Moderera sina egna trådar

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag är så jävla trött på all OffTopic som alltid sker i diverse trådar. Startar man en tråd i tex teknikforumet så nog faan blir det OT till slut pga att många tror sig veta och gärna vill verka som de vet något om tråden i sig. Trådskaparen får se sin fråga/tråd bli en helt annan diskussion än vad som var tänkt från början.

Mitt förslag är att ge trådskaparen modererings-möjligheter i sin egen tråd. Då skulle de som inte kan hålla sig till topic få se sina inlägg raderas och de får en möjlighet att starta en egen tråd om det som de vill diskutera.

/Joakim

mycket bra idé
jobbigt att läsa alla besserwissers onödiga inlägg.
genomförbart?

duckie skrev:
2652941 är det inte moderatorernas jobb, just det du beskriver?

De vet kanske inte vad man söker när man startar en tråd. Sedan kan det vara bra för den almänna stämningen om man kunde moderera bort de som bara skriver för skrivandets skull likväl de som provocerar.

Moderatorernas jobb skulle bli lite annorlunda, de skulle bara behöva bry sig om trådstartaren så att han/hon håller sig till reglerna och inte så mycket de som skriver i trådarna. Hela OT problemet skulle flyttas från moderatorn till trådskaparen.

/J

Problemet med det hela är att det skulle missburkas ganska hyffsat. Tyvär finns det folk som inte skulle kunna hålla sig och dom skulle ta bort det ena och det andra. Ibland behöver negativa svar också komma fram.

Så mitt personliga svar är att hela sporthoj som community är inte redo för att ta det ansvaret det skulle betyda.

Sen tycker jag även att ifall man får för mycket offtopic i sin tråd att man tar och rapporterar det till respektive moderator. Finns ju en liten trevlig knapp brevid varje inlägg. Klicka på den och skriv tex. Offtopic. Då dyker moderatorn upp och bedömmer ifal inläget passar eller inte.

Wiseguy skrev:
2653439 Problemet med det hela är att det skulle missburkas ganska hyffsat. Tyvär finns det folk som inte skulle kunna hålla sig och dom skulle ta bort det ena och det andra. Ibland behöver negativa svar också komma fram.

Så mitt personliga svar är att hela sporthoj som community är inte redo för att ta det ansvaret det skulle betyda.

Sen tycker jag även att ifall man får för mycket offtopic i sin tråd att man tar och rapporterar det till respektive moderator. Finns ju en liten trevlig knapp brevid varje inlägg. Klicka på den och skriv tex. Offtopic. Då dyker moderatorn upp och bedömmer ifal inläget passar eller inte.

Förstår inte hur det skulle kunna missbrukas. Den "negativa" sidan kan ju presenteras i en ny tråd och där kan det diskuteras med likasinnade.

"Ansvar" kanske är det som behövs. De flesta som får ta lite ansvar växer och de som inte gör det kan man vara utan.

Hur ska en moderator kunna veta vad jag som trådskapare är ute efter? Moderatorns jobb är väl att se till att reglerna följs på så sätt att det inte blir bråk eller dålig stämning pga inlägg av mindre seriösa medlemmar. För att kunne bedömma inläggens vara eller inte vara måste ju moderatorn vara den som kan mest om topicen i fråga......gör ni det?

/J

VR-8 skrev:
Hur ska en moderator kunna veta vad jag som trådskapare är ute efter?

Genom att trådstartaren formulera sin frågeställning väl och sätter en beskrivande topic på sitt inlägg, bland annat.

I en moderators "jobb" ingår väl att se till att trådar håller sig inom ämnet, att de inte redan existerar, att de itne bryter mot någon regel, att det inte förekommer påhopp etc etc etc - så för att veta allt detta som moderator krävs det att man är aktiv och läser i princip alla trådar som ingår i ens ansvarsområde.

Görs inte det så förstår jag inte varför man är moderator.

Någon måste vara "ansvarig utgivare" (som det kan kallas), och jag över inte det på 28000 medlemmar.

Det kommer inte funka.

Använd istället knappen för att rapportera OT-inlägg eller regelbrott så får moderatorn ta hand om det. Om moderatorn inte är bra nog, kan ni rapportera till mig om det.

Swedie skrev:
2653521 Någon måste vara "ansvarig utgivare" (som det kan kallas), och jag över inte det på 28000 medlemmar.

Det kommer inte funka.

Använd istället knappen för att rapportera OT-inlägg eller regelbrott så får moderatorn ta hand om det. Om moderatorn inte är bra nog, kan ni rapportera till mig om det.

Risken med att lämna över det ansvaret på 28000 medlemmar är väl att många skulle visa sig "obehöriga" och bli bannade...........då skulle dom 28000 bli avsevärt mindre.........inte bra i reklamsyfte.

Jag kör "knappen" från och med nu så får ni moderatorer jobba lite.......:tummenupp

/J

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...