Moderaterna och sanningen om välfärdens kollaps!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är det?

"-krav på språkundervisning, OCH att lära sig det"

Jag är rätt dålig på språkundervisning. Däremot är jag något av en språkpolis i vissa sammanhang. Tänk vilket lyft det kommer att bli för språkundervisningen i Sverige. Jag gillar den tanken. Jag blir rätt bedrövad när jag läser inlägg på forum, på Facebook och när jag läser Blocket-annonser. Det är illa ställt med folks svenskkunskaper och intresse för att uttrycka sig i skrift.

Nu kanske ni tycker att det inte spelar någon roll i dessa sammanhang. Har ni hört att för många stavfel, syftningsfel etc gör att folk fokuserar på det och helt missar eller struntar i budskapet? Denna tråd är ett exempel på sådant.

För att vara en språkpolis har du en lustig meningsuppbyggnad. :glömdet
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Får be Ulvhamne göra ett Word som skriver ihop sär skrivningar:lol

Hej
Jag har några frågor till dig.

stämmer det att du har en privat vårdförsäkring?

Varför har du det?

Tycker du inte att skatterna vi betalar ska räcka till för en snabb och bra vård om man behöver det?

Jag vill ha en bra välfärd som vi betalar för via skatten.
kolla den här filmen http://freedocumentaries.org/documentary/sicko

Är det ett USA samhälle svensken vill ha inte jag. Kom ihåg vad Freddan R vill!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får be Ulvhamne göra ett Word som skriver ihop sär skrivningar:lol

Hmm... Det skulle vara ett ganska knepigt problem, för tänk om nan faktiskt vill skriva sjuk sköterska för att säga att en sköterska är sjuk? :hihi
Men, rent ytligt skulle det ju vara lätt att hitta potentiella särskrivningar, man bara tar ord två och två och gör uppslag mot en dictionary med vanliga särskrivningar... Ska man däremot rätta de som är fel på riktigt måste man ha någon form av förståelse för vad som står, och då blir det genast mycket bökigare. :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller välfärden började den ju monteras ner på 90-talet, när lånecirkusen för att hålla liv i hela jippot nådde kritisk massa och Socialdemokraterna inte längre kunde fortsätta att låna för att hålla skenet uppe, för att vi var på väg rakt mot det skithålet som Grekland sitter fast i för tillfället.
Moderaterna har säkert hejat på utvecklingen lite, men de är på intet sätt ensamma om att bära ansvaret.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vad gäller välfärden började den ju monteras ner på 90-talet, när lånecirkusen för att hålla liv i hela jippot nådde kritisk massa och Socialdemokraterna inte längre kunde fortsätta att låna för att hålla skenet uppe, för att vi var på väg rakt mot det skithålet som Grekland sitter fast i för tillfället.
Moderaterna har säkert hejat på utvecklingen lite, men de är på intet sätt ensamma om att bära ansvaret.
Nja, egentligen började det ju redan i slutet av 70-talet när Sveriges fördelar med att ha stått utanför kriget började trubbas av och Europas länder började läka ihop. Tyvärr hade sossarna vid detta laget redan byggt upp sin "allt till alla-politik" och enda sättet att kunna fortsätta med detta ett tag till när inkomsterna började tryta var att börja låna
 

Smagatusk

Guest
Det är illa ställt med folks svenskkunskaper och intresse för att uttrycka sig i skrift.

Är det kunskapen i hur svenskar beter sig, eller menar du kanske svenskakunskaper?

För övrigt tror jag inte att personen du citerade menade att alla invandrare ska kunna perfekt svenska, men de ska klara att uttrycka sig på svenska i både skrift och tal.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hej
Jag har några frågor till dig.

stämmer det att du har en privat vårdförsäkring?

Varför har du det?

Tycker du inte att skatterna vi betalar ska räcka till för en snabb och bra vård om man behöver det?

Nej, olycksfall har jag.

För att om det händer mig något, har jag ett bra skyddsnät. Frågor på de?

Snabb vård i Sverige? Hahaha kul hörru. Enda gången det går fort i Sverige är ju när man får åka ambulans, knappt det. Så nej, jag vill inte betala mer för samma kö. Därför är ja väldigt blå i mitt tänkande. Frågor på de?

Högern är är ju som mes vänstern/sossarna där.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du får googla stavningen Smagatusk.
Sedan citerade jag Markus svar" Ett av forumets bästa inlägg någonsin:" som in sin tur citerade Mandelhyndans inlägg. Men jag förstod vad du menade.

Angående språkpolis så har det handlat om korrekturläsning i jobbet. Välbehövligt i perioder men det har inte tagits emot rätt alla gånger. Känsligt ämne men det är viktigt hur vi kommunicerar på företaget, både externt och internt.

Mina barn har fått lära sig skillnaden på var och vart, de, dem och dom, vår och våran. Stava till lugnt. USA's och USA:s, Stockholm och stockholmare, måndag och februari med små bokstäver osv. Oavsett om de skriver sitt CV eller om de sms:ar mig. Jag lär mina barn. Språkpolis men med kärlek i det fallet.

Ska man skriva som en kratta i vissa sammanhang och korrekt i andra fall? Varför då? Hur vill ni bli uppfattade?

Blocket-annonser, var det ett dåligt exempel? :)dummer) Om man ska sälja en vara, ska man då inte skriva korrekt? Jag väger in hur de skriver när jag läser annonser. Skulle inte ringa på en Zusuki eller en Kawazaki. Edit: Jag tog med annonserna som ett exempel där jag blir bedrövad över hur folk skriver och stavar.

Men fortsätt diskutera politik och de stora samhällsfrågorna ni.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag förstår inte riktigt det här frågebatteriet. :va

stämmer det att du har en privat vårdförsäkring?


Varför har du det?
Tycker du inte att skatterna vi betalar ska räcka till för en snabb och bra vård om man behöver det?
Är det ett USA samhälle svensken vill ha inte jag. Kom ihåg vad Freddan R vill!

Man lever ju i det samhälle man gör, jag tycker inte att jag borde behöv ha varken vård- eller inbrottsförsäkring men nu finns de och de kan hjälpa mig om jag får problem. Min personliga erfarenhet av vårdförsäkring är för övrigt fenomenal, det är vansinnigt prisvärt och effektivt, jag rekommenderar alla som kan ha en att skaffa!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hmm... Det skulle vara ett ganska knepigt problem, för tänk om nan faktiskt vill skriva sjuk sköterska för att säga att en sköterska är sjuk? :hihi
Men, rent ytligt skulle det ju vara lätt att hitta potentiella särskrivningar, man bara tar ord två och två och gör uppslag mot en dictionary med vanliga särskrivningar... Ska man däremot rätta de som är fel på riktigt måste man ha någon form av förståelse för vad som står, och då blir det genast mycket bökigare. :gnissla

Men ej omöjligt ;)
 

Smagatusk

Guest
Du får googla stavningen Smagatusk.

Om vi tar ett besläktat exempel...

Jag googlade för många år sedan orden "svensklärare" och "svenskalärare" då jag sedan barnsben fått höra både och. Om du själv har googlat det någon gång, så ser du att det är rätt att säga båda varianterna. SAOL tar upp båda.

Men eftersom "svensk" och "svenska" har olika betydelser, och det i detta fallet är svenska språket som avses, borde den rimliga - och rätta - varianten vara "svenskakunskaper".
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Svenska är språket som talas i Sverige.
"Ett apelsin" är ingalunda mer korrekt än "en apelsin".
Har du ingen genusutbildning?
Det har jag undrat över i decennier, at båda är ok.
Många av mina kompisar sade "ett apelsin" men "apelsinen" inte apelsinet...:va
Inkonsekvens jag noterade redan som 7-åring...( min mor skrev lite böcker, förmodligen skadad redan då...)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det har jag undrat över i decennier, at båda är ok.
Många av mina kompisar sade "ett apelsin" men "apelsinen" inte apelsinet...:va
Inkonsekvens jag noterade redan som 7-åring...( min mor skrev lite böcker, förmodligen skadad redan då...)

Det beror på om man anser att apelsinen/et är reale eller neutrum.

Enda anledningen till att jag kan detta är att det är roligt att börja diskutera om någon får för sig att snacka genus.
Det är ju modernt nu.
De brukar inte förvänta sig att man skall snöa in på grammatiskt genus.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top