Modda Xr 650

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Tja boys.
Jag tänkte rädda vintern genom att plocka isär min CR 250 och Xr 650 och sno stötdämpare från crossen o sätta på motarden.
Dämparna på en original Xr suger för motardkörning så även om crossdämparna inte är optimerade för vägen så hjälper en öhlinare bak och styvare upside-down gafflar en hel del jämfört med original.
Framför allt blir den ju mycket hetare!!!:)

Jag spenderade eftermiddagen med att plocka isär bägge två och jämföra delarna och har konstaterat this;
*Hjulxeln på crossen har 5 mm grövre infästning så jag får svarva till en hylsa där för att kunna klämma fast den.
*styrkrona och underdel med axel är också grövre på crossen så jag får leta runt efter en ny över+underdel som passar upside-down. Har någon en bra återförsäljare av sådant så lämna gärna länk eller nåt här!!!!
*fästen till mätare och dyligt saknas så de blir lite moddning där med.
*fäste till bromsoket fram kommer inte heller att passa det blir en svårare nöt att knäcka. (mäta, mäta, bygga ny. passar ej, börja om :D )
Aja jag får la skylla mig själv när jag fått en sån korkad ide^^ imorn får ja leta stuff som kanske kan passa.

Här är offret....

Bifogat

• Crsidan.JPG
    Crsidan.JPG
    27.1 KB · Visningar: 64
  • crfram.JPG
    crfram.JPG
    22.7 KB · Visningar: 85
Last edited:
Läste i någon crosstidning ifrån USA för länge sedan att de flesta byter bakstötdämparen ifrån CR125 och sätter den på XR650. Vet ej om specen för 125 & 250 är likadana.

om de är mycket material i styrpinnen så kan du svarva av den... stämmer inte nåt lager?
du kan förmodligen pressa ur den o få en ny gjord..
el så tar du orginalpinnen o får den grövre genom att lägga på material o sen svarva av så den passar i crossen kronor..
allt går,, du ska inte behöva köpa nya kronor.

Citat:
fäste till bromsoket fram kommer inte heller att passa det blir en svårare nöt att knäcka. (mäta, mäta, bygga ny. passar ej, börja om )

:hihi :fakta

Ett tips som brukar fungera bra är att göra en mall i papp. Då kan man provmontera och se så att allt ser ut som det ska. Klipp till en pappen och fixa först så den passar på bromsoket och låt bli den sidan som ska sitta på gaffeln. Sen dra ett buntband lite löst runt bromshandtaget (bromssystemet måste så klart vara luftat) så kan du flytta bromsoket på skivan så som du vill ha det. Sen är det bara att markera ut hål och ytterkontur på andra sidan som ska skruvas fast i gaffeln.

Så här såg det ut när mitt bromsok satt fast med papp-mallen:

Bifogat

• papp.jpg
    papp.jpg
    75 KB · Visningar: 150
Frågan är om det är värt besväret egentligen... En XR är rätt tung jämfört en 250, troligen är det enda du vinner lite hårdare dämpning. Leta reda på fjäderkonstanterna för respektive hoj så ser du vad som skiljer på fjädrarna till att börja med. Skillnaden kanske inte är så stor, xr väger väl iallafall 35 kg mer.

Det går att fixa till den gungiga xr:en skapligt med små medel. Gå upp i viskositet på gaffeloljan och lite högre oljenivå, höj gaffeln i kronorna till det nästan tar i styret. Fixa en hårdare bakfjäder och kör med ett häng på 20-30mm. Såhär blir den mycket sportigare:yoparty

Fast å andra sidan, du får ju en jälla frän XR!!!

Last edited:
fjädrarna

Mjo men han som hade den innan hade bytt till grejer för 90+ och det väger inte jag kan ja ju säga. i slutändan hamnar jag nog inte mycket över rekomenderad vikt för dom.
Och sen har vi ju det där med oljan osv.... kan bli bra om ja har tur.

//marrdin

Last edited:
Citat:
fäste till bromsoket fram kommer inte heller att passa det blir en svårare nöt att knäcka. (mäta, mäta, bygga ny. passar ej, börja om )

:hihi :fakta

Ett tips som brukar fungera bra är att göra en mall i papp. Då kan man provmontera och se så att allt ser ut som det ska. Klipp till en pappen och fixa först så den passar på bromsoket och låt bli den sidan som ska sitta på gaffeln. Sen dra ett buntband lite löst runt bromshandtaget (bromssystemet måste så klart vara luftat) så kan du flytta bromsoket på skivan så som du vill ha det. Sen är det bara att markera ut hål och ytterkontur på andra sidan som ska skruvas fast i gaffeln.

Så här såg det ut när mitt bromsok satt fast med papp-mallen:

sist gjorde vi en i trä.. funka skitbra o måtta fram med :tummenupp

Denna kanske kan va nått att ha , Showa 47mm från Honda CR500 2001.
Uppkittad med racetech3 i gaffeln.
Inkl styrkrona och styrlager.

Står bara och dammar i garaget.
Pm:a eller ring om intresse finns 0704-645466.

Bifogat

• DSCN3228 (Large).JPG
    DSCN3228 (Large).JPG
    118.1 KB · Visningar: 248
framgaffel

Jadu, kanske skulle köpa turbon du har på bilden istället o slänga på XR:en:).
Eller köpa dina gafflar när jag får abstinens att köra cross igen och inte har nån med framgaffel^^

Nästa steg efter att ha pressat ur styraxel ur kronorna och monterat i crosskronorna är att centrera övre kronan med konisk mutter för den är för stor men en hylsa med 1 millimeter gods är inte lätt att svarva till (axeln verkar vara en 31/32" på Xr:en och 26.5mm på crossen... dessa specialgrejer....).

Ska svarva till ny hjulaxel i veckan med förhoppningsvis, för crossens är för grov som allt annat.

Kan iallafall konstatera att det ser gött ut med upside-down:)

Bifogat

• CrXrfram.JPG
    CrXrfram.JPG
    32.1 KB · Visningar: 92
Last edited:
Nu kommer lite uppdateringar på projektet. (har varit långtidsdålig)

Det blev inget med öhlinaren bak. Jag fick inte plats med gasbehållaren i bakramen, Skruvade lite på originalet och det verkar vara riktigt bra justeringsmöligheter på den. Jag tryckte ihop fjädern 1.5cm och drog in returdämpningen 5 från max och fick till häng och retur redigt bra. Kompet får ja testa sen utan snö....
Cykeln känns som ny nu, hög som fan och stenhård i fjädringen.... gött!

Klurade på att byta till cykeldator men det blev bäst att köra med originalet i framhjulet med mina hembyggda distanser och axel. Satt helt enkelt så bra med det i. och så kommer ju ingen att tro mig när jag slår milrekord på en Xr om jag visar en cykeldator... :D

Framgaffeln har för dålig returdämpning med 5w olja så den får man hälla i
10w olja i för att det ska gå långsamt nog (är ju en cr gaffel från 97).

Nu ska jag till byggcenter och köpa kabel för dom satans korta bitarna till miniblinkers räcker ju knappt ut ur höljet på blinkerserna...

Bifogat

• Xrisärbak.JPG
    Xrisärbak.JPG
    35 KB · Visningar: 79
  • Xrdämpare.JPG
    Xrdämpare.JPG
    27.6 KB · Visningar: 71
Last edited:
Du menar nog att du skruvade in returen max & öppnade 5 klick?

Mmm om du har skruvat ihop fjädern 1,5cm & fått hänget bra så är jag mkt förvånad. Fast jag vet inte hur din körstil är eller vad du väger för den delen.

fem klick från max ja..

varför är det förvånande med fjädern tycker du då??

Slängde ihop skrället...

Jaha då va den ihop igen då, ska bara skicka framaxeln på behandling och fixa nytt fäste för hastighetsmätaren, dess "kabel" och klämma fast lysets sista gummifäste. (Tänkte att den med bra syn kunde se att den visst inte var ihop helt och klaga på det eller på mina formuleringar som ovan:arsele ....)

Bifogat

• Xrsidan.JPG
    Xrsidan.JPG
    34.7 KB · Visningar: 144
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT