Moderkortsfråga, var ansluta CD/DVD

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Håller på med projektet uppgradera från P3 -> P4

På P3 kortet finns en speciell kontakt till att ansluta kabeln från DVD/CD-spelare. Inte på P4:an. Hittar kontakter för IDE, floppy och 4x SATA men inget mer. Har en floppy, 2xIDE (master/slave) och 2xDVD/CD (master/slave)

Det är ett sånt här kort jag har :
http://www.digital-daily.com/motherboard/abit-aa8xe/index03.htm
(scrolla ner lite så finns det en skiss där)

Var ansluter jag CD/DVD enheterna ???
Har inte pillrat med sånt här sen -98 och då fanns det alltid en egen kontakt för CD/DVD.

:confused:

Det nya moderkortet har ju också IDE så CD-enheterna ska ju anslutas precis som på det gamla moderkortet?

vad är det för egen kontakt du snackar om?

Dez skrev:
:confused:

Det nya moderkortet har ju också IDE så CD-enheterna ska ju anslutas precis som på det gamla moderkortet?

vad är det för egen kontakt du snackar om?

På det gamla kortet finns en kontakt för floppy, en för cd/dvd och en för IDE.
På det här nya finns det bara 2 (floppy+ide)

Menar du att jag ska ansluta 2xHDD + 2xCD/DVD på samma kontakt!?

Du kopplar in DVD på IDE kontakterna,

Starstriker skrev:
Och HDD på SATA-kontakterna ?
Men de är IDE. Finns det adapters ?

ja det finns det, fördjävligt att inte säljaren upplyste om det.. eller iaf försökte kränga en s-ata hårddisk till dig

Vafan.....

Då måste jag alltså köpa 2 adaptrar eftersom jag har två HDD's? Eller kan man koppla 2xHDD på en SATA-kontakt?

Jag är helt lost här (men jag har ändå lärt mig förbannat mycket på 2 dagar). På "min" tid fanns det inget som hette SATA, socket 775 eller PCI-express.........

Ok. Nu har jag hittat en IDE - > SATA adapter. Det behövs en / disk.

Hittade även ett sånt här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=16696

Är det ett förbannat meckande att få dit det eftersom det redan finns en IDE-controller på moderkortet? Eller är det enklare med IDE - > SATA adaptern?

Starstriker skrev:
Ok. Nu har jag hittat en IDE - > SATA adapter. Det behövs en / disk.

Hittade även ett sånt här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=16696

Är det ett förbannat meckande att få dit det eftersom det redan finns en IDE-controller på moderkortet? Eller är det enklare med IDE - > SATA adaptern?

Tycker faktiskt att du ska gå tillbaka med kortet och be att få byta det till något kort med åtminstonde 2*IDE anslutningar.

Riktigt dåligt att dem inte upplyste dig om att det endast fanns 1.

Kortet du länkade till kan du ju använda om du känner fört.

Extend kortet du länkade till fungerar fint till att koppla in flera diskar som du vill. Men jag rekomenderar fortfarande att du byter kortet, även att du möjligen kräver ersättning? Du blev ju på sätt och vis "lurad".

Det finns ju även adaptrar för S-ATA -> IDE , men dessa kostar ungefär som ett sånt där kort.

The-PatriX skrev:
Tycker faktiskt att du ska gå tillbaka med kortet och be att få byta det till något kort med åtminstonde 2*IDE anslutningar.

Riktigt dåligt att dem inte upplyste dig om att det endast fanns 1.

Kortet du länkade till kan du ju använda om du känner fört.

Extend kortet du länkade till fungerar fint till att koppla in flera diskar som du vill. Men jag rekomenderar fortfarande att du byter kortet, även att du möjligen kräver ersättning? Du blev ju på sätt och vis "lurad".

Det finns ju även adaptrar för S-ATA -> IDE , men dessa kostar ungefär som ett sånt där kort.
Men va fan, blev det inte denna konfig.

Moderkort IC7G
P4 3.0 (tyckte Intel "kändes" bättre)
ATI Radeon 9800Pro
1x512 MB DDR (men det kommer en till)
1x NEC DVD RW-+ bla bla allt

R1 Uffe skrev:
Men va fan, blev det inte denna konfig.

Moderkort IC7G
P4 3.0 (tyckte Intel "kändes" bättre)
ATI Radeon 9800Pro
1x512 MB DDR (men det kommer en till)
1x NEC DVD RW-+ bla bla allt

Jo, till en början blev det det, men jag ändrade mig och ville istället ha ett kort med PCI-E och då blev det det där andra... Fick dessutom byta ut grafikkortet till ett ASUS FX6600gt...... Dessutom blev det en P4 3.2GHz och 512 DDR2......

Surt bara att diskarna jag har (som jag köpte för 3 mån sen för att ha i P3:an) är IDE. Hade jag vetat att jag skulle byta upp mig hade jag såklart köpt SATA med en gång......

Är det pyssligt att få snurr på en till IDE-kontroller? Eller är det bara att trycka i den och köra på?

Starstriker skrev:
Är det pyssligt att få snurr på en till IDE-kontroller? Eller är det bara att trycka i den och köra på?
Det ska det inte vara .... PnP e ju allt nuförtiden ....... I med kortet starta och ha CDn som antagligen följde med i högsta hugg ....

Idag kommer graffan! Underbart att kunna ansluta en skärm till burken :)
Det blir en stor operation ikväll. Nytt moderkort, minne, controller, graffa mm mm ska i. Plus 10000 olika drivrutiner verkr det som.

Har köpt ett kontrollerkort med extra IDE slot där jag tänkt ansluta HDDs.

Har en liten undring bara......

På moderkortet finns idag bara en IDE kontakt, där skall CD-enheterna anslutas. HDDarna skall anslutas till det "extra" kontrollerkortet.

Nu är min fråga (lite korkad kanske):
Kommer datorn att boota från hårddisken, eller väljer den enheten (CD) som sitter på den "interna" IDE-kontakten? Kanske svårt att svara på. Jag VET att man i BIOS kan ställa om "boot-up order" (eller vad det nu heter)

Kommer HDDsarna heta C: och D: eller blir det E: och F: ? (om CDarna blir C: och D:). Om det blir det sistnämnda, hur "byter" jag namn på diskarna?(HDDarna MÅSTE nämligen heta C/D (annars kommer ju allt att pucka ur)

Ställer frågan nu, för när datorn ligger i molekyler blir det lite tufft att koppla upp sig för att fråga här (har tyvärr ingen att ringa, då det är jag själv som är "datorgurun" i min umgängeskrets). Det är skönt att det finns folk som kan mer än man själv ibland!

Om det skiter sig fullständigt, finns det någon här jag kan ringa ikväll? PMa mig isf. Vore mycket tacksam !

/K

Starstriker skrev:
1)På moderkortet finns idag bara en IDE kontakt, där skall CD-enheterna anslutas. HDDarna skall anslutas till det "extra" kontrollerkortet.

2)Kommer datorn att boota från hårddisken, eller väljer den enheten (CD) som sitter på den "interna" IDE-kontakten? Kanske svårt att svara på. Jag VET att man i BIOS kan ställa om "boot-up order" (eller vad det nu heter)

3)Kommer HDDsarna heta C: och D: eller blir det E: och F: ? (om CDarna blir C: och D:). Om det blir det sistnämnda, hur "byter" jag namn på diskarna?(HDDarna MÅSTE nämligen heta C/D (annars kommer ju allt att pucka ur)
1)Jag hade nog gjort tvärtom. HDD på moder och CD på kort
2)Det märker du ..... annars får du stänga av och ändra "boot sequece"
3)Det märker du ..... Men du kan ändra enhetsbeteckning på dem i diskhanteringen när datorn är igång.

Du kan ringa mig mellan 17-1830, 1930-22
0 4 6 - 2 5 2 6 5 6

Mr K skrev:
1)Jag hade nog gjort tvärtom. HDD på moder och CD på kort
2)Det märker du ..... annars får du stänga av och ändra "boot sequece"
3)Det märker du ..... Men du kan ändra enhetsbeteckning på dem i diskhanteringen när datorn är igång.

Du kan ringa mig mellan 17-1830, 1930-22
0 4 6 - 2 5 2 6 5 6

Kan inte göra tvärtom, för kabeln från CD-enheterna räcker förmodligen inte ända bort till controllerkortet tyvärr....

Tack för hjälpen iaf. Förhoppningsvis klarar jag det utan att störa dig ikväll.
Bara bra att ha en backup om jag skulle köra huvudet i väggen :huvet

Starstriker skrev:
Kan inte göra tvärtom, för kabeln från CD-enheterna räcker förmodligen inte ända bort till controllerkortet tyvärr....
Det känns som att hastigheten i IDE bussen skulle vara stabilare/snabbare på moderkortet, det e det enda. Jag hade fixxat längre kabel.

Mr K skrev:
Det känns som att hastigheten i IDE bussen skulle vara stabilare/snabbare på moderkortet, det e det enda. Jag hade fixxat längre kabel.

Det är ju en ide förståss :)

Köpte ett kontrollerkort utan bios (dvs kontrollerkortet känner inte automatiskt igen vilken HD som sitter i, så man måste in och programmera i datorns bios verkar det som). Hade ingen aning om detta, och har inte lust att programmera om bioset varenda gång jag gjort en biosuppdatering.

MEN. Om jag kopplar CD/DVD på den här bioslösa kontrollern, funkar det ?
Annars går jag ner och byter kortet mot ett MED eget bios, kostar typ 40 pix mer.

Haha. Fan vad jag har krånglat till det för mig.

Starstriker skrev:
MEN. Om jag kopplar CD/DVD på den här bioslösa kontrollern, funkar det ?
Annars går jag ner och byter kortet mot ett MED eget bios, kostar typ 40 pix mer.
Ingen aning .... testa. Ska du ändå ner och köpa längre IDEkabel så hade jag även bytat kortet ..... 40pix e ju nada

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN