Modern, sportig, upprätt sittställning med kåpa - ersättare till CB1000R ??

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har sökt o läst många trådar men de är alla gamla nu.
Har CB1000R nu, tidigare VFR800, tidigare boxer, Kawa mm.
Saknar kåpa!
Behöver sitta ganska upprätt pga nackproblem som kommer annars.
Fyller 60år i vår, kör hårt på gymet men nacken är min svaga punkt (jobbar med mjukvaruutveckling)

Söker en lätthanterlig, modern hoj (ABS och andra hjälpmedel är bra), toppkåpa kan funka så det ivarjefall är bättre än helt utan.
Testade det mesta som fanns för 4-5år sedan men tyckte inte att något lockade att byta från CB1000R.

Alla Kawa tex Z900, 1000 med liten kåpa, och motsvarande Suzze. Lite klossiga o tunga. Inget lyft från Hondan.
Traja Street Tripple (gamla) var lite trött men KANON annars i chassi o känsla. Kanske är den senaste med 765cc "stark nog"? Utan kåpa, inte bra.
Var bara S1000R och Tuono som gav mig lite VILL HA-känsla då man kör dom. Båda med liten kåpa.
Dock inte så lätthanterliga och börjar de inte blir lite gamla nu?
Vill ha ett rejält lyft från CB1000R, teknologiskt bör utvecklingen kommit en bit till.

Tuono 660? Räcker den tror ni som testat den?
- modern CHECK
- ok kåpa ser det ut som CHECK
- lätthanterlig bör den vara CHECK
Räcker motorn???

Några andra moderna alternativ man ska testa?
Någon annan i samma sits som "provat allt"...

Tack!

Äldre än dig och kör denna. "Liten" och smidig med kraft. Har lite taskig rygg men sitter strålande på den (styret höjt runt två centimeter). Lirar att köra på grus också samt har plats för packning (det nödvändigaste) i ankstjärten.

received_336160341645884.jpeg

FB_IMG_1645015308345.jpgreceived_743224587020100.jpeg

Last edited:
Tuono V4 inte lätthanterlig och gammal? ?

Är du säker på att det är en Tuono du testat? En Factory har väl allt man kan ha typ?

Jag har rejäla nackproblem och var tvungen att överge RR hoj. Körde därefter superduke och nu en Tuono V4 2020. Fantastisk hoj på alla sätt. Nacken är ljusår bättre även om den fortfarande är skrot, men jag behöver inte längre slita av mig hjälmen i panik efter körpassen på bana. Kan tom köra 3-4 pass i rad utan problem, förvissa inte i samma racetempo.

Bifogat

• IMG_20220819_112702_01.jpg
    IMG_20220819_112702_01.jpg
    644.4 KB · Visningar: 23
  • IMG_3939_Edit3.jpg
    IMG_3939_Edit3.jpg
    5.3 MB · Visningar: 17
KTM 1290 SA eller SD-GT?
Kan det vara något?
Tycker i alla fall själv att den motorn var fantastiskt trevlig.

Varför vill du ha kåpa?

Upprätt körställning är mer än styret, är min erfarenhet. Absolut individuellt men för mig är det snarare knäna som blir problemet i längden.

Vill du ha pulver och trevligt chassi och ändå sitta som en vuxen med kåpa så skall du inte räkna bort S1000XR eller Ducati Multistrada osv.

Triumph Speed Triple är legendariskt trevlig, men du får inte kåpa och gubbvänligare knävinkel. Men funkar nakenhoj+pulver då skulle jag absolut kika närmare på den...

Annars är det ju de vanliga "GT-hojarna" typ Kawa, Suzuki som gäller och de är väl närmast utbytbara sinsemellan.

Hur mycket pulver behöver du?
Toppeffekt viktig, eller bara bra drag till vardagskörning?
Pris?
Ny eller begagnat?

Jag sökte i denna kategori som du beskriver, i princip ny hoj eller begagnat med sista tekniken på.
Jag har fastnat för Moto Guzzi V100 och skall beställa den så fort jag vet något om tillbehören etc.
Moto Guzzi V100 passar precis din beskrivning om man skall tro säljare och recensioner.

Varför vill du ha kåpa?

Upprätt körställning är mer än styret, är min erfarenhet. Absolut individuellt men för mig är det snarare knäna som blir problemet i längden.

Vill du ha pulver och trevligt chassi och ändå sitta som en vuxen med kåpa så skall du inte räkna bort S1000XR eller Ducati Multistrada osv.

Triumph Speed Triple är legendariskt trevlig, men du får inte kåpa och gubbvänligare knävinkel. Men funkar nakenhoj+pulver då skulle jag absolut kika närmare på den...

Annars är det ju de vanliga "GT-hojarna" typ Kawa, Suzuki som gäller och de är väl närmast utbytbara sinsemellan.
Knävinkel är inga problem, tränar djupa knäböj på gymmet på 150% av kroppsvikten.

varför kåpa, ingen aning. Men känns bra.
Efter 42 år med lappen så vet man vad man brukar gilla, kåpmaskiner

Bara provsuttit S1000XR men gillade inte känslan. Kan inte föklara mer…
Vissa bara gillar man direkt, andra ”inte värt att prova”
Är likadant med bilar, sätta sig i en MB eller BMW - o allt känns ”rätt”.
I franska bilar med ologiska knappar o knepig design…ingen harmoni.

Last edited:
KTM 1290 SA eller SD-GT?
Kan det vara något?
Tycker i alla fall själv att den motorn var fantastiskt trevlig.
SuperDuke är lite för hög för mig 173cm så kändes inte ”rätt” under provkörningen.
Haft en boxer o de sitter men högt på, men de känns rätt, vi är alla olika…
Fantastiskt fin pendlingshoj hade mycket glädje av den men nu gäller det kortare sportigare nöjesturer för mig (ej övernattning)

Tuono V4 inte lätthanterlig och gammal? ?

Är du säker på att det är en Tuono du testat? En Factory har väl allt man kan ha typ?

Jag har rejäla nackproblem och var tvungen att överge RR hoj. Körde därefter superduke och nu en Tuono V4 2020. Fantastisk hoj på alla sätt. Nacken är ljusår bättre även om den fortfarande är skrot, men jag behöver inte längre slita av mig hjälmen i panik efter körpassen på bana. Kan tom köra 3-4 pass i rad utan problem, förvissa inte i samma racetempo.
Du är fräckare än vad jag är, ska bättra mig efter min pension, lovar.
Har missat allt för många live Moto-GP och F1-race pga karriär o barn.
Men snart så…

Knävinkel är inga problem, tränar djupa knäböj på gymmet på 150% av kroppsvikten.
Bra att det är så för dig men det ena innebär inte automatiskt att det andra är ok.
Jag kör på >150% av kroppsvikten vilket går bra men en längre stund på en sporthoj så skiter det sig i knäna.

Bra att det är så för dig men det ena innebär inte automatiskt att det andra är ok.
Jag kör på >150% av kroppsvikten vilket går bra men en längre stund på en sporthoj så skiter det sig i knäna.
Ja såklart glad för det. Tråkigt för dig men du kanske har mindre nackproblem.
Mina kommer såklart av allt datorjobb...
Vi har alla olika krämpor

Tuono V4 är mycket överskattad av folk & Journalister:3freak.

Jag har kört ca 70mil med den efter inköp och tycker att den är karaktärslös jämfört med min Honda VTR 1000F.:glömdet
Karaktärslös. Ja det ligger något i det. Den känns så balanserad och lättkörd så den känns verkligen för perfekt. Tråkig i någon mening. Inte det jag trodde när jag bytte från japanskt till italienskt.

De har väl tyvärr julstängt. I alla fall Johans MC och Bike.
Ja elände! Då man var ledig o allt. Även stängt i Lerum visade det dig. Många låsta dörrar såg man.
Aprilia-butiken stängde 14.
Tänk om de tydligare skrev specialtider på hemsidorna :va

Men Yamma o Honda var öppna!
Astrevliga som alltid där.
Yamma säljer inga kåpmaskiner förutom Tracer o deras design som jag inte kan med. Tex två insektsögon till display. Va fan?

CBR650 är skitsnygg! Ska testas till våren liksom nya CB1000R och nya Hornet 750.

Tuono V4 är mycket överskattad av folk & Journalister:3freak.

Jag har kört ca 70mil med den efter inköp och tycker att den är karaktärslös jämfört med min Honda VTR 1000F.:glömdet
Honda hade en V2 stående som skulle upp till taket (utställningen), fast den med helkåpa. R-versionen?? Röd givetvis.
Jösses vad snygg!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...