Modernisera GSXR 1100 1993 - Tok eller klok?

BAN

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
1993 Suzuki GSX 1100 RW
Hej!
Är ägare till en GSXR 1100 1193 (vattenkyld) i absolut originalskick med 3500 mil på mätaren och klurar lite möjligheterna att uppgradera hojen tekniskt. Är absolut inte ute efter några större utseendeförändringar utan bara modernare/bättre teknik där den gör bäst nytta. Jag har noll koll på modernare insprutningshojar mm. Det är här Er samlade kunskap kommer in!
Vad ska man satsa på för att förbättra denna klassiker när det gäller motor, bromsar, chassi mm mm. Hur hade ni prioriterat? lägre vikt via lättare fälgar? Flatslideförgasare eller insprutning? Andra bromsar? Fjädrinskomponenter? Är främst ute efter de ändringar som ger bäst "value for money" för plånbokens skull.
Är detta vansinne istället för att sälja av och uppgradera till en nyare GSXR100 istället?
Problemet är att jag gillar dessa bestar....
 
Även om du lägger ut lika mycket pengar som det kostar o köpa en GSX-R 1000 på 1100an så kommer du inte komma någonstans i närheten av hur en modernare sporthoj är. Vikt, ram o hjulbas kommer du inte ifrån så lätt.

Jag anser att det är vansinne, behåll din fina 1100 o sköt den väl o komplettera med ngt nyare istället.
 
Är den i väldigt fint skick så skulle jag låta den förbli orginalskick.
Om inte,har man pengar och gillar o skruva why not.
 
Behåll din underbara klassiker som den är! Förnedra den inte genom att fördärva den till fighter. Köp en Gixxer från 2000-talet. Kolla i nya Bike där de testade GsxR1000. Bra och snygg hoj för liten slant = K3.
 
Håller med Ketzer, man brukar säga att "hur man än kammar en gris så är det fortfarande en gris" och de stämmer bra tycker jag.

Vill man ha lättare modernare starkare mer lättsvängt så är det lögn i hvete att börja med gammalt.
men vill man bara glida med stil funkar det ju, men då behöver du ju inget göra.

Kör en nyare hoj = bättre på att allt
 
Behåll den i originalskick alternativt byt ut delar så du kan återställa till original.
Rota hellre fram klassiska utbytesfälgar, typ Marvic Penta eller liknande. Modern gaffel+bakdämpare skadar väll inte heller och behöver ju inte kosta skjortan.

Om du bara är beredd på¨att det inte blir en ny hoj så tror jag du kommer bli nöjd. För du kommer i alla fall ha en hoj som är 1000 gånger fränare än en ny hoj:)
 
Ingen jävla ful fighter! Det du har är en mycket fin hoj orginal! Jag föreslår att du putsar upp kåpor och fixar bättre bromsar etc, men bygg inte om en hoj som redan är en klassiker!
 
Tack för synpunkter! Jag har absolut inga planer på utseendeförändringar av drastiskt slag men tekniska ändringar som skapar en modernare hoj och som dessutom enkelt kan återställas till originalskick om så önskas är väl det som ligger närmast. Vad föreslår ni för komponenter om bromsarna ska uppgraderas?
När det gäller inlägget angående modern gaffel undrar jag vad skillnaden är på en modern up-side-down-gaffel jämfört med varianten jag har?
 
Det är synd att förstöra en tidstypisk orginalcykel med moderna prylar. Förädla ursprunget istället!

Stålspunna slangar, renovering av huvudsbromscylindern samt ett par bättre bromspads så har du gjort vad som behövs för bromsarna. Fjädringen går att uppgradera med Öhlins eller dylikt bak och uppdaterade fjädrar+ventiler fram.

På motorsidan är det bara plånboken som sätter begränsningen. AndersBrink och grabbarna i DR forumet är de som har koll.
 
Ett förslag på meny.

Öhlins eller dylik bakstötdämpare (prestanda och bling)

Hayabusagaffel (ett exempel som stämmer med vikten) med tillhörande bromsar + ev cartridgekit till gaffeln.

Sedan hade jag justerat in fjädringen ordentligt efter min vikt o körsätt.

En ide kan ju vara o byta svingen till den som kom -95 och är förstärkt o snyggare.

Motorn skulle få en översyn med trivselportning, flatslideförgasare o helsystem följt av ordentlig injustering i bänk.

Behåll orginaldelarna!!
 
Hojen fyller 20 i år. Tänk på att du inte kan classicförsäkra den om du byter fjädring m.m ;)
 
Uppgradera med brembobromsar, ett bra 4-1system, bestycka om och andra luftfilter. Du får en kul hoj på ca 180 hp. Gradera även upp framgaffel med öhlinsfjädrar och raceolja. Dock bör en specialist göra det. Körsätt, däck, vikt på dig avgör maximal inställning. Har en lika som du, helt orginal. Jag brottas med helt felinställd framgaffel och kan inte utnytja hojen.
Den blir otäck och kasar i framhjulet. Ingen hoj för en nybörjare.

Torbjörn:tummenupp
 
Det är alltid lika tråkigt när före detta beryktade värsting hojar håller på att försvinna pga ålder och ibland slutar som dåligt ombyggda exemplar som sedan ska krängas på Blocket som någon form av korsning mellan elefantmannen och en formel ett bil.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top