Mmmmmmmmmm

Nordgren skrev:
Vilken använder det? Det är mycket dyrt. Visst är Volfram svindyrt men Beryllium är mycket dyrare. Om jag inte minns fel så är det tex förbjudit i F1.
Så att det skulle finnas i en TZ vev är knappast troligt mer än om någon gjort det själv.

Vill minnas att jag hört Witteveen nämna det i artikeln om RSW500 eller om det var den gamla 400:an.

Så det är förbjudet i F1? Ja då kanske det inte används längre, men det har använts.
 
Av kostnadsskäl så är beryllium och en del andra exotiska metaller/legeringar förbjudna i F1. Dessutom är det väldigt giftigt och vissa berylliumbaserade ämnen är cancerframkallande.

Beryllium är väldigt lätt och har hög smältpunkt till skillnad från volfram som har hög densitet (Tungsten på engelska !) De torde ha fundamentalt olika användningsområden i motorer pga detta.
 
Kan inte ett pink om beryllium men det används i högtalardiskanter i den högre skolan vilket är ett gott tecken på att det är dyrt som fan :)
 
sandstream skrev:
Kan inte ett pink om beryllium men det används i högtalardiskanter i den högre skolan vilket är ett gott tecken på att det är dyrt som fan :)
Det är pga den låga vikten som ger mindre tröghetskrafter, ungefär pss man vill hålla nede ofjädrat vikt på hojen.
 
Neutral skrev:
För att både du och Gustav döper bilderna efter vad det är, inte så svårt då. :D

HRC A-kit crankshaft.jpg

Ok du har rätt. Men jag orkade inte döpa om den. Men priset gissade Chris Ash mycket bra (den kostar 11000euro att leasa för att vara noga och ett par Mg förgasare 12000euro)
 
RedBaron skrev:
Det är pga den låga vikten som ger mindre tröghetskrafter, ungefär pss man vill hålla nede ofjädrat vikt på hojen.
Japp, så brukar det stå i produkttexterna och det funkar ju tydligen när man kan sälja högtalare för 500.000:- paret :D
 
Boris JR skrev:
Efterssom du klassar den som runkobjekt så vågar jag inte fråga vad du smort in veven i :3freak

Vad har du handlat för roliga kittprylar förutom veven? Bilder Bilder Bilder
A747 såklart, vad skulle jag annars använda för smörjmedel till min bäste vän? :va

Inga alls eftersom det inte finns kit-kolvar att få tag på, behövde en vev och den här fanns tillgänglig så jag föll för frestelsen. :näsblod
 
Gustav O skrev:
A747 såklart, vad skulle jag annars använda för smörjmedel till min bäste vän? :va

Inga alls eftersom det inte finns kit-kolvar att få tag på, behövde en vev och den här fanns tillgänglig så jag föll för frestelsen. :näsblod

Helt rätt frestelse skall man falla för.......

Är kittvevarna helt olösliga när de skall renoveras eller är stakarna inte jättespecial och svindyra?

Smörjer du in frun i 747 också eller får hon hålla till godo med okq8? :tomten
 
Boris JR skrev:
Helt rätt frestelse skall man falla för.......

Är kittvevarna helt olösliga när de skall renoveras eller är stakarna inte jättespecial och svindyra?

Smörjer du in frun i 747 också eller får hon hålla till godo med okq8? :tomten
Vet inte hur dyrt det är att få tag på kitstakar, med tanke på åldern så kan det vara svårt rent praktiskt också, men de går att renovera så det behöver inte bli tokdyrt. Största skillnaderna är på vevhalvorna om jag fattat saken rätt.

Angående frugan så har du inte med det att göra. :4skrika ;)
 
Last edited:
Nordgren skrev:
Ok du har rätt. Men jag orkade inte döpa om den. Men priset gissade Chris Ash mycket bra (den kostar 11000euro att leasa för att vara noga och ett par Mg förgasare 12000euro)

Ja gisses vad dyrt snacka om att veta hur man skall ta betalt...
Vad är det som gör veven så speciell att ingen har fått för sig att kopiera skiten för inte kan väl produktionskostnaden vara 11k€....
Ingår fria renoveringar eller måste man betala det också? :näsblod

Vad skiljer Mg förgasarna från de vanliga förutom materialet för så stor är ju inte viktskillnaden mellan Al och Mg att viktbesparingen kan motivera kostnaden..

Vad kostar ett komplett A-kit att leasa, eller det vågar man inte veta?
 
En häftig grej till från ett visst kit. Ni får själva lista ut vad det är men matrialet den är gjord i är titan. :)
 

Bifogat

  • 123652476246.JPG
    123652476246.JPG
    52.2 KB · Visningar: 226
Axxexs skrev:
En häftig grej till från ett visst kit. Ni får själva lista ut vad det är men matrialet den är gjord i är titan. :)
Easy peasy, det är en kulissrulle. Vad vinner jag?

Edit: Jävla Gustavo! :mad:
 
Boris JR skrev:
Ja gisses vad dyrt snacka om att veta hur man skall ta betalt...
Vad är det som gör veven så speciell att ingen har fått för sig att kopiera skiten för inte kan väl produktionskostnaden vara 11k€....
Ingår fria renoveringar eller måste man betala det också? :näsblod

Vad skiljer Mg förgasarna från de vanliga förutom materialet för så stor är ju inte viktskillnaden mellan Al och Mg att viktbesparingen kan motivera kostnaden..

När wolfram etc används till veven är det för två orsaker. Det ena (tungt material) vill du öka på roterande massan längst ut utan att öka hela vikten för mycket, och när lätt material används har du maxlättat veven men vill inte tappa vevhuskomp.

Dessa bitar skruvas i...

Och med förgasare är det ju inte alltid samma förgasare när den görs i annat material, lite saker brukar skilja. Gör du 10 förgasare spelar materialet inte någon roll. Och vikten skiljer en del
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top