Mobilt bredband med bra teckning.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Jag letar efter ett mobilt bredband. Har ett gammalt i nuläget ifrån Telia problemet är att det är fruktansvärt långsamt ute i stugan där teckningen är dålig.

Nu undrar jag om jag på något sätt kan förstärka mottagaren på något sätt för att tillgodose mig ett snabbare bredband?
Går det köpa någon special USB-dongel för att få upp speeden till den hastigheten som jag betalar för?

//KaliZ

Jag har IceNet eller som det numera heter Net1, och till den usb dongeln fick jag för några veckor sen en förstärkare (typ extra antenn) som gjorde stor skillnad.

du kan köpa en lång USB-kabel så du kan sätta dongeln för mer optimal täckning, uppe på taket osv., nyare dongels kanske är bättre på att ta emot signalen så kan ju vara värt prova.

du kan köpa en lång USB-kabel så du kan sätta dongeln för mer optimal täckning, uppe på taket osv., nyare dongels kanske är bättre på att ta emot signalen så kan ju vara värt prova.

Fast man kan väl inte ha hur lång USB sladd som helst heller, har för mig att 2-3meter är någon slags gräns, men har inget att backa upp det med?

Det finns ju (bla. på ClasOlsson) en Wifi router som man stoppar in sin USB dongel i, då kan man ju placera den routern lite optimalare och sedan köra WiFi in till stugan.

Fast man kan väl inte ha hur lång USB sladd som helst heller, har för mig att 2-3meter är någon slags gräns, men har inget att backa upp det med?

Det finns ju (bla. på ClasOlsson) en Wifi router som man stoppar in sin USB dongel i, då kan man ju placera den routern lite optimalare och sedan köra WiFi in till stugan.

Kört på en 5m utan problem där jag hade dålig täckning :tummenupp

Kört på en 5m utan problem där jag hade dålig täckning :tummenupp

Se där, jag skulle köpa en 5meters kabel till min WiFi dongel för att använda på ett ställe där det var knepig mottagning, men snubben på Kjell&Co avrådde mig.

Men bäst hade det ju varit om man hade haft möjlighet att ansluta yttre antenn till dongeln.

Bara en GSM 1/4 vågspinne istället för den i dongeln inbyggda stripline-antennen hade förmodligen varit ett rejält lyft, eller en 1/2vågs antenn som dom man klistrar på insidan bilrutan (såna används även till larm med GSM uppringare)

Vissa 3G donglar har uttag för yttre antenn, bland annat en Huawei-dongel jag hade, det var bara inget hål i plastkåpan för anslutningen :huvet

Tjenna!

Tackar! Här fick jag massvis med förslag på en gång!!!
Router på ett fiffigt ställe med bättre mottagning sedan WiFi till datorn.
Dessutom utreda om dongeln går att förse med extra antenn. Det är en sån där Huawei-dongel!

Andersbrink fixade ju länken till antenner...

Härligt! Tack hörni.. och tack sporthoj! :Bugar
//KaliZ

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP