Modda husaberg ljuddämpare

flaektrem

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2009
Hoj
Husa 650 -06
Modda husaberg ljuddämpare *Klart, se bild*

Tjenare, nån här som vet om C-gaveln till ljuddämparen passar på min 650E?

Är lite svårt att se om den passar mot innerröret om man kollar husabergs sprängskisser.

Jag är ute efter att få mera flås å ljud, orginalgaveln på dämparen går ju röret omlott bara för att dämpa ljudet så det enda man hör från min är förgasaren, vilket iofs låter fräckt men :P vill ha mer flöde i dämparen

EDIT: Såhär blev det för er som är intresserade

http://www.pici.se/388304/
http://www.pici.se/388305/
http://www.pici.se/388306/

Last edited:
Det ju svårt att förklara, har en dB mätare hemma kanske skulle testa :P på tok för mycke för besiktningen iallafall. Har ju kvar orginaldämparen för besiktningen

Jag är helnöjd med ljudet, ett maffigt doft ljud som känns i bröstet om man står brevid å blir omkörd med gaswiren spänd som en gitarrsträng

Hur moddade du den? Tog bort allt eller? ;) v

tittar du på bild nr 2 så ser du hur jag gjort.

bakgaveln är orginal, sen rullade jag ett rör av perforerad plåt med 50 mm inv. diameter.
Gamla ändgaveln sparde jag för att måtta lite sen kastade jag den åt helvete å gjorde en helt ny i rostfritt. Röret från mynningen är bockad och går in 120mm och uppriktad så den hamnar i centrum (som hålet i bakgaveln är) satt i ett kryss längst in i dämparen som slår sönder höga ljudpikar sen lindade jag perforerade röret med ljuddämparull och nitade ihop den sen va de klart.

Hm lät intressant. Kanske att man ids göra på min. Märktes det i effekt nånting eller är det "bara" ljudet som påverkas?Krysset som du har satt är det längst fram i dämparen. Jag har en sån på min gamla 350 och den är längst bak. Tror att det är bättre att sätta bak för då sprider den ljudpikarna lite bättre, men det är bara vad jag tror.

Last edited:
Hm lät intressant. Kanske att man ids göra på min. Märktes det i effekt nånting eller är det "bara" ljudet som påverkas?Krysset som du har satt är det längst fram i dämparen. Jag har en sån på min gamla 350 och den är längst bak. Tror att det är bättre att sätta bak för då sprider den ljudpikarna lite bättre, men det är bara vad jag tror.

Det märks i effekt, kände det redan från första provturen men fick de bekräftat när jag körde med en polare och jämförde.

Ja jag satt krysset där för att de inte skulle synas, är säkert så att de blir bättre om det sitter längst bak, men jag är nöjd med ljudet så det får sitta kvar där :)

Om du bygger om din måste du komma ihåg att lägga upp bild :P

Last edited:
Det är så att jag blir mer och mer sugen på att bygga, men just nu är det full skoter säsong. Har iåför sig dubbdäcken på. Ser ju lite fränt ut med ett stort rent utblås.

Jasså här nere är det ju sol å 10-15 grader varmt å torrt på vägarna, perfekt väder att börja åka hoj. Bygg om nu, jag vill se

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT