Moddad R1-05 toppfart?!?

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Finns det nån som kan räkna ut hur fort det går i verklig fart när varvräknaren står på 13800 varv på sexan på en r1-05? i originalutförande så gör dom 290+ i verklig fart men då har jag inte i huvet hur mycket varvräknaren står på eftersom jag har tappat bort alla bikes tester med R1 :huvet
Hursom helst så är denna utrustad med pc3,sebring slipon,kattersättare,bmc filter och quickshift.
 
Swedie skrev:
2221897 stoppa på en cykeldator, eller be en länsman använda radar på dig? :D

Ger en cykeldator alltid korrekt resultat (förutsatt att den är rätt kalibrerad då)?

I så fall är inte min originalmätare mycket att lita på, men det var väl iofs. inget nytt :D
 
Ligg och kör på 6900 v/m jämte en bil som du vet har en ganska ärlig hastighetsmätare. Sen gångrar du bara hastigheten med två. :tungan
 
R-1000 skrev:
Finns det nån som kan räkna ut hur fort det går i verklig fart när varvräknaren står på 13800 varv på sexan på en r1-05...
Om varvräknaren stämmer, däckomkretsen är original, ingen slirning vare sig i koppling eller däck-väg bör det gå i ca 313 km/h.
Vill du veta någorlunda säkert bör du nog använda en gps med kvarstående maxvärde.
 
Hej!

Räkna på utväxlingen i växellådan och drevningen, sen mäter du rullomkretsen på däcket. Jag kan inte formeln i huvet men det finns säkert någon här som kan förklara närmare.

mvh Micke.
 
FZ1 skrev:
2222026 Om varvräknaren stämmer, däckomkretsen är original, ingen slirning vare sig i koppling eller däck-väg bör det gå i ca 313 km/h.
Vill du veta någorlunda säkert bör du nog använda en gps med kvarstående maxvärde.
Tack för det, hur räknade du ut det om man får fråga?
 
Full sula förbi en radarkontroll/kamera så har du nog rätta hastigheten. :rolleyes:

Nej men.. Låna en gps som stämmer hyffsat bra. Eller mät upp en sträcka som man kör på tid.

Hur man räknar ut vettefan men. :P
 
H3dlund skrev:
2223112 Full sula förbi en radarkontroll/kamera så har du nog rätta hastigheten. :rolleyes:

Nej men.. Låna en gps som stämmer hyffsat bra. Eller mät upp en sträcka som man kör på tid.

Hur man räknar ut vettefan men. :P

medelhastigheten
v=sträcka/tiden
 
R-1000 skrev:
2221891 Finns det nån som kan räkna ut hur fort det går i verklig fart när varvräknaren står på 13800 varv på sexan på en r1-05? i originalutförande så gör dom 290+ i verklig fart men då har jag inte i huvet hur mycket varvräknaren står på eftersom jag har tappat bort alla bikes tester med R1 :huvet
Hursom helst så är denna utrustad med pc3,sebring slipon,kattersättare,bmc filter och quickshift.

låt oss anta att hastighetsmätaren stämmer vid 100km/t
kör du i 100km/t och den varvar 4000 varv har du 200km/t vid 8000 varv och 300 vid 12000 varv. denna linjen är konstant.
 
Kungen skrev:
2223130 låt oss anta att hastighetsmätaren stämmer vid 100km/t
kör du i 100km/t och den varvar 4000 varv har du 200km/t vid 8000 varv och 300 vid 12000 varv. denna linjen är konstant.

vid 100km/h i bänken visade min 108

varvstopp på 4an 240km/h på mätaren och 220km/h i bänken

Alla visar ju fel också, jag har exel dokument där man får fylla i siffror på lådan och drevning m.m. sedan kan man titta på såna värden du letar efter:)

Tror det finns på sh om du leta lite men då måste du ha värden på lådan också :tummenupp
 
Kungen skrev:
2223130 låt oss anta att hastighetsmätaren stämmer vid 100km/t
kör du i 100km/t och den varvar 4000 varv har du 200km/t vid 8000 varv och 300 vid 12000 varv. denna linjen är konstant.

En hastighetsmätare, men även varvräknaren, visar mer eller mindre fel. Felet behöver inte heller vara procentuellt. Det kan lika väl vara progresivt/logaritmiskt. Viket gör att felet blir större och större ju fortare det går.

Men också... i höga farter slirar backdäcket en hel del, i storleksordningen 5% +/- en hel del.

GPS är det enda raka.
 
Mr Helmut skrev:
2223139 vid 100km/h i bänken visade min 108

varvstopp på 4an 240km/h på mätaren och 220km/h i bänken

Alla visar ju fel också, jag har exel dokument där man får fylla i siffror på lådan och drevning m.m. sedan kan man titta på såna värden du letar efter:)

Tror det finns på sh om du leta lite men då måste du ha värden på lådan också :tummenupp

informationen om lådan finns på Yamahas Hemsida

Mats757 skrev:
2223158 En hastighetsmätare, men även varvräknaren, visar mer eller mindre fel. Felet behöver inte heller vara procentuellt. Det kan lika väl vara progresivt/logaritmiskt. Viket gör att felet blir större och större ju fortare det går.

Men också... i höga farter slirar backdäcket en hel del, i storleksordningen 5% +/- en hel del.

GPS är det enda raka.

slirar vet jag inte men det expanderar. kanske det du menade. annars har du helt rätt skall man få exakt hastighet är det GPS som gäller
 
mät upp en sträck och mät sedan tiden på hur långt tid det tar att köra denna när du kör i topphastigheten.

Sen e det bara att ta sträckan/tiden=Hastigheten
M/s=M/s
Inte alls så svårt. :tomten
 
Mats757 skrev:
2223158

Men också... i höga farter slirar backdäcket en hel del, i storleksordningen 5% +/- en hel del.

GPS är det enda raka.

Gör det ? Mot vägbanan?

/Urban
 
Mats757 skrev:
2223158 En hastighetsmätare, men även varvräknaren, visar mer eller mindre fel. Felet behöver inte heller vara procentuellt. Det kan lika väl vara progresivt/logaritmiskt. Viket gör att felet blir större och större ju fortare det går.

Men också... i höga farter slirar backdäcket en hel del, i storleksordningen 5% +/- en hel del.

GPS är det enda raka.

slirar ? du menar inte ändrar storlek?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top