Modemkapning

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Jag har råkat ut för modemkapning. Gick bara in på en sida och så fick jag något trams på datorn. Viruset, eller vad man ska kalla det för, ändrar mina modeminställningar varje gång jag startar om datorn. Det är visserligen "bara" att ändra tillbaka, men det håller ju inte i längden. Dessutom vet man inte vad för farliga grejer som ligger och smyger på hårddisken nu. Jag har kört både Ad-Aware och Spybot S&D men de hittar bara regnycklar som dyker upp igen även om man tar bort dom. Vad göra?

Ringo skrev:
Jag har råkat ut för modemkapning. Gick bara in på en sida och så fick jag något trams på datorn. Viruset, eller vad man ska kalla det för, ändrar mina modeminställningar varje gång jag startar om datorn. Det är visserligen "bara" att ändra tillbaka, men det håller ju inte i längden. Dessutom vet man inte vad för farliga grejer som ligger och smyger på hårddisken nu. Jag har kört både Ad-Aware och Spybot S&D men de hittar bara regnycklar som dyker upp igen även om man tar bort dom. Vad göra?

Kan vara nån scriptfil som ligger o skräpar i windows- eller system32-mappen. Gör en sökning på hårddisken efter filer som ändrats idag. Du vet ju på ett ungefär när det inträffade. Jämför tidpunkten för ungefär när det började strula med datum/tid för filerna och se om du hittar något skumt. *.ws och *.js är möjliga faror, förutom *.exe t.ex.

Kör även Hijackthis (pejsta loggen) och CWshredder om du är osäker på hur man ändrar i registret. Det kan vara så enkelt att det ligger en referens till programmet i HKLM/etc...../run vilket är nyckeln för de program som ska startas vid boot.

Har med råkat ut för sånt trams men Ad-Aware 6 tror jag att det heter som jag använder som tar bort nästan allt :)
Lavasoft Ad-Aware
Testa det programmet och håll det updaterat.

Råkade själv ut för en kapning för ett år sedan, var inne på den inte alls så seriösa snyggast.com och spelade biljard online.. När spelet "laddades" så laddades det visst ner 5 st småprogram i datorn :gnissla

Dum som jag var så tryckte jag på en av ikonerna som hette nåt med SMS och hör modemet koppla ner och ringa upp nåt lustigt nummer så tonerna lät helt urflippade på 56K'an.. Tog ett tag innan jag hittade sladden till modemet och ryckte den så fort jag kunde, men var tydligen inte tillräckligt snabbt..

Fick en faktura hem på 300kr där det stod att jag varit online på deras nöjes-server i 6 sekunder.. Bara betala och se glad ut :dummer

Förresten så stod det att jag hade varit inne på massa Tarot-Spå linjer och trams :va

Fick sedan höra på nyheterna om familjer som råkat mkt värre ut för just den hemsidan och att dom som driver www.snyggast.com är ett oseriöst företag som lockar ungdomar med att tjejjer och killar får lägga upp bilder på sej själva och rösta på varandras utseende.. Blir lite smått förbannad på sånt.. Jag hade ju bara spelat biljard :3freak

RED_LiME skrev:
Fick en faktura hem på 300kr där det stod att jag varit online på deras nöjes-server i 6 sekunder.. Bara betala och se glad ut :dummer

Men lixom, kolla in Konsumentverkets hemsida om slika ting. Betala inte - bestrid istället fakturan (på RÄTT sätt). Då slipper du betala någonting alls.

andersbrink skrev:
Men lixom, kolla in Konsumentverkets hemsida om slika ting. Betala inte - bestrid istället fakturan (på RÄTT sätt). Då slipper du betala någonting alls.

Jo men är det värt att krångla när det handlar om 300kr? :tungan

RED_LiME skrev:
Råkade själv ut för en kapning för ett år sedan, var inne på den inte alls så seriösa snyggast.com och spelade biljard online.. När spelet "laddades" så laddades det visst ner 5 st småprogram i datorn :gnissla

Dum som jag var så tryckte jag på en av ikonerna som hette nåt med SMS och hör modemet koppla ner och ringa upp nåt lustigt nummer så tonerna lät helt urflippade på 56K'an.. Tog ett tag innan jag hittade sladden till modemet och ryckte den så fort jag kunde, men var tydligen inte tillräckligt snabbt..

Förresten så stod det att jag hade varit inne på massa Tarot-Spå linjer och trams :va

Fick sedan höra på nyheterna om familjer som råkat mkt värre ut för just den hemsidan och att dom som driver www.snyggast.com är ett oseriöst företag som lockar ungdomar med att tjejjer och killar får lägga upp bilder på sej själva och rösta på varandras utseende.. Blir lite smått förbannad på sånt.. Jag hade ju bara spelat biljard :3freak

Samma sida tyckte att jag beställt ringsignaler till mobilen, 3 samtal á 350 spänn och 20 ringsignaler /samtal hade jag tillgodo.

Fick överklaga 3ggr innan dom makulerade min faktura. Sedan att telia gick med på att ha sin logga på deras räkningar gjorde mig mer irriterad. Då ska man alltså "råka" betala i tron om att det är helgon telias vanliga räkningar.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC