Modernare bakkåpa/kuts till ur-gixxer (86:a)?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Jag skulle vilja ha en snyggare bakdel på min ur-gixxer. Försökt leta bland trådar här på sh men folk skriver sällan vad de får bakdelen ifrån och om den bara var att skruva på.

Undrar därför först och främst om det finns någon hyfsat modern bakdel med sporthojsstuk som råkar passar ihop med bakramen (vill helst inte börja skära och svetsa)?



Edit: kommer inte ihåg varifrån jag fått bilden, men tycker att den här bakdelen gör sig rätt bra med ur-gixxern... vet dock inte varifrån bakdelen kommer och om det har gjorts mycket modifiering av bakramen för att få den att passa.
 

Bifogat

  • gixxer10.jpg
    gixxer10.jpg
    139 KB · Visningar: 200
Last edited:
Sandstrom skrev:
Jag skulle vilja ha en snyggare bakdel på min ur-gixxer. Försökt leta bland trådar här på sh men folk skriver sällan vad de får bakdelen ifrån och om den bara var att skruva på.

Undrar därför först och främst om det finns någon hyfsat modern bakdel med sporthojsstuk som råkar passar ihop med bakramen (vill helst inte börja skära och svetsa)?

vet inte om du måste skära och svetsa men det lär ju v ara värt det jobbet med en bakdel som sitter på kawan 636an....

ser jävligt bra ut!!!!!
 
Sandstrom skrev:
Jag skulle vilja ha en snyggare bakdel på min ur-gixxer. Försökt leta bland trådar här på sh men folk skriver sällan vad de får bakdelen ifrån och om den bara var att skruva på.

Undrar därför först och främst om det finns någon hyfsat modern bakdel med sporthojsstuk som råkar passar ihop med bakramen (vill helst inte börja skära och svetsa)?



Edit: kommer inte ihåg varifrån jag fått bilden, men tycker att den här bakdelen gör sig rätt bra med ur-gixxern... vet dock inte varifrån bakdelen kommer och om det har gjorts mycket modifiering av bakramen för att få den att passa.

För att få bort scooterlooken måste du nog knäcka upp den baktill...
 

Bifogat

  • MC-bygge 031 (Small).jpg
    MC-bygge 031 (Small).jpg
    60.9 KB · Visningar: 136
Blitzen skrev:
För att få bort scooterlooken måste du nog knäcka upp den baktill...


Är det det du har gjort på bilden eller är det innan? Har själv en -88 som jag vill byta helt o hållet med 01:an kåpor. Hur höjer man baken? måste man skära och svetsa eller går det bara allt....jag vet inte...typ trycka upp den?
 
Shawn skrev:
Är det det du har gjort på bilden eller är det innan? Har själv en -88 som jag vill byta helt o hållet med 01:an kåpor. Hur höjer man baken? måste man skära och svetsa eller går det bara allt....jag vet inte...typ trycka upp den?

Kapade en tårtbit ovanifrån, knäckte upp tills jag fick en rak linje med det undre staget och sen svetsade ihop. Hade en MIG-svets med alu-tråd i.
Efter det lämnade jag hela ramen på eloxering.

För att hålla mig till trådskaparens fråga, jag har en bakdel från RGV250.
Döm själva.
 

Bifogat

  • MC-bygge 032 (Small).jpg
    MC-bygge 032 (Small).jpg
    83.8 KB · Visningar: 101
  • Kopia av Bild 005.jpg
    Kopia av Bild 005.jpg
    87.4 KB · Visningar: 160
Blitzen skrev:
Kapade en tårtbit ovanifrån, knäckte upp tills jag fick en rak linje med det undre staget och sen svetsade ihop. Hade en MIG-svets med alu-tråd i.
Efter det lämnade jag hela ramen på eloxering.

För att hålla mig till trådskaparens fråga, jag har en bakdel från RGV250.
Döm själva.


Tack för svaret. Skulle uppskatta om du hade lite fler bilder på hojen utan kåporna så man ser hur saker o ting ser ut.
 
Shawn skrev:
Tack för svaret. Skulle uppskatta om du hade lite fler bilder på hojen utan kåporna så man ser hur saker o ting ser ut.

På vad? Ramen är original förutom det som syns på bilden, RGV250 bakdel, -88 kåpor och fälgar(17")
 

Bifogat

  • MC-bygge 044 (Large).jpg
    MC-bygge 044 (Large).jpg
    132.2 KB · Visningar: 136
  • MC-bygge 024 (Large).jpg
    MC-bygge 024 (Large).jpg
    96.2 KB · Visningar: 89
Jag har bytt bakdel (kanske inte den modernaste nu men jag gjorde det för 8år sedan) och jag har inte svetsat något i ramen bara sågat bort 3-4cm i bakramen. Jag tycker man skall undvika att sätta på för modern och slimmad bak del på en gammal Gixxer, det ser konstigt ut.
 

Bifogat

  • DSC01868 (Medium).JPG
    DSC01868 (Medium).JPG
    99.8 KB · Visningar: 120
Är det någon som kan identifiera varifrån bakdelen kommer som visas på bilden i mitt första inlägg?


Blitzen,

Trevligt att få se hur du har löst det! Blir ju dock lite skrämd av just svetsningen då jag själv totalt saknar kunskaper på det området och speciellt svetsning i aluminium.

Förresten, jag har letat bra ord för hur bakdelen ser ut... "scooterlooken" var träffsäkert!


gixxer_1255,

Du har alltså inte ändrat vinkeln på din bakram? Ser ju verkligen ut att peka upp mer än vanligt. Jämför man med Blitzen:s hoj så ser det rätt likt ut. Har du höjt fjädringen bak eller liknande?


lepracon,

Den var fin, men tror att den är lite för "vass" i designen för gammelgixxern ;).
 
Sandstrom skrev:
gixxer_1255,
Du har alltså inte ändrat vinkeln på din bakram? Ser ju verkligen ut att peka upp mer än vanligt. Jämför man med Blitzen:s hoj så ser det rätt likt ut. Har du höjt fjädringen bak eller liknande?

Nej jag har inte ändrat vinkeln eller höjt hojen bak men den är sänkt fram pga gaffelbytet (gamla gaffeln 77cm lång ny 73cm).

Däremot så är bakdelen vinkad max som går, som ni ser på bilden så tittar bakramen ut lite.
 

Bifogat

  • bakram.jpg
    bakram.jpg
    56.1 KB · Visningar: 84
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top