Mobba och vinn!!

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
På ett annat forum startades en tråd om det är rätt att förbjuda "Bully", ett spel som går ut på att mobba andra. Finns en artikel i aftonblaskan om spelet:
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,680528,00.html

Jag är helt och hållet emot sådana typer av "spel" som jag tycker är osmakligt. På det forumet gjordes en poll i samband med tråden och vid skrivandets stund så tycker 67 % av de som har röstat att ett sådant "spel" är okey. Det förvånar verkligen mig.

Vad tycker Ni? Vad finns det för argument för och emot ett sådant spel?
Tror att risken är stor att många som är mobbade eller har blivit utsatta för mobbing, kommer att ta illa upp. Hur är det med alla lättpåverkade personer som ska pröva spelets regler i verkligheten?

Jag läste recensionen av spelet för några veckor sedan och jag tyckte det lät roligt. Att det skulle främja mobbare tror jag inte ett skit på, då är det ju mer ungdomarnas omgivning det är fel om de är såpass lättpåverkade.
Mitt favoritspel är GTA:san andreas och där kan du bokstavligt talat skjuta huvudet av polismän och tjejer i bikinis, men det är inget jag gör varje dag direkt.
Näe, det är fel på ungarna och oftast deras föräldrar, sätt hårdare press på dem i skolan och lär dem lite vett och etikett.
Det är väldigt stor skillnad på attityd nu och för ca 10 år sedan när jag gick på högstadiet, jag skulle vara livrädd för att vara lärare åt alla ligister nu för tiden.

Dee_cati skrev:
Mitt favoritspel är GTA:san andreas och där kan du bokstavligt talat skjuta huvudet av polismän och tjejer i bikinis, men det är inget jag gör varje dag direkt.

Men vad blir då nästa steg? Släppa videospel som går ut på att våldta... tja varför inte småbarn? Slå utvecklingsstörda människor till död? Äh det är väl okey eftersom det är ju inget jag gör varje dag direkt... :rolleyes:

Klart som fan att det finns sinneslöa människor som inte kan skilja på verklighet o fantasi. Våldet har ju faktiskt blivit råare på senare år. Inte bara beror det bara på slappa föräldrar.
Våldsspels innehåll är ofta det godas kamp mot det onda. Vissa är mer eller mindre lämpliga men jag tar direkt illa upp när man ska glorifiera mobbing genom tv-spel.

POSTAL 1 & 2.. någon :rolleyes: :yoparty

som AB mm framställde det så va de ett rasistiskt spel för man kunde pissa på å ha ihjäl svarta snutar.. men att man kunde göra de på alla andra gubbs å tjejer i spelet va de inte så mkt väsen om

låter lite som om de sett ondskan ett par gånger med tanke på spelidén

Läs tom clancy's games of state (har glömmt den svenska titeln), och tänk efter om det som händer faktiskt kan hända idag.

Det största problemet med spel(och filmer) av den här typen är att världen är full av folk som inte tror att folk påverkas av det. Människors tro på individen är otroligt.......naiv.

Last edited:
Moralkärringarna är ute på grönbete, och Rockstar odlar gräs...

Mobbing härdar.

Chrille skrev:
Det största problemet med spel(och filmer) av den här typen är att världen är full av folk som inte tror att folk påverkas ad det. Människors tro på individen är otroligt.......naiv.

Håller med dig till 100%

Ifall det är roligt så ska det släppas, ifall det är tråkigt så kan dom skita i det. Det är dom enda argumenten som jag tycker spelar någon roll.

Intressant spel helt klart. Jag ser få eller ingen skillnad mellan Bully, GTA:SA eller Quake whatever.

Snarare tror jag att om man som förälder är lite smart och pedagogisk så kan man utnyttja spelet för att föra en diskussion om vad spelet egentligen handlar om och vilka effekter det skulle få om man gjorde som i spelet i verkligheten.

Min lille tjocke far hade en liten diskussion om att köra bil och dricka sprit i kombination när mitt KK var helt nytt. Jag tyckte att det var helt okej att dricka ett par pilsner och sedan köra. Det hela slutade med att han lät mig dricka ett antal pilsner och sedan försöka köra en folkrace-bil runt banan. Han fick in sin poäng när jag gick av på ett oerhört pinsamt sätt...

Utnyttja spelet istället för att skälla på det är allt jag har att säga.

Ahlstrom skrev:
Men vad blir då nästa steg? Släppa videospel som går ut på att våldta... tja varför inte småbarn? Slå utvecklingsstörda människor till död? Äh det är väl okey eftersom det är ju inget jag gör varje dag direkt... :rolleyes:

Klart som fan att det finns sinneslöa människor som inte kan skilja på verklighet o fantasi. Våldet har ju faktiskt blivit råare på senare år. Inte bara beror det bara på slappa föräldrar.
Våldsspels innehåll är ofta det godas kamp mot det onda. Vissa är mer eller mindre lämpliga men jag tar direkt illa upp när man ska glorifiera mobbing genom tv-spel.

Det finns inte "sinnesslöa människor som inte kan skilja på verklighet o fantasi". Ifall inte barnen sitter och suger i sig sprit och knaprar rohypnol medans dom spelar så är det ingen som tror att det är på riktigt.

honkiie skrev:
Det finns inte "sinnesslöa människor som inte kan skilja på verklighet o fantasi". Ifall inte barnen sitter och suger i sig sprit och knaprar rohypnol medans dom spelar så är det ingen som tror att det är på riktigt.

Allvarligt??

Menar du verkligen på fullaste allvar att det inte finns folk som inte kan skilja på verklighet och fantasi?

Tänk om, tänk rätt....

Men, klart som fan att man ska släppa ett spel där man kan våldta både djur, kvinnor och män... Gärna där man kan skära av halsen på offrena. Bara det är skoj så är det okey!

Äckligt vad man glamouriserar våld....

Saken var inte endast att spelet skulle locka till riktigt mobbing. Utan att man kan glamourisera mobbing genom spel. Jag tror verkligen att de som blivit utsatta för mobbing eller är, tar fruktansvärt illa upp.

Lime skrev:
Intressant spel helt klart. Jag ser få eller ingen skillnad mellan Bully, GTA:SA eller Quake whatever.....
..... för att skälla på det är allt jag har att säga.

Jag ser inte heller någon skillnad på spelen, men det ger inte samma resultat som i ditt fall.

Din argumentering är iofs klockren för världen är ju full av intelligenta, engagerade föräldrar......... :rolleyes:

Ahlstrom skrev:
Allvarligt??

Menar du verkligen på fullaste allvar att det inte finns folk som inte kan skilja på verklighet och fantasi?

Tänk om, tänk rätt....

Men, klart som fan att man ska släppa ett spel där man kan våldta både djur, kvinnor och män... Gärna där man kan skära av halsen på offrena. Bara det är skoj så är det okey!

Äckligt vad man glamouriserar våld....

Jag menar på fullaste allvara att det inte finns folk som inte kan skilja på verklighet och fantasi! Eller det är klart att dom finns men då pratar vi om människor som har nånon grav psykisk störning.

Vad som är ganska roligt är såna som dig som är helt anti våld/snusk i tvspel som säger att folk blir galna av dom. Ni kan aldrig ta upp nånting om själva spelet utan alla ska jämt göra exakt som dig och dra upp en massa exempel på andra spel där man borde kunna våldta barn och djur och grejer. Det är inte det som det handlar om, det här är ett spel där man tydligen får poäng för att vara lite taskig inte ett där man knullar lik och äter barn. :7peta

honkiie skrev:
....
Vad som är ganska roligt är såna som dig som är helt anti våld/snusk i tvspel som säger att folk blir galna av dom. ..... Det är inte det som det handlar om, det här är ett spel där man tydligen får poäng för att vara lite taskig inte ett där man knullar lik och äter barn. :7peta

Poäng för att vara lite taskig?!?

Det är precis barn som du som inte borde få spela såna här spel eftersom du redan innan du börjat inbillar dig att mobbing är en fråga om att vara "lite taskig". I ditt fall innebär ett sånt där spel att din förvrängda uppfattning om vad mobbing verkligen innebär skevar ytterligare vilket menligt inverkar på din förmåga att bete dig sjysst mot dina kollegor eller att lära dina barn hur man ska bete sig mot sina medmänniskor.

Du behöver uppenbarligen action-varianten av "Behandla andra som du vill bli behandlad av dom".

Nu var vi väl relevanta?

Chrille skrev:
Det största problemet med spel(och filmer) av den här typen är att världen är full av folk som inte tror att folk påverkas av det. Människors tro på individen är otroligt.......naiv.

Här snackar vi inte om att tro på människan, men däremot får vi väl kräva kraftigare tag för förbättringar inom samhället.
Hur många här tex skulle vara emot att man i ett tidigt skede gör grundliga hälso- och psykundersökningar på barn för att sedan följa upp dessa under hela deras uppväxt med återkommande undersökningar? Allt för att komma åt det som är fel liksom.
Jag är uppfostrad i en normal familj med syskon och har lärt mig hur jag ska bete mig i livet. Det funkade hur bra som helst under min uppväxt då jag fick lite tyglar ibland att hållas fast vid, även om det var lite väl lössläppt på en del punkter. Många vänner till mig hade inte den förmånen och de har haft det värre under sin uppväxt. Att det sedan sket sig för mig är en annan femma som inte mina föräldrar kan belastas för :rolleyes:
Om man uppfostrar ungjävlarna normalt och samtidigt att det finns restriktioner från skola/samhälle så blir det betydligt bättre. Och sedan att man gör något åt betong-ghettona där det krävs både ekonomi och konversation med individen.

Detta spel ska väl inte spelas av tex 12-åringar? Bra, då är det upp till föräldrarna att se till att det inte blir så heller. De ska inte förstöra för oss andra som kan tänka själva, det gäller ju en jävla massa annat i samhället också.
Men ibland undrar man ju dessvärre om halva sverige består av sinnesslöa människor utan minsta målmedvetenhet i livet :3freak

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8