Mobilt bredband

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Har flyttat ut på landet och har ej tillgång till fiber längre, köpte en 3 dongel med kontantkort och provat surfa några veckor och det fungerar förvånansvärt bra!

Dock är ju den inbyggda antennen som sitter i dongeln för dålig, så tänkte köpa extern antenn och montera utanpå huset för att alltid ha bästa mottagning, samt någon vettig 3g router med extern antenn ingång som kan koppla in det i.

Ni som har något liknande, dela med er av era erfarenheter så jag slipper köpa grisen i säcken!

Router: http://www.webhallen.com/hardvara/1...port_10-100_lan-wan_300mbps_802.11n_tl-mr3420

Otroligt bra ("skit/budgetmärke", var skeptisk till en början) men erbjuder bra inställningsmöjligheter så som portforward, dyndns-konto kopplat osv. Plus att jag fick högre hastighet och bättre mottagning med denna än vad jag fick i datorn konstigt nog :D
En extern antenn brukar man kunna jacka på modemet typ (Exempelvis denna: http://www.kjell.com/?item=30850&path=97000000,208000000,228010000)?

Last edited:
Sitter på tåget nu, kan kan länka min lösning när jag kommer hem :)

Du borde fortfarande använda dongelns antenn med dylik?

Det gick alltså inte att få ADSL dit?

En 3G mobil uppkoppling är alltid långsammare än en ADSL.
Såvida du inte snikar och tar en 256 Kb uppkoppling då.

En 3G har ju i teoretiskt 14.4 Mb/s men i praktiken får man vara glad om man får 3-4 i faktiskt bandbredd när man bor utanför stan. Dessutom är ju pingtiderna ohyggligt mycket längre för en 3G uppkoppling än för ADSL.

Men om jag vore i ditt ställe och absolut ville ha en 3G uppkoppling eller inte kunde få ADSL så skulle jag definitivt köra på en router med inbyggt 3G modem. Då får man en bättre antenn än den som sitter i en liten djäkla dongel.

Router: http://www.webhallen.com/hardvara/1...port_10-100_lan-wan_300mbps_802.11n_tl-mr3420

Otroligt bra ("skit/budgetmärke", var skeptisk till en början) men erbjuder bra inställningsmöjligheter så som portforward, dyndns-konto kopplat osv. Plus att jag fick högre hastighet och bättre mottagning med denna än vad jag fick i datorn konstigt nog :D
En extern antenn brukar man kunna jacka på modemet typ (Exempelvis denna: http://www.kjell.com/?item=30850&path=97000000,208000000,228010000)?

Tack, inte mycket att fundera på för de pengarna. Provar en sån, har du extern antenn till din och isåfall var det tydlig skillnad?

Sitter på tåget nu, kan kan länka min lösning när jag kommer hem :)

Gör så!

En 3G har ju i teoretiskt 14.4 Mb/s men i praktiken får man vara glad om man får 3-4 i faktiskt bandbredd när man bor utanför stan. Dessutom är ju pingtiderna ohyggligt mycket längre för en 3G uppkoppling än för ADSL.

Men om jag vore i ditt ställe och absolut ville ha en 3G uppkoppling eller inte kunde få ADSL så skulle jag definitivt köra på en router med inbyggt 3G modem. Då får man en bättre antenn än den som sitter i en liten djäkla dongel.

Visst finns här möjlighet till ADSL, men då jag nu provat mobilt i några veckor och det fungerar ok så är det ett prisvärt alternativ. Har idag 2-3 pluttars täckning och ca 2-3 Mb/sek. Kan jag med en extern antenn kopplad till min blivande 3g router nå full täckning så räcker det för mig. Slösurfar lite, streamar web tv men det är gränsfall det går idag. Slanga film gjorde jag innan när man satt på 100Mbit fetband men de dagarna är historia.

Last edited:

Quota fel på tåget, men den routern stödjer väl bara W-Lan antenner, inte extern GSM/3G-antenn?

Tycker det ser ut så på bilderna, då använder den ju fortfarande bara USB-dongelns.

Ser faktiskt inte ens hur det skulle vara tekniskt möjligt att koppla en USB-dongel till en router som i sin tur har en egen GSM-antenn via USB? :va

Nej..

Turbo3G ligger ju 17mbit/s, och HSDPA stödjer 28mbit/s.

Dålig ping ja.

Router med inbyggd modem är modellen, jepp :)

Min router B260A
http://www.dustin.se/huawei-b260a-3g-router-telenor-vit/product/5010400599

Min antenn
http://www.dustin.se/huawei-b260a-3g-router-telenor-vit/product/5010400599

Enda nackdelen är att W-Lan delen i routern är rätt svag, så har du tjocka väggar etc. så får du koppla den mot en vanlig w-lanrouter :)

Last edited:
Det hänger väl lite på mottagning som sagt men jag kör på min Telenordongel när jag streamar film ifrån www.icefilms.info och det funkar mumma även på 2 pinnar. Måste låta den buffra lite först bara.

Det hänger väl lite på mottagning som sagt men jag kör på min Telenordongel när jag streamar film ifrån www.icefilms.info och det funkar mumma även på 2 pinnar. Måste låta den buffra lite först bara.

När jag låg på lassaretter streamade jag film med mitt Comviq kontant, och det är ju äldsta/långsammaste dongeln.

Dock överskred jag maximal datamängd ganska snabbt och fick betala mera, så det blev dyrt...

Telenor kontantdongeln jag har har ingen gräns för hur mycket man får dra ner! :)
Ibland lönar det sig att skicka upp dongeln högre med en USB kabel.

Telenor kontantdongeln jag har har ingen gräns för hur mycket man får dra ner! :)
Ibland lönar det sig att skicka upp dongeln högre med en USB kabel.

Jag fick min dongel gratis, den funkar bara med Comviq...

Här uppe är inte Telenor/Bredbandsbolaget någon hit, förmodligen inte 3 heller, helst ska man ha Halebop/Telia.

Jag fick min dongel gratis, den funkar bara med Comviq...

Här uppe är inte Telenor/Bredbandsbolaget någon hit, förmodligen inte 3 heller, helst ska man ha Halebop/Telia.

Så länge man höll sig i civiliserade trakter så funkade Telenor alldeles utmärkt i Brån/Vännäsby vart jag bodde fram till 2008! :tummenupp

Så länge man höll sig i civiliserade trakter så funkade Telenor alldeles utmärkt i Brån/Vännäsby vart jag bodde fram till 2008! :tummenupp

Se på fan, är det DÄR dom har täckning?

Jag har inte testat själv, en av våra sommarjobbare hade ett, han hade dålig täckning överallt, speciellt hemma på Haga.

mitt Comviq funkar hyfsat, utom på det ställe där jag verkligen skulle behöva det, där funkar bara Telia/Halebop.

ÅAS kan jag ju dela ut WiFi från telefonen.

bra antenn där :/

Server Error in '/' Application.
Line 4: Incorrect syntax near '?'.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.Data.SqlClient.SqlException: Line 4: Incorrect syntax near '?'.

Source Error:

An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.

Jag köpte en TP Link TL-MR3420 som DjMoha tipsade om ovan.
Vad jag missade att kolla var att routern hade stöd för mitt modem, det hade den inte, så fick lägga lite tid på att hitta drivisar innan routern accepterade modemet. Dessutom var APN som min bredbandsleverantör angett fel på deras egen hemsida.

Det är inte ingång för extern antenn på denna router, men jag har ställt den i ett fönster där vi har hygglig täckning (35-45% enligt routern egen statistik) och det ser ut som det klarar sig utan antenn. Annars finns det antenn ingång på modemet (Huawei E372) med någon mikro kontakt ingång.

Har fungerat klanderfritt i ett par dagar nu. Vi har idag mellan 3-6 MBit ned beroende på vilken tid man mäter, har petat i dongeln rakt i datorn och gått utomhus då kom jag upp i ca 7-8 Mbit. Så med extern bra antenn så kan man förvänta sig minst detta.

Har 3 som leverantör, 100 kr per månad fram till påsk sen 200 kr efter det är väl ca halva priset jämfört med vad adsl hade kostat då man även måste ha fast telefoni enligt telia´s egen hemsida.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back