allvarligt talat, köp en gammal GSX 400E eller en RD350 (duger dom till mellankort??) istället. Billigare och bättre. Båda dessa hojar liksom många fler småhojar från mitten av 80-talet är väsentligt bättre än de anses vara i detta prestandainriktade samhälle. Dvs om du hittar friska exemplar.
 
Förstår dina tankar...

Har själv monterat en Blackbird motor i en Fireblade -99
Och varit med i ett Cagiva 125 med KTM 500 stånka bygge!
Med mera med mera.... :)

Frågan är bara om ditt chassie verkligen är så skoj att bygga på!
Förvisso är det en rör ram om jag inte har fel?
Därmed lättare att bearbeta med svetsning och ombyggnader för den vanlige hemma mecken!
Och chassiet i övrigt?
Är det någon väghållning i det?
Bromsar?
Gaffel?
Är dessa delar av urusel kvalité och inge roligt utgånsmaterial så lägg ner..

Cagivan vi försåg med KTM snurran var av modell 91 med upp å ner gaffel Alu chassie enkel sving...Blev ganska skoj att åka med.

Ett sådant chassie kan man få för en relativt liten slant och få bättre förutsättningar på!

Å andra sidan så kan ju din gamla Yama vara ett bra första objekt att "övningsbygga" på!
Men sätt då kanske i en liten 350 stånka eller liknande...

Det är alltid skoj att fundera på byggen samla delar och mod att sätta igång...

Sen är ju frågan...Går den att besiktiga????

Mitt projekt med Firebladen tog 1 år att fundera på och skaffa delar samt en rejäl vurpa så hojjen var i ombyggnads skick innan jag satte igång!

Kika på Uppsala sektionen och " Några vinter projekt? " tråden för inspiration!

Detta är inget påstående att man ska göra si eller så!
Mer bara lite att fundera på innan kapen sätts i ramen!
OK?

Lycka till! :tummenupp
 
Jag har haft en sån blå 81:a.....som ja köpte av körv-Arvid. Fast det va nog bättre vägegenskaper på min KS50 SuperSport, fast körv-Arvid kanske redan tagit det bästa ur den (om det nån gång fanns nåt)...köp en RD350 eller nåt
 
Robban_C skrev:
Allvarligt talat, köp en gammal GSX 400E eller en RD350 (duger dom till mellankort??) istället. Billigare och bättre. Båda dessa hojar liksom många fler småhojar från mitten av 80-talet är väsentligt bättre än de anses vara i detta prestandainriktade samhälle. Dvs om du hittar friska exemplar.

RD 350 är en väldigt kul hoj, men den får väldigt konstig motorkaratär om man stryper ner den till 25 kW, för mig räckte det att köra till och från besiktningen innan jag tröttnade och tog bort strypningarna.
 
Misstänkte det. Har liksom inte full koll på de däringa körkortsreglerna.
 
haha finns ju en film på ngn som har satt på en typ 900 cc sporthojs motor på en gammal vespa haha :tummenupp :yoparty
 
låter som ett kul`t projekt. att sätta i en större motor i en 125a ram. jag tror det kommer gå med lite ombyggnation.


allt går att fixa bara man har tid.pengar och intresse :tummenupp :yoparty
 
Hojjen skrev:
2482140 haha finns ju en film på ngn som har satt på en typ 900 cc sporthojs motor på en gammal vespa haha :tummenupp :yoparty

Om vi tänker på samma vespa så är den en CB750 motor som sitter där man ska ha benen. Efter att ha sett film på den får jag jämt massa skumma ideer.
 
Hej du.
Yamaha RS 125-81??????
Menar du en RD eller vilken skum modell pratar du om??
Om det är en RD 125:a, så försök att få i en RD 250 LC-81-82 motor,,blir ju nästan dubbla effekten,,
Borde ju räcka, i en så klen ram.
Annars kan du ju köpa min RG 250-87-motor med 45 hk,,borde väl räcka till, eller,,? ;-)
Hälsar Frostie.
 
off topic

hört något om killen som monterade en v8a på en flakmoped ?

läste om honom i mc nytt för en massa år sedan.
överlevde han det experimentet ?
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top