Modellåret 2023

Inte till 2023, men kanske 2024?
Italjet Dragster 500.
Minns min 'gamla' 180cc tvåtakt Dragster... Screenshot_20221109_091418.jpg
Screenshot_2020-03-01-10-10-47-133_com.synology.dsphoto~2.jpg
 
En till kines. Kove 800X Super Adventure med en "Curb weight på 163 kg (total mass 183kg) och 71 kw (96,5 hk). Cycle World- "with a parallel twin that looks similar to the KTM LC8c motor but isn’t actually related to that engine". Så det verkar vara en kopia på den moroten.

 

Bifogat

  • Screenshot 2022-11-09 at 11.16.26.png
    Screenshot 2022-11-09 at 11.16.26.png
    2.1 MB · Visningar: 14
Bimota offroad?
Baserad på KX450X fast med lysen och 11 liters tank. Gissar att den är tänkt för amerikanska och australiensiska dual-sport segmentet, men hade vart kul om dom lyckats trycka igenom den för euro 5.
View attachment 478365
Fast kawwan som den där bygger på finns ju som gatreggad redan.

 
Fast kawwan som den där bygger på finns ju som gatreggad redan.

Sedärja, fast den hade en tätstegad 5-växlad mx låda, så det var inget seriöst försök att bygga en ds/endurohoj.
 
F73B5E37-6D3F-4314-BC16-8DEB8F731701.jpegDet kommer fler modeller med motorn från Moto Guzzi V100 inom en (förhoppningsvis) snar framtid.
V100 var riktigt trevlig att sitta på, den ska absolut provas när den kommer till Sverige. Så Stelvio kommer, kanske en Griso och en Le Mans är rimligt att hoppas på också?

Om ni aldrig varit på Eicma, åk dit. Vilken jäkla mässa det är!
 
View attachment 478466Det kommer fler modeller med motorn från Moto Guzzi V100 inom en (förhoppningsvis) snar framtid.
V100 var riktigt trevlig att sitta på, den ska absolut provas när den kommer till Sverige. Så Stelvio kommer, kanske en Griso och en Le Mans är rimligt att hoppas på också?

Om ni aldrig varit på Eicma, åk dit. Vilken jäkla mässa det är!
Helt klart intressant.

Grisen har jag en svag punkt för, av någon anledning. :dummer
 
Kinahojar fanns det visst gott om på EICMA i år.
Flertal av dem lär dyka upp i Sverige kommande åren.

Kove var ju uppe i tråden tidigare.
Deras hemsida:
510X
498cc parallel twin, 35kW/8500 varv, 178kg, 20L tank
510X.jpg

500X
500x.jpg

800X

799cc parallel twin, 71 kW/9000varv, 81 Nm/7500 varv, 22L tank, 183 kg
800x.jpg

510 F

498cc parallel twin, 35 kW/8500varv, 45 Nm/6500varv, 191 kg, 18 L tank
510F.jpg

321F

322cc parallel twin, 30,5 kW/10500 varv, 29 Nm/9000varv, 153 kg, 13 L tank
321F.jpg

450 Rally Factory Edition

449cc encylindrig, 40 kW/9500 varv, 42 Nm/7000varv, 145 kg (utan bensin), 31 L tank
450rally.jpg

400RR
399cc fyrcylndrig, 50 kW/13500 varv, 36 Nm/ 12000 varv, 160 kg, 15 L tank
400rr.jpg

321RR-S
322cc parallel twin, 30,5 kW/11000 varv, 29 Nm/9000 varv, 156 kg, 13 L tank
321rr-s.jpg

321R High Seat Edition (Den heter så hos tillverkaren)
322cc parallel twin 29,5 kW/11000 varv, 153 kg, 13 L tank
321R.jpg
 
QJ Motor är ett annat märke som numera även äger Benelli.

De har ett stort modellutbud, men bland nyheterna fanns:

SV650X
En hoj baserad på.... den snart utgående Suzuki V-Strom 650
SV650X.jpg
 
Kinahojar fanns det visst gott om på EICMA i år.
Flertal av dem lär dyka upp i Sverige kommande åren.

Kove var ju uppe i tråden tidigare....
Folk säger ofta att vi snart kommer köpa Kinesiska bilar/motorcyklar precis som vi gjort med Japanska och sedan Koreanska då dessa går från att vara bleka försök till att apa efter Väst-produkter till att överträffa dessa.

Men när det kommer till Kina verkar det dröja. Vi var precis där vi är nu för 10 år sedan och inte mycket har hänt. Kan de helt enkelt inte skapa egna märken eller finner de nöje i att kopiera så uppenbart? De har ju uppenbarligen folk som kan tillverka saker.
 
Folk säger ofta att vi snart kommer köpa Kinesiska bilar/motorcyklar precis som vi gjort med Japanska och sedan Koreanska då dessa går från att vara bleka försök till att apa efter Väst-produkter till att överträffa dessa.

Men när det kommer till Kina verkar det dröja. Vi var precis där vi är nu för 10 år sedan och inte mycket har hänt. Kan de helt enkelt inte skapa egna märken eller finner de nöje i att kopiera så uppenbart? De har ju uppenbarligen folk som kan tillverka saker.
Jag undrar hur det är på de andra marknaderna?
USA är ju kört för dem just nu. Europa är svårflörtat. Men Asien då?
Har de tagit över marknaden där?
För på nått sätt känns ju modellutbudet hittills ha varit riktat mot just den marknaden med små maskiner som ser ut som västerländska.
Det är ju först nu det börjar komma ut storkubiksmaskiner som fungerar här (nåja).
 
Jag undrar hur det är på de andra marknaderna?
USA är ju kört för dem just nu. Europa är svårflörtat. Men Asien då?
Har de tagit över marknaden där?
För på nått sätt känns ju modellutbudet hittills ha varit riktat mot just den marknaden med små maskiner som ser ut som västerländska.
Det är ju först nu det börjar komma ut storkubiksmaskiner som fungerar här (nåja).
Tja deras största marknad är väl dom själva och den kanske är så stor att de inte behöver anpassa sig.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top