Modellåret 2024

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej det är klart vi vet men själv är jag inte sugen på att leva med en tvåtaktare som brukshoj -trepipen är faktiskt en kul motor trots allt ?
Jag tycker den var riktigt läcker, och motorn är underbar enligt mitt tycke.
Måste nog äga en hoj med CP3 motor snart igen :giggle:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl så att de flesta (alla?) skulle vara snabbare runt en bana med XSR900GP än med en gammal RD500?
Det är säkert jättekul med en svårkörd cykel med "karaktär", men...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl så att de flesta (alla?) skulle vara snabbare runt en bana med XSR900GP än med en gammal RD500?
Det är säkert jättekul med en svårkörd cykel med "karaktär", men...
Vem fan bryr sig om varvtider?

Om man inte tävlar då. Och då klassar de inte i samma tävlingsklass ändå.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vem fan bryr sig om varvtider?

Om man inte tävlar då. Och då klassar de inte i samma tävlingsklass ändå.
Det jag menar är att den ena är antagligen en riktigt bra motorcykel och den andra är nostalgi som man antagligen inte ska ge sig på med tanke på risken att förlora det rosenröda skimret.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Vem fan bryr sig om varvtider?

Om man inte tävlar då. Och då klassar de inte i samma tävlingsklass ändå.
De flesta som kör på bana bryr sig nog om det. Av alla de gångerna jag varit på en bana har jag aldrig sett en riktig snabb tvåtaktare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De flesta som kör på bana bryr sig nog om det. Av alla de gångerna jag varit på en bana har jag aldrig sett en riktig snabb tvåtaktare.
Jag hade inbillat mig, att för de som kör bandagar och inte tävlar, så handlar det mer om att förbättra sin egen tid, teknik, och hojens inställningar. Sedan om man pressar en 0:58 till en 0:56 eller en 1:03 till en 1:01, torde vara mindre viktigt.
Att jämföra med andra borde ju också bara vara intressant om man kör med jämförbara motorcyklar.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Visst, men det var mer ett argument på det som Bushido skrev om att det är en posör hoj. Och så klart jämför man oftast mot sin egna tid. Men samtidigt kör de flesta vanliga bandagar där det inte är klassindelat på något vis. Och per automatik jämför man med andra motorcyklar också. Om Yamaha satsar någorlunda på chassit i denna GP så blir det nog en toppenhoj, motorn är en pärla.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst, men det var mer ett argument på det som Bushido skrev om att det är en posör hoj. Och så klart jämför man oftast mot sin egna tid. Men samtidigt kör de flesta vanliga bandagar där det inte är klassindelat på något vis. Och per automatik jämför man med andra motorcyklar också. Om Yamaha satsar någorlunda på chassit i denna GP så blir det nog en toppenhoj, motorn är en pärla.
Jag menade dock inte att det var en hoj för posörer, utan en faktisk posörhoj. En hoj som poserar som något den inte är. För mig är det extremt oattraktivt, men det kanske bara är jag som tänker så:)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag menade dock inte att det var en hoj för posörer, utan en faktisk posörhoj. En hoj som poserar som något den inte är. För mig är det extremt oattraktivt, men det kanske bara är jag som tänker så:)
Troligvis!
Det är som att Samantha Fox skulle ta på sig en vanlig T-shirt, och inte en blöt dito - extremt oattraktivt!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Troligvis!
Det är som att Samantha Fox skulle ta på sig en vanlig T-shirt, och inte en blöt dito - extremt oattraktivt!
Inte helt säker på att jag hänger med i ditt resonemang där men låt gå...

Allt jag menar är att för mig så är RD500an mycket mer än bara utseendet. Jag tycker att det är en av de coolaste hojarna som tillverkats och det är helt klart en drömhoj för min del, har önskat mig en sedan jag var ung (och grämer mig än idag över att jag inte hade råd att köpa ett objekt som jag hade chansen att få köpa för många år sedan, innan de stuckit iväg så överjävligt i pris). Men det är inte för att den är det snyggaste hojen som någonsin tillverkats. Jag skulle snarare säga att utseendet utgör en ganska liten del av vad jag gillar med dem, därför faller en hoj som bara vagt imiterar utseendet men bommar på precis alla andra punkter när det kommer till varför jag tycker RD500 är så cool tämligen platt för mig.

Därmed inte sagt att RD500 skulle vara en bättre hoj prestandamässigt, det säger sig självt att så inte är fallet. Det är bara så att vissa saker är varken praktiska eller ens bra sett till modern standard, men de väcker ändå habegär. RD500 är en sådan hoj (för mig), och den här utseendemässiga "replican" är det inte.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte helt säker på att jag hänger med i ditt resonemang där men låt gå...

Allt jag menar är att för mig så är RD500an mycket mer än bara utseendet. Jag tycker att det är en av de coolaste hojarna som tillverkats och det är helt klart en drömhoj för min del, har önskat mig en sedan jag var ung (och grämer mig än idag över att jag inte hade råd att köpa ett objekt som jag hade chansen att få köpa för många år sedan, innan de stuckit iväg så överjävligt i pris). Men det är inte för att den är det snyggaste hojen som någonsin tillverkats. Jag skulle snarare säga att utseendet utgör en ganska liten del av vad jag gillar med dem, därför faller en hoj som bara vagt imiterar utseendet men bommar på precis alla andra punkter när det kommer till varför jag tycker RD500 är så cool tämligen platt för mig.

Därmed inte sagt att RD500 skulle vara en bättre hoj prestandamässigt, det säger sig självt att så inte är fallet. Det är bara så att vissa saker är varken praktiska eller ens bra sett till modern standard, men de väcker ändå habegär. RD500 är en sådan hoj (för mig), och den här utseendemässiga "replican" är det inte.
De facto så är ju inte RD500 vacker, direkt.
Ikonisk. Men inte vacker, snarare så är det ju motorn som är kool.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De facto så är ju inte RD500 vacker, direkt.
Ikonisk. Men inte vacker, snarare så är det ju motorn som är kool.
Lite det som är min poäng. Gillar man utseendet så absolut, kul för dig, köp den moderna imitationen och var glad. Men för mig så är det motorn, karaktären, ljudet, doften etc som gör RDn cool, och då blir en utseendemässig semirepris rätt meningslös...

Men visst, man gillar det man gillar. Tänder man på retroutseendet och gillar hojen för dess karaktär i övrigt så kör på. Jag dömer ingen bara för att de har annorlunda smak än jag, jag bara säger att denna var inte för mig och jag har försökt motivera min åsikt med de argument jag har. Gör med det vad ni vill :)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Lite det som är min poäng. Gillar man utseendet så absolut, kul för dig, köp den moderna imitationen och var glad. Men för mig så är det motorn, karaktären, ljudet, doften etc som gör RDn cool, och då blir en utseendemässig semirepris rätt meningslös...

Men visst, man gillar det man gillar. Tänder man på retroutseendet och gillar hojen för dess karaktär i övrigt så kör på. Jag dömer ingen bara för att de har annorlunda smak än jag, jag bara säger att denna var inte för mig och jag har försökt motivera min åsikt med de argument jag har. Gör med det vad ni vill :)
Självklart ser även jag RD500 som en drömhoj, men om jag hade en skulle den antagligen mest stå i ett hörn i garaget.
Den moderna "hyllningen" hade nog blivit använd mer.

En modern tvåtaktare hade varit intressant att prova, men de duggar inte tätt.
Jag blir missnöjd bara jag ser någon åka över en stubbåker när jag hör att motorn fyrtaktar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack Yamaha, äntligen!!

Vill ha en med Velocity Moto-kåpor:
View attachment 491161
Såg att de kostar visst 15.000 pund på Ebay...
Ser att man kan beställa kitet för ca 25 lökar, och då får man några garagekvällar på köpet, samt lackjobbet.
Så...en begad XSR på det - bör vara möjligt att pressa in i budget 2024 :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ser att man kan beställa kitet för ca 25 lökar, och då får man några garagekvällar på köpet, samt lackjobbet.
Så...en begad XSR på det - bör vara möjligt att pressa in i budget 2024 :tummenupp
Inte såååå dyrt med tanke på vad orginalkåpor brukar kunna kosta till vilken massproducerad hoj som helst.
Antar att det är lampor och grejer med också?

Inte så dyrt jämfört med 15k pund heller.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Inte såååå dyrt med tanke på vad orginalkåpor brukar kunna kosta till vilken massproducerad hoj som helst.
Antar att det är lampor och grejer med också?

Inte så dyrt jämfört med 15k pund heller.
Ja, det verkar vara allting inkluderat, dock så tror jag att framlyset är originalet innanför "reflektorn".
Man - helt överkomligt pris tycker jag:

wpdf06cb70_05_06.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top