Moderna oljor till äldre motorcykel?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det jag undrar över är om det är mineralolja eller helsyntetisk olja som jag bör ha i en 30 år gammal hoj, CX500 närmare bestämt. Hade den inne på verkstan för ventiljustering, och killen där sa till mig att jag absolut inte skall använda en helsyntetisk olja i den! Och såklart hade jag sen tidigare köpt ett mindre lager av den här oljan:
http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=139169
Istället för
http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=158293
Har den där killen i verkstan rätt, eller kan jag använda helsyntet iallafall? Vad märker man för slags skillnad i motorgången om man kör med den ena resp den andra oljan?

Kan bara hålla med grabbarna tidigare i tråden. Finns ingen risk med det.
Så j-la gammal är väl ändå inte din hoj.???

Mats

Köp på dig lite av den senare också, håll reda på viskositeten bara. Blanda och vips har du din egen delsyntet, dessutom med troligtvis högre % inblandning syntet än den dyra i butiken. Som bonus blir det billigare.

Den framlidne Dr.Bike har skrivit utförligt, underhållande och lärorikt om detta i sina oljetrådar. Bara att inhämta gratis kunskap. Tydligen var det väsentligt att inte blanda 50/50 utan t ex 70/30, 60/40 där jag förutsätter att syntetoljan utgör den ringare mängden. Mitt minne har dock tydligen blåst mig tidigare, inget jag kommer ihåg dock.

..och varför skulle en halv/delsyntet vara mer fördelaktig helsyntet?

Det är den inte. Helsyntet är oljan med dom bästa egenskaperna.

Jepp det har han....

Man får inte köra moderna oljor i orenoverade cyklar producerade innan tvättmedel introducerades i oljan dvs någon gång tidigt 70-tal...

Oftast går även det lysande. Bara man rengör ordentligt i smutsfällorna först. Vilket redan är fick-satt om hojjen fått något oljebyte sedan sjuttiotalet.

Moderna oljor kan i värsta fall vara aggresiva mot gamla gummitätningar.
Men det är det minsta problemet på en orenoverad sextiotals motor.

Gamla engelska motorer skall dock ha en rak 50 mineralolja.
Den läcker långsammare.

Tack för svaren, skall vara på den säkra sidan och köpa den där tjockare oljan, 15W–40. Får se om jag blandar eller ej.

Gamla engelska motorer skall dock ha en rak 50 mineralolja.
Den läcker långsammare.

En seglivad myt som beror på de första multigradeoljorna. De höll inte så bra utan en 20-50olja blev en rak 20olja i början.

Vill du att din gamla engelska motor ska hålla längre så undviker du rak 50. Den startar lättare också...

Men syntet läcker lättare än mineral, det är sant.

Tack för svaren, skall vara på den säkra sidan och köpa den där tjockare oljan, 15W–40. Får se om jag blandar eller ej.

Om den rasslar som en stenkross, den drar en liter olja på 50 mil, oljetryckslampan knappt slocknar när du ger gas. DÅ kan det vara ide att exprimentera och hälla i Tjockare olja. Troligtvis är din motor knappt eller överhuvud taget sliten. Då finns det ingen som helst anledning med tjockolja. Kör enligt rekomendation.

Mats

Om den rasslar som en stenkross, den drar en liter olja på 50 mil, oljetryckslampan knappt slocknar när du ger gas. DÅ kan det vara ide att exprimentera och hälla i Tjockare olja. Troligtvis är din motor knappt eller överhuvud taget sliten. Då finns det ingen som helst anledning med tjockolja. Kör enligt rekomendation.

Mats

Neee, då ere väll renovering som behövs :D

En seglivad myt som beror på de första multigradeoljorna. De höll inte så bra utan en 20-50olja blev en rak 20olja i början.

Vill du att din gamla engelska motor ska hålla längre så undviker du rak 50. Den startar lättare också...

Men syntet läcker lättare än mineral, det är sant.

Du förstår nog inte finessen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back