Modda om original 04 R1 styrdämpare?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Märkte efter testkörning på Sviestad idag att hojen har en tendens att lyfta framhjulet ut ur varje kurva. Iofs beror det lite på mig, men när jag försöker o bara accelerera fort så ligger ändå framhjulet och snuddar marken bara och när jag släpper av blire slappers. jag vill försöka komma undan billigt genom att göra vad nån på Sviestad sa, och det var att helt enkelt plocka isär originaldämparen och spruta i lite ny tjockare olja o grejer. Nån som har möjlighet att göra dett på plats på Knudan?

ingen som har en aning? Okej, jag tror jag kan klura ut själv hur jag plockar isär dämparen. Men VILKEN OLJA ? Antar att motorolja inte riktigt är rätt sorts olja! Hjälp mig nu!

Tjockaste gaffeloljan kanske borde funka.

Blir iofs nog inte mycket bättre. Bit i det sura och skaffa en Öhlin, HyperPro eller LSL (budget).

Swedie skrev:
jag har hört att andra gjort det.. därmed vet jag inte vilka dessa är! Maddafakka!!!
Tur att du inte gjort mig till moderator för då hade jag fanimej bannat dig DIREKCT!

Sandstream, nu bannar jag dig pga hotet!!! :p

Okej! äre nån som vet vad är för hydralikolja som är vettig? äsch... blir o chansa...

Swedie skrev:
Okej! äre nån som vet vad är för hydralikolja som är vettig? äsch... blir o chansa...

Ta tjockast möjliga gaffelolja o sluta sen gnälla! ...eller köp Öhlins eller liknande...! :)

okej, så gaffelolja är samma olja? då ska jag bara försöka klura ut hur tjock oljan som är i nu o gå några snäpp tjockare.

Om du plockar isär den o byter olja så se för F-n till att få den luftad ordentligt annars kan det nog bli en aha upplevelse.

Gaffelolja med viskositet 5, 10,el 15 borde funka men det är nog bara att prova sig fram.

the_devil skrev:
Om du plockar isär den o byter olja så se för F-n till att få den luftad ordentligt annars kan det nog bli en aha upplevelse.

Gaffelolja med viskositet 5, 10,el 15 borde funka men det är nog bara att prova sig fram.
Jo det är ju en grej som oroar mig oxå! Vore kul att kunna lämna in den till nån gubbe (att lita på) som kan göra det åt en.

Om den är uppbyggd som en vanlig stötdämpare så borde det gå bra att fylla fullt, sen trycka i kolvstången, fylla mera, jucka fram o tillbaka på kolvstången så luftbubblorna kommer ut fylla lite till o klappa ihop.

the_devil skrev:
Om den är uppbyggd som en vanlig stötdämpare så borde det gå bra att fylla fullt, sen trycka i kolvstången, fylla mera, jucka fram o tillbaka på kolvstången så luftbubblorna kommer ut fylla lite till o klappa ihop.

Eller sänka ner dämparen i ett litet oljebad och pumpa som en galning tills det slutar komma bubblor.

Swedie, #11 is your man. Han fyllde ny olja i sin TL1000S-stötdämpare, vet jag. Kolla, kolla.

Jag har bytt oljan i min originaldämpare från 5w till 2.5w
Min var det bara att öppna en skruv på, pumpa ut oljan, sätta en tratt där skruven ska vara med ny olja i, pumpa i nya oljan, knacka och vänd på den och pumpa tills alla bubblor är borta, skruva i skruven, klart.

:)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck