Moddad R1-05 toppfart?!?

Jobbigt med japs hojarna att få veta den riktiga hastigheten..eftersom mätarna stämmer så dåligt..väldigt roligt när en R1 vissar 274 på mätaren o närmar sig inte,när min mille mätare vissar 250km/h :hihi
 
sir Urban skrev:
2223176 Gör det ? Mot vägbanan?

/Urban

Ja, inte så svårt att tänka sig.
I stor sett är det bara luftmotståndet som begränsar toppfarten. Friktion i kedjor osv är bara fåtal % mot luftens inverkan.
Alla hästkrafter omvandlas till en kraft som ska genom däcket ner i asfalten.
Och faktiskt, jag har sett hojar med mindre än 100hk som har börnat loss på asfalten. Förvisso på 1ans växel. Men högsta växel brukar inte vara mer än dubbelt så snabb, halva vridmomentet.

Så det är inte för inte Formula 1 bilar har vingar som trycker ner hjulen. Det är inte bara i kurvora man behöver mer fäste, även rakt fram behövs det bra fäste.
 
R-1000 skrev:
2221891 Finns det nån som kan räkna ut hur fort det går i verklig fart när varvräknaren står på 13800 varv på sexan på en r1-05? i originalutförande så gör dom 290+ i verklig fart men då har jag inte i huvet hur mycket varvräknaren står på eftersom jag har tappat bort alla bikes tester med R1 :huvet
Hursom helst så är denna utrustad med pc3,sebring slipon,kattersättare,bmc filter och quickshift.
går den 290 i 13800 varv och du inte har ändrat utväxling eller däck
så går den i 290 vid 13800 varv oavsett om den har 150 eller 15000hk.

du vet inte vilket varv som 290 är mätt på?


Annars kan du räkna själv om du har info om vilka drev som sitter i växellådan

i min låda finns det först två drev 53 och 93
sen kollar vi på sexan som ser ut såhär 25, 30
och drev och kedja med såhär många kuggar 16 och 42
och ett bakhjul på 17 tum och 190/50

vid 13900rpm går då min såhär fort i sexan (den går aldrig upp till dom varven, men nu kollar vi på det)

13900 * (53/93) * (25/30) * (16/42) * 60 * (17 * 2,54 + 190*0,5*2 * 3,1415)/100000 = 294,73804577368151561699948796652

Alltså 294,7km/h
 
Last edited:
Akta er, nya sensationella rön på Sporthoj.com, ditt bakhjul SLIRAR i höga farter :3freak

..Skulle nog behöva liite mer övertydlig info kring detta fenomen för att köpa det..
 
Mats757 skrev:
2230202 Ja, inte så svårt att tänka sig.
I stor sett är det bara luftmotståndet som begränsar toppfarten. Friktion i kedjor osv är bara fåtal % mot luftens inverkan.
Alla hästkrafter omvandlas till en kraft som ska genom däcket ner i asfalten.
Och faktiskt, jag har sett hojar med mindre än 100hk som har börnat loss på asfalten. Förvisso på 1ans växel. Men högsta växel brukar inte vara mer än dubbelt så snabb, halva vridmomentet.

Så det är inte för inte Formula 1 bilar har vingar som trycker ner hjulen. Det är inte bara i kurvora man behöver mer fäste, även rakt fram behövs det bra fäste.

Vänta här nu... Du lär ha en rejäl upforce eller en ohyggligt massa effekt om du ska tappa fästet när du väl fått rull på grejerna...

Det där stämmer icke!
 
Biturbo skrev:
2230233 Vänta här nu... Du lär ha en rejäl upforce eller en ohyggligt massa effekt om du ska tappa fästet när du väl fått rull på grejerna...

Det där stämmer icke!

Vad är det ni inte förstår?
Har ni aldrig kört på vinter med bil eller mc?
Gasar man för hårt släpper fästet. MEN det släpper inte helt plötsligt, det börjar med att det småslirar lite först, man känner att däcken vandrar över ytan utan att ha riktigt full kontakt. Naturligtvis blir det lika dant med högre effekter och bättre fäste också.

Ni som har lite tid över kan räkna ut hur stor drag kraft det bli i kontaktytan mellan däck och asfalt.
Utväxlingen på R1an i fråga är ju redan uträknad såg jag.

Såg en reklamfilm för Volvo Lastvagnar för ca 15 år sedan, fördelarna med tandemdrift. I en måttligt brant asfaltsbacke slirade dom drivande hjulen Ett varv på en sträcka av 50 meter. Inga bolmande rökmoln eller så men däcken som drev snurrade dock mer än dom som bara löpte med.
Precis som det är i F1, inge konstigheter alls.
 
Oddjob skrev:
2230213 går den 290 i 13800 varv och du inte har ändrat utväxling eller däck
så går den i 290 vid 13800 varv oavsett om den har 150 eller 15000hk.

du vet inte vilket varv som 290 är mätt på?


Annars kan du räkna själv om du har info om vilka drev som sitter i växellådan

i min låda finns det först två drev 53 och 93
sen kollar vi på sexan som ser ut såhär 25, 30
och drev och kedja med såhär många kuggar 16 och 42
och ett bakhjul på 17 tum och 190/50

vid 13900rpm går då min såhär fort i sexan (den går aldrig upp till dom varven, men nu kollar vi på det)

13900 * (53/93) * (25/30) * (16/42) * 60 * (17 * 2,54 + 190*0,5*2 * 3,1415)/100000 = 294,73804577368151561699948796652

Alltså 294,7km/h

Din formel stämmer bra, men däckets rullomkrets bör mätas. Det skiljer från olika fabrikat och även slitaget.

mvh Micke
 
Om däcket inte slirade något skulle det betyda att däcket hade 100% fäste mot marken. Med den anläggningsytan som finns i dom höga hastigheterna så låter det inte särskilt sannolikt.
Att de drivande hjulen "slirar" mot marken konstant vid körning är ganska vedertaget. Om inte så skulle ett hjul som varken svänger, accellerar och bromsar och håller ett fordon i en konstant hastighet ha en oändlig livslängd.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top