Modda XR650R fjädringen till motard?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Hur moddar jag fjädringen på min XR650R -02?

# Vilka fjädrar använder man fram/bak?
# Kan man använda originalgaffeln/stötdämparen?
# Passar en Öhlinare från någon annan cross på min XR?
# Finns det någon firma som är bra på det här?

Tack på förhand.
/Roger

Jag vet inget om fjädring, men jag vet att Motospeed på erikslund här i västerås är kungliga på sånt. de är återförsäljare för öhlins och har en redig verkstad m.m.
www.motospeed.se

Motardfjädring XR650

Henry på SPRINGZZ i Sollentuna (08-623 03 03) har motard-kittat min framgaffel (XR 650 -02). Pris 2400 SEK + frakt vill jag minnas.

Har ännu ej hunnit prova på bana, men gaffeln funkar bra på den kurviga asfaltvägen/grusvägen...

/M

Henry på SPRINGZZ i Sollentuna (08-623 03 03) har motard-kittat min framgaffel (XR 650 -02). Pris 2400 SEK + frakt vill jag minnas.

Har ännu ej hunnit prova på bana, men gaffeln funkar bra på den kurviga asfaltvägen/grusvägen...

/M
Tack för ditt svar :tummenupp

Blir gaffeln kortare också efter moddningen?
Vad har du gjort med stötdämparen?

/Roger

Tack för ditt svar :tummenupp

Blir gaffeln kortare också efter moddningen?
Vad har du gjort med stötdämparen?

/Roger

Fjädringsvägen kortas inte i samband med modifieringen. Man kan säkert få det ordnat om man tvunget vill, men jag tror inte att det är värt besväret/pengarna när det gäller en gatkörd XR...

Tänkte skaffa mig en Öhlinare bak men började tveka angående om jag tycker det är värt pengarna (nypris i skånebutik = 7615 kr + sm-modifiering) jämfört med att modifiera originaldämparen (2600 kr + frakt).

Original bak än så länge alltså, men det är naturligtvis ingen höjdare då fram- och bakdelen inte alls lirar ihop.

Lycka till med fjädringen!

/Matti

Fjädringsvägen kortas inte i samband med modifieringen. Man kan säkert få det ordnat om man tvunget vill, men jag tror inte att det är värt besväret/pengarna när det gäller en gatkörd XR...
/Matti

Håller med.
Vill du "korta" fjädringen, dvs brantare styrvinkel så blir det billigare att lyfta benen i kronan istället.
(Dvs benen sticker upp lite extra i styrkronan)

Tänk på att en altför aggresiv styrvinkel kan göra hojen vobbel benägen och allmänt otrevlig att köra.

:hej

Last edited:
Håller med.
Vill du "korta" fjädringen, dvs brantare styrvinkel så blir det billigare att lyfta benen i kronan istället.
(Dvs benen sticker upp lite extra i styrkronan)

Tänk på att en altför aggresiv styrvinkel kan göra hojen vobbel benägen och allmänt otrevlig att köra.

:hej

Inte om man sänker den bak också :tungan

Bifogat

• s 2.jpg
    s 2.jpg
    74.9 KB · Visningar: 79
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back