Modellåret 2018

Varför lägga ner pengar på att utveckla en ny modell när den befintliga fortf säljer hyfsat?

Tror ju inte att suzukis "corporate image" tar så mkt stryk bara för att dom låter bli att uppdatera sin sv650.

Yamahas xt600 uppdaterades ju inte heller så mkt mellan 1985-2003.
 
Pja, men utan att ha luppgranskat skillnaden mellan CB:n och Duccen så tycker jag nog Hondan plockar rätt mycket stilpoäng, ändå... Skulle nog vilja ge den fem snöbollar av fem möjliga. Fast kanske inte av den hårdkramade isbollsmodellen?

Fram och baklyktan är coola...och instrumentpanelen :tummenupp

Men i övrigt har man snott friskt....enkelsving (!), två sidodragna rör, kort arsle......

https://www.youtube.com/watch?v=XojBBZ-F1e0
 
Fram och baklyktan är coola...och instrumentpanelen :tummenupp

Men i övrigt har man snott friskt....enkelsving (!), två sidodragna rör, kort arsle......

https://www.youtube.com/watch?v=XojBBZ-F1e0



Sorry, mate! Ju mer jag ser av Monstret, ju svårare frestad (typ, eh... varandets oändliga lätthet) blir jag att stoppa in ytterligare en snöboll i Hondas designsäck... Copycat eller inte. I min bok vinner CB:n en jordbäverseger! (Reserverar mig för om denna bäverart verkligen existerar, dock?)
 
Jag tror att elhojar kan innebära ett minskat engagemang för hojägandet när de blir mer problemfria att äga. Det blir mer som en hushållsprodukt. Med det sagt tror jag starkt på elhojar och ser fram emot att äga en!

Att en elektrisk pryl har större livslängd än en "mekanisk" har jag inte sett ett enda exempel på ännu.
Jag har ägt en 15 år gammal Volvo 142a.
Jag har en bekant som har en Indian från 1920-talet och kör ett veteranrally med den varje år.

Idag när jag kommer på gatan så står det en bärgningsbil utanför huset och släpar just ombord en Hyundai i30.
(Jag trodde spontant när jag såg det att det var en VW där den elektriska handbromsen hängt sig.)

Så jag frågar min granne som står bredvid vad det är för fel?
Ja det är motorn. Den startar utan problem men så tänds det en gul varningslampa som betyder att jag inte får köra med den.

Coola Ola: Vilket är den äldsta elektriska pryl du äger och fortfarande använder ?
Hur gammal är din mobil ?
Hur gammal är din dator ?
 
Last edited:
Tja, vad menar du med "elektrisk"?

Jag har en radio från 1930-talet som fungerar utmärkt. En hushållsassistent från 1948 likaså. Däremot har ett lager börjat låta illa i den...

Elektriskt drivna prylar har i sig väldigt få rörliga delar i jämförelse med "förbränningsmotordrivna". Det som brukar gå sönder är just rörliga delar eftersom det blir mekaniskt slitage.

Att jämföra en 10-kronors eltandborste med en tändkulemotor från 1922 är heller inte rättvist, då den förra är gjord för att gå sönder, den senare för att hålla. Men elektriska prylar är generellt hållbara i jämförelse med en likadan pryl som är driven av en förbränningsmotor. Just pga den relativa avsaknaden av rörliga delar.
 
Att en elektrisk pryl har större livslängd än en "mekanisk" har jag inte sett ett enda exempel på ännu.
Jag har ägt en 15 år gammal Volvo 142a.
Jag har en bekant som har en Indian från 1920-talet och kör ett veteranrally med den varje år.

Idag när jag kommer på gatan så står det en bärgningsbil utanför huset och släpar just ombord en Hyundai i30.
(Jag trodde spontant när jag såg det att det var en VW där den elektriska handbromsen hängt sig.)

Så jag frågar min granne som står bredvid vad det är för fel?


Coola Ola: Vilket är den äldsta elektriska pryl du äger och fortfarande använder ?
Hur gammal är din mobil ?
Hur gammal är din dator ?

Min äldsta elektriska pryl är ett strykjärn från 1948 som jag använder 5-6 ggr om året (dvs så ofta som jag känner ett behov av att stryka skjortor). Funkar fortfarande, även effektreglaget. Garantin gick förvisso ut 1949 enligt garantisedeln som satt på, så den har ju levt på lånad tid de sista 69 åren.

Ditt exempel med varningslampan i elbilen hade ju lika gärna kunnat hända i en modern bil med förbränningsmotor men poängen var att fordon allt mindre blir något för entusiaster då man inte längre behöver eller KAN engagera sig i dem mekaniskt. En Indian från -22 har inte mycket gemensamt (vare sig funktion eller känsla) med en modern bil, och jag tror att elbilar kommer förstärka den trenden ännu mer, vilket jag personligen har noll problem med.
 
Last edited:
Varför skulle det vara dyrare att utveckla en hojmotor? En bilmotor förväntas klara 35.000 mil med ett minimum av underhåll och samtidigt ha obefintliga utsläpp. Hojar är dyra enligt min mening.

Det var förr det. Inget större fel på motorn på min Volvo 142 efter 34000mil när det blev återvinningen pga rost.
Men var inte B18 motorn byggd för att kunna gå som Diesel ? Så rejält överdimensionerad för bensin i 142an.
Bygg på 1970-talet.

Men nu är det 2000-talet, 30 år senare !
Nu är det andra tider.
En väns Volvo DrivE V50 diesel fick ramlager ras efter 20000mil. Slut med överkvalite.
Men låg bränsleförbrukning, ca 0,5Liter/mil.
Min 142a drog väl nästan 1 liter /mil
 
Min äldsta elektriska pryl är ett strykjärn från 1948 som jag använder 5-6 ggr om året (dvs så ofta som jag känner ett behov av att stryka skjortor). Funkar fortfarande, även effektreglaget. Garantin gick förvisso ut 1949 enligt garantisedeln som satt på, så den har ju levt på lånad tid de sista 69 åren.

Ditt exempel med varningslampan i elbilen hade ju lika gärna kunnat hända i en modern bil med förbränningsmotor men poängen var att fordon allt mindre blir något för entusiaster då man inte längre behöver eller KAN engagera sig i dem mekaniskt. En Indian från -22 har inte mycket gemensamt (vare sig funktion eller känsla) med en modern bil, och jag tror att elbilar kommer förstärka den trenden ännu mer, vilket jag personligen har noll problem med.

Jag frågade också hur gammal din dator är ?
hur gammal din mobil är ?
För att få en uppfattning om livslängden på moderna elprylar.
 
Jag tror att vi pratar om två olika saker. Du pratar om bling och design, jag pratar om grundläggande funktion för den tilltänkta målgruppen. Långt gången avsaknad av ABS-bromsar visar att Suzuki har förstått vad som är målgruppen för just denna hoj. Varför ska de lägga ner tid och pengar på att bestycka hojen med ABS, som ändå kommer att demonteras eller i alla fall kopplas ur av 95% av köparna...? Att det överhuvudtaget sitter ABS-bromsar på sådana hojar har väldigt lite med prestanda men väldigt mycket med lagkrav att göra.

Den nuvarande generationen GSX-R 1000 har en underbart linjär motorkaraktär, men den kommer inom kort att anses som undermotoriserad, i alla fall så fort blaskorna får till lite jämförelsetester mot det senaste. Jag anser dock fortfarande att chassit är ett mycket lyckat, kompetent och välbalanserat chassie för just privat racing på hög nivå och det fina i kråksången är att det har varit så i princip sedan 2009.

Precis, när Michael Rutter gjorde ett träningsvarv på årets Isle of Man TT med GSX-R1000R 2018, ren standardhoj med skyltar och belysning så hade man rykt säkringen till ABS-en.
Så han satte sitt varv med GSX-R1000R på strax över 120mph med stående start utan ABS.
Undrar hur många hojar det är så lätt koppla ur ABSn på ? Så Ready for Race !
 
Jag pratade med en taxichaffis som sa det var känt i branschen att Toyota lätt klarar 50.000 mil plus. Så att övertrimmade turbodieselar rasar förutspådde jag redan sent 90-tal.
 
Sorry, mate! Ju mer jag ser av Monstret, ju svårare frestad (typ, eh... varandets oändliga lätthet) blir jag att stoppa in ytterligare en snöboll i Hondas designsäck... Copycat eller inte. I min bok vinner CB:n en jordbäverseger! (Reserverar mig för om denna bäverart verkligen existerar, dock?)

I beg to differ men som sagt, det är tur att man kan tycka olika:tummenupp
 
Jag frågade också hur gammal din dator är ?
hur gammal din mobil är ?
För att få en uppfattning om livslängden på moderna elprylar.

Hur många drifttimmar har du på dina fordon om året om man får fråga?
Min tidigare stationära dator hade jag i 6 år och den var i drift 24/7. Alltså 52'560 h under dom åren, fungerade fortfarande klockrent.
Jag byter mobil med 3-4 års mellanrum av uppgraderingssjäl. Det är också enheter som är under drift 24/7.

Det är som när man talar med individer vilka "skryter" med att deras gräsklippare minsann har fungerat relativt felfritt i 20 år. Hmm 30 min klippning i veckan, 6 månader om året i 20 år = 260 h. För fan knappt inkörd. =P

Så ja moderna elprylar har betydligt längre livslängd än i stort sett vilken mekanisk detalj som helst.
 
Hur många drifttimmar har du på dina fordon om året om man får fråga?
Min tidigare stationära dator hade jag i 6 år och den var i drift 24/7. Alltså 52'560 h under dom åren, fungerade fortfarande klockrent.
Jag byter mobil med 3-4 års mellanrum av uppgraderingssjäl. Det är också enheter som är under drift 24/7.

Det är som när man talar med individer vilka "skryter" med att deras gräsklippare minsann har fungerat relativt felfritt i 20 år. Hmm 30 min klippning i veckan, 6 månader om året i 20 år = 260 h. För fan knappt inkörd. =P

Så ja moderna elprylar har betydligt längre livslängd än i stort sett vilken mekanisk detalj som helst.

Ja då är det ju tydligt att den ingenjör som jobbade med utveckling av autonoma fordon här i Sverige och intervjudes i dagens eko (SR) inte visste vad han talade om när han beklagade sig över att de komponenter man använde som kom från mobiler och paddor (tex kameror) var dimensionerde för en livslängd på 2 - 3år.
Det är vanligt med 5års "garanti" på MC i Sverige.
Vet du några mobiler med 5 års "garanti" ?
 
Det är oftast batterierna som ger upp i mobilerna. Jag har alla mobiler kvar sedan 1997, alla fungerar fortfarande.


Buy quality, cry once
 
Just GSX-R 1000 är en förbannat bra och välkonstruerad motorcykel och har så varit i princip så länge den har funnits. Gathojen kan med begränsad budget och enkla medel förvandlas till en otroligt väl fungerande banhoj. Det finns inte heller någon annan hoj som kommer i närheten av dess meritlista vad gäller nationella mästerskap i Superbike och Superstock (internationella mästerskap är i detta sammanhang helt ointressant eftersom de bara handlar om vem som fuskar mest).

Dock, inget av detta är särskilt intressant för den stora merparten av köparna och inte heller för en av de största grupperna på detta forum - posörerna. För dem är det istället broschyreffekt, innovationer och elektroniskt bling som gäller. Hur många trådar finns det inte som hyllar Kawasakins och BMW's toppeffekt...? Hur många finns det inte som på fullaste allvar tror att de blir bättre bandagsförare på en av dessa...? Eller som på allvar tror att de åker snabbare ut ur svängarna för att de öppnar gasen på just en crossplanemotor...? När de i själva verket skulle behöva titta närmare på ett av marknadens mest välbalanserade chassin.

För att gasa på rakorna behöver man effekt och inte välbalanserade chassin fattar du väl?
 
Det är oftast batterierna som ger upp i mobilerna. Jag har alla mobiler kvar sedan 1997, alla fungerar fortfarande.


Buy quality, cry once

Jag har kasserat en fungerande jobbmobil därför att den inte gick att "uppdatera" längre! :huvet

Min bakelittelefon fungerar fortfarande men eftersom kopparnätet är borta så står den där som prydnad numera... :(

Min 60-tals SportHoj klarar sig utan "uppdateringar" men man kan, om man vill, göra den modärnare. Den behöver kärlek och omvårdnad och klarar inte misshandel men det ser jag inte som en nackdel. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top