Mjukare koppling

Corp

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Yamaha R1 -99
Hur får jag mjukare/lättare koppling?

Min koppling är för hård tycker jag och jag har försökt ställa in både vid styret och "där nere på höger sida", men den blir inta mjukare av det utan det ändrar ju bara spelet lite. Jag har en R1 -99

När jag känner på kompisens R1 så är den välldigt mjuk och skön. Han har en R1 -00

Hur gör jag för att den ska bli mjukare/lättare så man slipper ta i utav bara helvette och få kramp i vänster underarm?

Last edited:
Corp skrev:
Min koppling är för hård tycker jag och jag har försökt ställa in både vid styret och "där nere på höger sida", men den blir inta mjukare av det utan det ändrar ju bara spelet lite. Jag har en R1 -99

När jag känner på kompisens R1 så är den välldigt mjuk och skön. Han har en R1 -00

Hur gör jag för att den ska bli mjukare/lättare så man slipper ta i utav bara helvette och få kramp i vänster underarm?

Inte för att jag är ett något supermek men prova att smörja wiren och kolla om den ligger som den skall utan lustiga böjar,eller har wiren blivit fnasig och gammal så den fastnar i höljet ,är handtaget ok eller kan det fått sig en smäll och blivit skevt?
Kolla vinkelen på hantaget ibland kan det göra underverk att vinkla upp eller ner handtaget på styret pga att man får ett bättre grepp med handen.

Ja det var vad jag kunnde komma på....

Om det är kopplings fjädrarna, vad kan sådana kosta, och kan jag som inte meckat hoj förut fixa det?

Hm, vet inte riktigt men några hundralappar max. Med en mekhandbok är det inga problem för den ovane.

Om fjädrarna är bytade så beror det säkert på att den är trimmad, bytar du då tillbaka så kanske den slirar vid gaspådrag.

(bara en liten teori som jag fick)

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör