Modellmotor - diesel

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hittade en modellmotor i garaget. Modell äldre. Med propeller (antar att den har suttit i ett flygplan iom denna upptäkt).

Frågan är hur i helvete startar man den? Sitter en skruv på toppen som man reglerar kompet med. Inget glödstift o bry sig om.
Vad ska man köra med för soppa?

Eter fotogen och ricinolja har jag för mig, hade en sån för 100år sen, den är ostartad pga eterbrist :näsblod

Rigge skrev:
2334096 Eter fotogen och ricinolja har jag för mig, hade en sån för 100år sen, den är ostartad pga eterbrist :näsblod

Vad får jag tag på eter?

Eter finns hos närmsta veterinär, och ja, dom är knepiga att starta.

Dom är dock fruktansvärt energisnåla, så dom används fortfarande av dom som försöker sätta långdistansrekord med modellflygplan. (senast över atlanten)

En del tycker att dom luktar illa, jag tycker dom luktar gott.
Avgaserna är dock aggresiva mot klädselmaterialen på flygplanen.

(EDIT)
Eter går att köpa hos någon hobby handlare i sthlm också, men dom skickar inte pga lagar om transport av farligt gods..

Last edited:
Eterfrågan löst, så till nästa fråga. Hur startar jag motorn?

Har pysslat med modellflyg i många år, men väldigt lite med dieselmotorer.
Soppan är ungefär 1/3 eter, 1/3 fotogen, 1/3 ricinolja.

Om motorn är gammal, gör ren den ordentligt, ta helst isär den och tvätta den ordentligt, ricinoljan guckar igen efter ett par år.

Sen: Läs detta... http://www.antiquemodeler.org/diesels.htm
En bra genomgång av hur dieslarna funkar, ren basics och start tips.

Innan du börjar provstarta..
1. skaffa en ny propeller, den gamla kan spricka och sätta sig i ögat på dig...
2. Bygg en stadig motorbock och skruva fast motorn i, sätt fast motorbocken stenhårt i något, typ en trätrappa eller liknande.
3. Slå igång den med en pinne, inte med fingrarna, dom kan klippa av fingrarna...
4. Var beredd på oljud... dom är inte tysta... :)

Ha kul men var försiktig, det må vara små prylar, men en rakknivsvass propeller i 10.000 rpm är inte en leksak :)
/Danne

DmS skrev:
2334236 Har pysslat med modellflyg i många år, men väldigt lite med dieselmotorer.
Soppan är ungefär 1/3 eter, 1/3 fotogen, 1/3 ricinolja.

Om motorn är gammal, gör ren den ordentligt, ta helst isär den och tvätta den ordentligt, ricinoljan guckar igen efter ett par år.

Sen: Läs detta... http://www.antiquemodeler.org/diesels.htm
En bra genomgång av hur dieslarna funkar, ren basics och start tips.

Innan du börjar provstarta..
1. skaffa en ny propeller, den gamla kan spricka och sätta sig i ögat på dig...
2. Bygg en stadig motorbock och skruva fast motorn i, sätt fast motorbocken stenhårt i något, typ en trätrappa eller liknande.
3. Slå igång den med en pinne, inte med fingrarna, dom kan klippa av fingrarna...
4. Var beredd på oljud... dom är inte tysta... :)

Ha kul men var försiktig, det må vara små prylar, men en rakknivsvass propeller i 10.000 rpm är inte en leksak :)
/Danne

Schyssta tips! (ang säkerheten så lärde vår överentusiastiska lärare i sexan (i typ data och teknik och säkert nå mer ballt o manligt) en del om modellplan och hur farliga de kunde vara. Bo Gårdstad va namnet på lirarn.)

Last edited:
FreddaAbborre skrev:
2334274 Schyssta tips! (ang säkerheten så lärde vår överentusiastiska lärare (i typ data och teknik och säkert nå mer ballt o manligt) en del om modellplan och hur farliga de kunde vara. Bo Gårdstad va namnet på lirarn.)

Såg när de grävde upp motorn från en racingkärra som gått i backen i full fart. Den hade åkt en halvmeter ner genom hårdpackad gräsmatta. Tjo, vad jag plötsligt förstod varför domarna vid pylonerna stod bakom nät!

FreddaAbborre skrev:
2334274 Schyssta tips! (ang säkerheten så lärde vår överentusiastiska lärare i sexan (i typ data och teknik och säkert nå mer ballt o manligt) en del om modellplan och hur farliga de kunde vara. Bo Gårdstad va namnet på lirarn.)

:)
Bosse Gårdstad är en ikon inom svensk modellflyg! Han lärde mig flyga r/c i Väsbys Modellflygklubb när jag var 15... typ 26 år sen :)
Har planterat en del i backen sen dess :rolleyes:

Lycka till & ha kul :)
/Danne

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa