Modda luftburk Honda cbr 1000 rr-09

Tattoo85

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2022
Hoj
Honda cbr 1000 rr -09
Hallåj någon vänlig själ som kan förklara hur man modifierar luftburken och pluggar dom där slangarna mm , behöver man beställa nytt ram air? Isf vart ifrån? Och ska man byta trattarna när man ändå håller på? Isf vart köper man det?
Sitter helsystem och pc5 och kn filter på, något mera man brukar göra på dom här maskinerna? Åkte yama innan...blir bänkning och mappning i Västerås om någon månad (maj) när det går och åka här i Dalarna ska allt vara klart Quick shift och lite fler uppdateringar.mvh
 
Fredrik på SBK one kan säkert hjälpa dig med hur luftburken ska se ut, och sälja dig ett par HRC-trattar.
Har själv en Cbr1000rr med allt detta på, om och hur burken är moddad på min vet jag ej?
Bänkad till 172hk och 111nm
Lycka till ?
 
Hur många HP var det innan alla moddar?
Vad kostade kalaset?

Tror typ 1500-2000 per vunen hp
 
Jag fick med bänkpapper när bara pc5 var installerades och det blev 160hk på slangen i övrigt var den original och enbart PC ger ju just inga Hk,s mest jämn och fin gång och soppa förbrukning, så då lär det ju bli runt 12 Hk med dom andra grejerna! Så får vi snart se vad jag får ut med moddad burk och ram air , helsystem och pc5 och hks och trattar
 
Jag gjorde lite småmoddar på min CBR929:a som gav rejält tillbaka.
Har skrivit om det i en annan tråd här, men det handlade om just luftburken, lättviktsdrevning och sedan en PC5 med bänkning på det.
Ökade från normala ~120 på bakhjulet, till 141 hk.
Inga stora pengar alls för de 20 hästkrafterna.

Luftburksmodden för min nuvarande CBR1000RR handlar om att plugga en slang o görs på ca 1 minut : )



 
Prisvärt ändå.
Tittar man på vad "originalhästarna" kostar idag så är det väl mellan 1000-2000kr/st :tummenupp
 
Jag fick med bänkpapper när bara pc5 var installerades och det blev 160hk på slangen i övrigt var den original och enbart PC ger ju just inga Hk,s mest jämn och fin gång och soppa förbrukning, så då lär det ju bli runt 12 Hk med dom andra grejerna! Så får vi snart se vad jag får ut med moddad burk och ram air , helsystem och pc5 och hks och trattar
En PC ger absolut ingenting alls, vare sig jämnare gång eller något annat, och soppa förbrukar hojen ändå. Däremot är den en förutsättning för att kunna optimera hojen i bänk, och då kan du både får mer effekt och bättre effektkurva, men oftast kräver det ju lite annat runt om också.
 
Prisvärt ändå.
Tittar man på vad "originalhästarna" kostar idag så är det väl mellan 1000-2000kr/st :tummenupp
- Ja jag skulle tippa att min "trimning" för de 20 hk kostade mig ca 4500 SEK totalt. Då är lättviktspaket (kedja, framdrev, bakdrev) inräknat med 1500 SEK.
 
En PC ger absolut ingenting alls, vare sig jämnare gång eller något annat, och soppa förbrukar hojen ändå. Däremot är den en förutsättning för att kunna optimera hojen i bänk, och då kan du både får mer effekt och bättre effektkurva, men oftast kräver det ju lite annat runt om också.
Klart att den ger ett jämnare register och ingen ryckig gång mm vad yrar du om?
 
Fredrik på SBK one kan säkert hjälpa dig med hur luftburken ska se ut, och sälja dig ett par HRC-trattar.
Har själv en Cbr1000rr med allt detta på, om och hur burken är moddad på min vet jag ej?
Bänkad till 172hk och 111nm
Lycka till ?
Han den där Fredrik vägrade ju hjälpa mig! Han jobbade enbart med ban hojjar...ska försöka tjata av han trattar iaf om ens det går ???
 
Klart att den ger ett jämnare register och ingen ryckig gång mm vad yrar du om?
Därför att en PC i sig inte gör något alls. Om du har gått på att något blir bättre av att bara skruva i en i hojen så har någon blåst dig. Den används däremot för att optimera insprut/tändning mm, lite beroende på vilken typ av PC och hoj, men då måste hojen upp i bänk, och mappen i PCn ändras.
 
Därför att en PC i sig inte gör något alls. Om du har gått på att något blir bättre av att bara skruva i en i hojen så har någon blåst dig. Den används däremot för att optimera insprut/tändning mm, lite beroende på vilken typ av PC och hoj, men då måste hojen upp i bänk, och mappen i PCn ändras.
- Ja, eller så tankar man helt enkelt ner en färdig mapp som någon gjort på en likadan motorcykel med samma utrustning. Inget jag valt att göra, eftersom jag ville ha min individuellt optimerad/mappad...men det är ett riktigt billigt (gratis) alternativ som oftast ökar effekten märkbart.
 
Men snälla du ! Det är väl klart som korv spad att den lär upp i bänken..så man får en egen mapp så man slipper exempel (buggar) i original mappen. Bara så du vet har jag hållt på med motorer och mappning i snart 25 år fast bilar och snöskotrar men bra att du förtydligade dig som om jag vore 3 år , jag trodde du var på den nivån att du förstod vad jag skrivit utan att jag behövde nämna att man måste mappa om man installerar en PC för det är ju liksom en självklarhet som man inte behöver nämna!! Men vad bra att du gjorde det nu, finns ju andra som inte vet och är sugen på en PC, och bara för att nämna så är ungefär 50% av köparna på en PC inte intresserad av att trimma utan dom är bara ute efter att få en lättkörd hoj (få bort buggar) och att få bort onödig soppa förbrukning ( bränslet blir där den skall vara och gör nytta)
 
- Ja, eller så tankar man helt enkelt ner en färdig mapp som någon gjort på en likadan motorcykel med samma utrustning. Inget jag valt att göra, eftersom jag ville ha min individuellt optimerad/mappad...men det är ett riktigt billigt (gratis) alternativ som oftast ökar effekten märkbart.
Exakt funkar å men inte helt optimalt! Är med precis på vad du menar ?så gör jag oftast på en bil motor sen fin justerar jag den ?
 
Men snälla du ! Det är väl klart som korv spad att den lär upp i bänken..så man får en egen mapp så man slipper exempel (buggar) i original mappen. Bara så du vet har jag hållt på med motorer och mappning i snart 25 år fast bilar och snöskotrar men bra att du förtydligade dig som om jag vore 3 år , jag trodde du var på den nivån att du förstod vad jag skrivit utan att jag behövde nämna att man måste mappa om man installerar en PC för det är ju liksom en självklarhet som man inte behöver nämna!! Men vad bra att du gjorde det nu, finns ju andra som inte vet och är sugen på en PC, och bara för att nämna så är ungefär 50% av köparna på en PC inte intresserad av att trimma utan dom är bara ute efter att få en lättkörd hoj (få bort buggar) och att få bort onödig soppa förbrukning ( bränslet blir där den skall vara och gör nytta)
- Japp, eller flytta effektkurvan upp eller ner i registret där man bäst behöver kraften.
 
Men snälla du ! Det är väl klart som korv spad att den lär upp i bänken..så man får en egen mapp så man slipper exempel (buggar) i original mappen. Bara så du vet har jag hållt på med motorer och mappning i snart 25 år fast bilar och snöskotrar men bra att du förtydligade dig som om jag vore 3 år , jag trodde du var på den nivån att du förstod vad jag skrivit utan att jag behövde nämna att man måste mappa om man installerar en PC för det är ju liksom en självklarhet som man inte behöver nämna!! Men vad bra att du gjorde det nu, finns ju andra som inte vet och är sugen på en PC, och bara för att nämna så är ungefär 50% av köparna på en PC inte intresserad av att trimma utan dom är bara ute efter att få en lättkörd hoj (få bort buggar) och att få bort onödig soppa förbrukning ( bränslet blir där den skall vara och gör nytta)

Du är nyreggad och din trådstart ger lite sken av att du är en fd moppetrimmare som nu skaffat hoj och ska sätta på alla grejer som finns och ger 10hk var för sig, så du får mer hästar än en MotoGP hoj. Så jag tror det är därför du möttes av en lätt fostrande ton av Hoztic.

Inget illa ment
 
Inget illa ment
Mest hästkrafter när man frontar en utkörande traktor vinner! Själv försöker jag vrida vridet åt det mer vridna hållet så att man kan vrida sig förbi den vridna traktorföraren. Vrida ur 3 hästar extra på gatan är lika vridet som att polera det bruna man vrider ur sig i toalettstolen. :poop:

Hm, undras vilken sida jag varknade på i morse, baksidan? :näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top