Modda en 04 R1 motor

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej. behöver tekniskt kunniga att hjälpa lite.

I vinter har jag tänkt att köpa Y.E.C's racingdelar till 04 R1 motorn för att klämma ut lite mer pollar. Tänkte kolla vad ni vet om effektändringar, hållbarhet m.m om jag köper följande delar:

* Toppackning - 0.30mm (org. 0.60mm)
5PW-11181-70-00.jpg

* Racekammar - Standard=276/8.0; Kit=284/8.65.
5JJ-12171-70-00.jpg

* Ventilfjädrar - extra starka för att klara högre RPM
4XV-A2110-70-00.jpg

* Lättare svänghjul
5VY-81450-70-00.jpg

Ny ECU - "an adjust fuel injection to nin settings with stock meter. " Vad betyder "nin" ?

Är ECU'n som YEC tillhandahåller gjord för ovan trimdelar? Och är ECUn programmerbar? isåfall hur?

Last edited:
Det kan ju vara en felstavning faktiskt :)

Nu dock vill jag veta hur dessa modifieringar ändrar pålitligheten/livslängden på motorn, samt möjlig ökad perstanda.

Kör du förresten 929 i etuna? inte din ZX10 på bilden eller? känner iaf igen sträckan du står på hehe.

Swedie skrev:
Tjohej. behöver tekniskt kunniga att hjälpa lite.

* Toppackning - 0.30mm (org. 0.60mm)
5PW-11181-70-00.jpg

Hmmm ska du sätta i en tunnare packning nu???
Det trixxet gav jag ju dig för länge sedan, men då trodde du ventilerna skulle ta i och bangade det trimtrixet!

PS! Hårdare ventilfjädrar stjäl effekt! :rolleyes:

Det var ju faktiskt rätt liten skillnad på kammarna mot original. Är det bara omslipade kammar eller är det helt nya?

Kamikaze kid skrev:
Hmmm ska du sätta i en tunnare packning nu???
Det trixxet gav jag ju dig för länge sedan, men då trodde du ventilerna skulle ta i och bangade det trimtrixet!

PS! Hårdare ventilfjädrar stjäl effekt! :rolleyes:
Jag vet ingenting och glömmer allting.

Med tunnad toppackning måste man köra med 98 bensin va?

Hårdare fjädrar är för att kunna klara högre varvtal, eller? Det säger iaf Yamahas beskrivning för dessa prylar. Men stjäl de effekt?

Vad jag vill veta är vad gör dessa racekammar. Jag ser ändrade förhållanden, men vad exakt gör dom egentligen? ändrar tändföljden antar jag, men tillsammans med nya fjädrar och packning, vad är det jag kommer få för ökning och vad för sorts effektkurva kommer det bli?

Swedie skrev:
Jag vet ingenting och glömmer allting.

Med tunnad toppackning måste man köra med 98 bensin va?

Hårdare fjädrar är för att kunna klara högre varvtal, eller? Det säger iaf Yamahas beskrivning för dessa prylar. Men stjäl de effekt?

Vad jag vill veta är vad gör dessa racekammar. Jag ser ändrade förhållanden, men vad exakt gör dom egentligen? ändrar tändföljden antar jag, men tillsammans med nya fjädrar och packning, vad är det jag kommer få för ökning och vad för sorts effektkurva kommer det bli?

Min mamma köpte piller så man skulle få bättre minne men jag glömde äta dom!!! :lol
Nå ja!

Ju högre oktan desto mindre spiknings benäget enkelt förklarat!
Tunnare packning = Högre komp = Mera spikningsbenäget!

Så ja du bör köra på 98 oktan...

Hårdare ventilfjädrar gör större motstånd när ventilen ska tryckas ner så då stjäl dom effekt!
Men visst håller dom för högre varvtal!
Men ska du varva mer än vad du gör nu?
Jag kör med orginalfjädrar i min som jag Schimsat en liiiten aning! (billigare)

Kammarna gör nog troligen det att du får en högre toppeffekt och sämre botten!
Ett spetsigare och mer svårkört register!
Tänföljden ändras inte!!!!
Inte tändningen heller!

Vad vill du ha för motorkaraktär?

jag söker egentligen bara mer effekt. :) Ska införskaffa ett helsystem snart. Inväntar bara svar från fuckon i USA. Vill ju få ut så mycket som möjligt utan att motorn är allt för benägen att vilja gå sönder. hehe

Men tunnare toppackning i sig ger väl inte mer hästar utan jag måste då även porta? Eller är det inte det som kammarna ska göra så man slipper? typ?

04 R1 rödmarkerar redan vid 13700 varv (2 högre än 02an jag har) :rock

Swedie skrev:
jag söker egentligen bara mer effekt. :) Ska införskaffa ett helsystem snart. Inväntar bara svar från fuckon i USA. Vill ju få ut så mycket som möjligt utan att motorn är allt för benägen att vilja gå sönder. hehe

Men tunnare toppackning i sig ger väl inte mer hästar utan jag måste då även porta? Eller är det inte det som kammarna ska göra så man slipper? typ?

04 R1 rödmarkerar redan vid 13700 varv (2 högre än 02an jag har) :rock

Ahaaa du är en såndär effektgalning som inte kan köra..

Då är vi 2 :yoparty

Tunnare packning ger högre komp= högre effekt men det ger en bättre botten !

Alla ovanstående ombyggnader ger effekt!
Men på olika sätt!
Bör göras med delar som passar ihop!
Inte bara kasta dit massa trimmgrejs som verkar balla i färgglada kartonger!

Om du gör fel kan du tex få en effektsvacka i mellanregistret och en sjujävla toppeffekt som gör hojen helt omöjlig att köra!

Rekomenderar inte direkt att byta till lättare svänghjul då det ger än ännu sprättigare karaktär hos motorn och det är väl knappast eftersträvnandsvärt. (mindre vikt= varvar upp och ner snabbare)
Enda anledningen jag ser till att byta svänghjul är att det kan behövas om du skall ha kitt el med annan pulssensor som kräver ovanstående svänghjul.

som sagt, alla dessa är delar från YEC. Alltså Yamaha Engineering Corp. (tror jag)´. Det är officiella racedelar levererade av Yamaha. Så ja, de passar ihop. Det är inte något piratkopierat tjosan.

Bara kitet ger inte så mycket, de är säkert designade för en ombyggd topp eftersom alla reglementen i Superbike som tillåter kitet tillåter detta.

"Passar ihop" är inte nödvändigtvis detsamma som "fungerar bra ihop". Men det gör dom säkert.

Swedie skrev:
jag söker egentligen bara mer effekt. :)

Med de modsen måste den ju gå upp på slangen DIRECKT! :tungan

(04:an är ju lite klen i originalskick... :7peta)

[För nytillkomna medlemmar: inlägget innehåller kamratlig ironi]

DOT4, som sagt.. jag tycker 02 R1ans hästkrafter fungerar på kurvigare banor men på anderstorp och andra banor med större sträckor så förlorar jag pga effekten. Så jag kommer därmed öka upp Hk litegrann för att se till att jag inte tappar nått där.

Jag ska även öka kurvhastigheten så jag kör ifrån ALLA ;) he he

Kammarna ändrar bara ventilernas öppet tid och lyft, inget annat.
Hårdare ventilfjädrar monterar man ifall de man har är för mjuka så inte ventilerna hinner öppna och stänga på utsatta tider (så kallat övervarv), men de stjäl effekt som sagt.
Om det verkligen behövs kraftigare skulle jag nog schimsa original.
Högre komp brukar man väl bara märka på lågvarv?

Swedie skrev:
DOT4, som sagt.. jag tycker 02 R1ans hästkrafter fungerar på kurvigare banor men på anderstorp och andra banor med större sträckor så förlorar jag pga effekten. Så jag kommer därmed öka upp Hk litegrann för att se till att jag inte tappar nått där.

Jag ska även öka kurvhastigheten så jag kör ifrån ALLA ;) he he
Du har väl redan mer hästkrafter än i 02an? Det är ju tråkigt att slänga ut en massa pengar för att sen inse att man kör saktare överlag :/ Angående vad som ger vad osv så är det nog vettigast att ringa å fråga nån av de som trimmar för veidec. Jag fick tex tipset att INTE gå på dynojet utan ifall jag skulle höjja effekten så skulle jag börja med portning och den delen. Ett telefonsamtal är det lätt värt iaf ;)

MC Xpress AB
Norra Altervägen 821
945 92 Altersbruk
Sweden
Phone: +46 911 20 20 05
Fax: +46 911 20 20 08

E-mail: mcxpress@spray.se

Seriöst, vill du ha en snabbare hoj så lägg lite pengarna på helsystem + luftfilter + mapning. Låt sedan motorn vara !
Lägg de stora slantarna på Lättare fälgar (BST i kolfiber t.ex.) + fjädringskomponenter.
Lovar att den sänkta roterande massan med lättare fälgar kapar sekunder överallt....även på rakan!!!!

Önskar det fanns sånna godsaker när jag la av med rejsingen .... :Bugar

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck