Mobilabonnemang - Telia eller Tre?

Vilken operatör är bäst?

• Antal röstningar
    0
Ja det ska ju inte vara lätt... Flytt av nummer nekades p.g.a. bindning till 27 maj(?). Konstigt eftersom jag aldrig skrivit på ett bindande abonnemang någonsin. Kilar bort till Tele2 för att få reda på hur det kommer sig, killen slår upp avtalet i datorn = bindningstid 0 månader. Ber han kontakta kundtjänst för att styra upp detta men får till svar att deras servicehjälp inte är detsamma som "vanliga kundtjänst". Vanliga kundtjänst hade stängt 15:00 så det får vänta tills imorgon helt enkelt.

Nu måste jag fråga avtalseliten här på forumet:

Nu har jag kollat upp allt jag kan om detta inför samtalet imorgon och jag kan inte förstå hur de har lyckats få det till att jag är bundna till dem, Tele2. Jag har alltså aldrig någonsin varit bunden till ett abonnemang, inget jag har beställt eller skrivit på.

5/4 (igår) gjorde jag om mitt nuvarande "fast pris" abonnemang till kompis för 49:-. I avtalet står det 0-månaders bindningstid. Enligt systemet är jag bunden till 04/05.

Kan det då betyda att 0 månaders bindningstid betyder 29 dagars bindningstid? Detta framgår inte av vare sig avtal eller hemsidan alls vad jag kan se. Tele2 butiken själva tyckte att jag inte borde ha någon bindningstid.

Kan jag stämma dom eller någon som har en logisk förklaring?

Enligt tidningen Mobil är Telia bästa operatör för röstsamtal och har bästa kundtjänst.

Ris och ros =0) Nu tror jag iofs inte att någon operatör är särskilt smidig när man ska avsluta hos dom men va f-n..

Hade alltså en bindning som Tele2 butiken inte kunde svara på varför jag hade, hepp. Kundtjänst kommer tillslut fram till att det har gjorts en reservation av systemet på en månad, det har bara ett namn för det = bindningstid så det var ju det som stod när jag logga in för att kontrollera. När jag får frågan om varför detta är ett problem förklarar jag läget, inte Malaysiaresan, med Telia och att jag blir spärrad även fast jag inte ska va det. "Jaha, ja men då kopplar jag dig till den avdelningen..."

http://www.youtube.com/watch?v=9Guit8hJwpI

"Vi beräknar din väntetid till mer än 50 minuter"

Gah, ja men nu blir man på humör så högtalare på och lägga telefonen på mac´ns kylplatta.

"Vi beräknar din väntetid till 40-50 minuter"

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

"Vi beräknar din väntetid till 40-50 minuter."

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Vi beräknar din väntetid till mer än 50 minuter"

Men!

Ja så fortsatte det i ungefär en timma.

"Hej! Detta är Lisa, ursäkta för väntetiden"

"Lugnt, jag har löst många världsproblem vid det här laget"

Jag förklarar jag om spärren som inte ska vara där, hon hajar läget och frågar sedan vad jag ska byta till och varför. Mottagningen på landet säger jag som iofs inte är en lögn men kanske inte hela sanningen, hon kontrar med att jag kanske istället vill prata med en tekniker, det kanske är något fel med min telefon? Nej, jag ska byta.

Sen var det klart, samtalet tog allt som allt 1 timma och 25 minuter, för en knapptryckning.

Idag till Telia, gör beställningen och inväntar SMS för bekräftelse. Blir tillfrågad vilket abonnemang, om jag vill köpa telefon samt ev bindning. Ingen telefon, ingen bindning.

"Ok, men om du binder i 12 månader får du Spotify premium i 6 månader (obundet) och det kostar gratis under den tiden."

"Hmm, kör på det då."

"Har du microsim?"

"Ja"

Han går iväg.

"Eller vadå har det kommit ännu mindre nu? Nej isåfall, har en SII."

"Jaha ja nä då är det vanligt sim, men det här fungerar för båda"

"...."

(Varför fråga då?)

"Sen eftersom du inte tog någon telefon så har du nu 800:- att plocka ut något från butiken för."

"Trevligt!"

Tog ett par a-Jays Four och en Hdmi till SII´an. Naturligtvis köpte jag ett par a-Jays One+ häromdagen men det var inget annat som locka i butiken så det fick bli som det blev.

Nu får vi hoppas att jag kan rösta på "Telia" i pollen framöver =0) Nummerbytet skulle ske den 13 så det går väl åt helvete med allting.

Har telenor i jobbet och telia privat. Fick dessutom erbjudandet att använda jobbets telefon för en ringa summa men det fanns ingen poäng att hoppa på... Fördelen med att ha telenor i jobbet är att det inte ringer såvärst ofta, för skiten funkar sällan. Telenor, nejtack!

Jag har testat att ringa via i stort sett alla operatörer då jag bytt jobb några gånger och alltid har haft mobil genom jobbet.

Min erfarenhet är att det bara är Telia som funkar tillförlitligt.

När jag hade Tele2 så hade jag ideliga problem med att telefonen tappade kontakten med nätet. Helt plötligt mitt inne i stan så hävdade mobilen att jag inte hade någon täckning. Flera kollegor hade samma problem så det var inte min telefon det var fel på. Det gick inte ens att gå en kortare bit genom stan samtidigt som man pratade utan att man hade problem med att man tappade samtalet. Dessutom tappade jag datauppkopplingen flera gånger och när jag pratade med kundtjänst så visade det sig att min datauppkoppling var avslagen i deras system av någon anledning. Så dom slog på den och då funkade det hjälpligt till nästa gång deras system spontant stängde av datakopplingen.

Telenor har usel täckning om man kommer utanför stan. Även inne i stan så är det problem med att man tappar samtal. Deras handover mellan 3G och GSM är usel.

3 är inte alls roliga med dålig täckning och tappade samtal.

Telia kan visserligen ha något sämre täckning på 3G bitvis inne i städerna men det är på nivån att du inte får riktigt full fart på surfandet om du råkar befinna dig på precis fel plats. I gengänd så kommer det att funka även om du är utanför stockholm och vill surfa. Jag har aldrig behövt ringa till kundtjänsten för problem med mobilabonnemanget med Telia.

Eller för att uttrycka det lite annorlunda. Med Telia så upplever jag att jag har full täckning eller lite sämre täckning och jag tappar i stort sett aldrig samtal eller datauppkoppling.
Med dom andra som jag haft så har jag upplevt att det funkat eller inte funkat. Dom gånger det funkat så har det inte funkat så länge i sträck och bara på vissa platser om man inte förflyttade sig.

Jag vet inte det - har kört 3 privat nu i snart två år, och det är bara uppe i tegera arena jag inte når omvärlden. :hihi Annars är det ytterst sällan det inte lirat - men så kör jag iphone med. ;) :bait

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT