Mobilabonnemang, Telia eller Tele 2?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Ska skaffa min första smartphone och behöver ett nytt abonnemang.

Väljer mellan stadiga (?) telia "vänner med mobilsurf":

Fri surf till 1gb, sedan strypt till 120 Kbit/s
0 kr/min till Telias mobilabonnemang
69 öre/min till övriga mobilabonnemang
69 öre/min till fasta telenätet
69 öre/samtal i öppningsavgift
69 öre/sms till alla mobilabonnemang i Sverige
98 kr/mån

Eller, tele 2 "smart" känns ju prisvärt:

Fri surf till 1 gb, sedan strypt till 64 Kbit/s
0 kr/min till alla operatörer
0 kr/SMS till alla operatörer
99 öre/samtal i öppningsavgift
169 kr/mån

Lutar åt tele2. Vad säger experterna?

Var bor du? Hur mycket ringer du för? Telia eller Tele2, svårt det är som att jmf Yamaha och Hyosung.

Är inte så stor skillnad på täckningen mellan de två. Båda delar ju t ex samma 3g nät. Skulle valt tele2

Har haft Tele2 under ett gäng år, med 3GS har jag haft lite strul med samtal om klipper men efter att ha bytt till SII verkar samtalen vara stadigare och mottagningen bättre faktiskt. Genom åren har den kunnat växla mellan Tele2, Telia och Comviq som nät, alltså det som står i displayen men nu på SII redovisas inte det i displayen, default åtminstone.

Förr kan det ha tagit bra lång stund att få fart på kundtjänst men numera verkar de ha ryckt upp sig. Chatten funkar ju den också. .

Det viktiga för mig var/är när jag teckna abonnemang - Ingen bindningstid, fast pris, duglig surf. Tror aldrig jag överskridit 1GB/månad i surf och övrigt som tickar MB, att se saldo på hur mycket man surfat verkar dock svårt. Har inte lagt ner så stor energi i det men de kan se aktuellt saldo om man frågar men historiken har de inte riktigt klarat upp ännu.

I sin helhet nöjd får jag nog säga ändå =)

Provade Comviq (TELE2) får några år sen. Aldrig mer. Provade Telenor. Aldrig mer.

Telia är dom enda enligt mig som fungerar som det ska och har någon form av kundservice.

EDIT: Men bara för att telia har den genomsnittligt bästa täckningen, betyder det inte att den är bra.

Sveriges mobilnät är ett jävla skämt.

Last edited:
Har Tele2 Smart sedan länge och är ganska så nöjd. Ligger mellan 250-350:-/mån och jag pratar väldigt mycket, skickar knappt sms då jag inte är 14 år längre.
Har Telia hemma (internet-tv/iptelefoni) och är allt annat än nöjd med deras jävla idiotfasoner där de tar mer betalt än vad de ska göra etc, bråkar fortfarande om att de ha höjt priset på mitt redan bundna abonnemang :mad:

Betalar dock endast 69 öre/samtal och inte 99 öre som de höjde till för några år sedan.

Sveriges mobilnät är ett jävla skämt.

Sveriges mobilnät är ett av dom bästa i världen.

Vad grundar du ditt påstående på, att tre inte fungerar vid riksgränsen när du ska dit en gång om året och åka skidor?

Sveriges mobilnät är ett av dom bästa i världen.

Vad grundar du ditt påstående på, att tre inte fungerar vid riksgränsen när du ska dit en gång om året och åka skidor?
Missade detta svaret..

Jag grundar det på att du kan stå vid en allmän större väg och ha meddelandet "Inget nät" i telefonens display. Längs med vägar tycker jag man kan begära åtminstonde någon form av täckning för nödsamtal.
-Att du kan få ett mailsvar från kundtjänst att nätet är överbelastat, därför fungerar det inte så bra. Kanske accepterbart långt ute på vischan, men inte 7 mil från en större stad.

Däremot blir driftsäkerheten och hastigheten bättre och bättre, att mottagningen inte verkar bli bättre beror nog mer på dåliga telefoner än på dåligt mobilnät.

Men täckningen borde vara bättre egentligen.
Allmän mobiltelefoni har varit tillgänglig sedan 1981 då NMT-nätet öppnades.
Digitalt kodad mobiltelefoni (GSM/2G) har varit allmänt tillgängligt sen 1992, det är 19 år sen, och har varit oskäligt dyrt att använda fram till bara några år sen. Det BORDE hunnit byggas ut mer på snart 20 år, och varför sattes inte GSM-master upp i ALLA NMT-master direkt? Inte samma räckvidd på GSM-sändarna, men det hade ju gått att utgå ifrån de masterna.

Men om vi har ett av de bästa i världen, så ska jag inte klaga förrän jag rest lite mer. Kanske bara är jag som har orimligt höga krav på mobilnätet.

USA däremot vet jag har ett av väldens sämsta nät. Undra vilket land som har bäst? Tyckte mobilnätet i Norge funkade bra med täckning även långt ut och långt bort från samhällen, och mitt i dalgångar och på kalfjället.

Missade detta svaret..

Men om vi har ett av de bästa i världen, så ska jag inte klaga förrän jag rest lite mer. Kanske bara är jag som har orimligt höga krav på mobilnätet.

USA däremot vet jag har ett av väldens sämsta nät. Undra vilket land som har bäst? Tyckte mobilnätet i Norge funkade bra med täckning även långt ut och långt bort från samhällen, och mitt i dalgångar och på kalfjället.

Finland brukade anses som landet med världens bästa mobiltelefonnät.
Asiaterna bygger så det knakar, Korea(syd) har skitsnabba nät...

Men det beror på hur man räknar, i vissa länder mäter dom bara om det finns något nät, det hjälper ju föga att norra ändan av landet har bra täckning med en operatör och södra änden med en annan operatör om man själv bor i mitten och har en tredje operatör och dom inte har roaming med varandra...

Jag har nyss haft besök av mina släktingar från USA och vi har åkt omkring på vischan och tittat på gammalt mög, jag har aldrig varit utan signal och dom har storögt tittat på när jag har haft full täckning flera kilometer in i skogen där ingen längre bor...

Är man bara storstadsbo eller bor längst kusten kan man väl nästan ha "vad som helst"? För mig som har stuga i Norrlands inland och dessutom fjällvandrar en del på semestern är det bara Telia som gäller faktiskt. :)

Hade Tele2 via mitt förra jobb, och det funkade bra i "storstan", men i stugan och ute på vischan i övrigt var det ju bara att glömma...

Nu har jag Telia, och det är en väsentlig skillnad när man hamnar i obygden och fjällen. Så har man det behovet är det nog bara att välja Telia helt enkelt :tummenupp

Ingen slår Telias täckning.
Jag har lite bekymmer med Tele2´s täckning och då rör jag mig ändå i o kring svergies 3:e största stad, men billigt är det.

Är inte så stor skillnad på täckningen mellan de två. Båda delar ju t ex samma 3g nät. Skulle valt tele2

Men då bor du ju också i Stockholm. Bor i Göteborg och har tele2, fungerar utmärkt. Däremot är det jag som aldrig har någon täckning under somrarna när jag är hem till Norrbotten.

Men då bor du ju också i Stockholm. Bor i Göteborg och har tele2, fungerar utmärkt. Däremot är det jag som aldrig har någon täckning under somrarna när jag är hem till Norrbotten.
Precis, Telia och Tele2 delar 3G-nät. Men inte 2G-nät, och där är Telia bäst fortfaronde. Och eftersom de flesta 3G-telefoner kan slå över till 2G om 3G-täckningen blir dålig så är det Telia man kommer längst med ändå.

Är tydligen bara jag som ställer lite väl höga krav på täckningen.

Är tydligen bara jag som ställer lite väl höga krav på täckningen.

Ja. ;)

Jämför man med andra delar av Europa och Australien (det jag har erfarenhet av) så är Sverige mycket bättre, både när det kommer till täckning och hastighet. Enligt min moster (bott i Sverige i ett år nu efter tio i Chicago) så ligger de i lä där över pölen.

Ja. ;)

Jämför man med andra delar av Europa och Australien (det jag har erfarenhet av) så är Sverige mycket bättre, både när det kommer till täckning och hastighet.

Hjälper föga när man inte kan ringa med skiten.

Har Telia, men dock en iphone4 med sugig antenn.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing