Mjukare dämpning på YZF 426 -00 ?

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Hej!

Jag skulle vilja få mina framstötar lite mjukare på crossen.
Det är Racetech fjädrar i dem. Och förra ägaren vägde 85kg och jag väger ju bara 60 ungefär :yoparty Så det är väl därför de är lite hårda för mig!

Är det något man kan justera själv? Hur isåfall? Jag vågar inte skruva på de där skruvarna hur som helst ifall jag skulle råka göra bort mig.
Eller måste man byta fjädrarna inne i stötarna eller lämna in till verkstad för att få det rätt inställt??
Berätta :)

Du behöver mjukare fjädrar. Förslagsvis så raggar du upp ett par beggade fjädrar till en 250F så kommer du billigt undan.

Är du berädd att lägga lite mer så beställer du fjädrar för din vikt.

Du behöver mjukare fjädrar. Förslagsvis så raggar du upp ett par beggade fjädrar till en 250F så kommer du billigt undan.

Är du berädd att lägga lite mer så beställer du fjädrar för din vikt.
Varför just ett par fjädrar från en 250F?
Var kan man hitta fjädrar som är anpassade för ens egen vikt?

Varför just ett par fjädrar från en 250F?
Var kan man hitta fjädrar som är anpassade för ens egen vikt?

För att 250F har mjukare fjädrar än 450F orginal. Men 450F orginal funkar nog också bra för jag tycker dom är ganska mjuka orginal dom också.

Här kan du kolla vad du ska ha och vad som är orginal på respektive hoj.
http://www.racetech.com/

Anpassade fjädrar säljer alla stötdämparverkstäder och kanske även MC-handlare. Vet inte vilken som är bäst eller sämst, jag har beställt mina från springzz.com men dom har inte haft blixtsnabba leveranser alla gånger.

För att 250F har mjukare fjädrar än 450F orginal. Men 450F orginal funkar nog också bra för jag tycker dom är ganska mjuka orginal dom också.

Här kan du kolla vad du ska ha och vad som är orginal på respektive hoj.
http://www.racetech.com/

Anpassade fjädrar säljer alla stötdämparverkstäder och kanske även MC-handlare. Vet inte vilken som är bäst eller sämst, jag har beställt mina från springzz.com men dom har inte haft blixtsnabba leveranser alla gånger.
Okej, då är jag med!
Men jag kom att tänka på en sak:

Sku det inte gå att ta ur oljan och sätta i ny fast lite mindre?
För det är väl oljan som sätter "stopp" när det blir stumt?
För det är när stötarna går ner som det är för hårt.. Skulle det inte göra någon skillnad om man sätter i lite mindre olja?

Okej, då är jag med!
Men jag kom att tänka på en sak:

Sku det inte gå att ta ur oljan och sätta i ny fast lite mindre?
För det är väl oljan som sätter "stopp" när det blir stumt?
För det är när stötarna går ner som det är för hårt.. Skulle det inte göra någon skillnad om man sätter i lite mindre olja?

Ja, man kan styva upp gaffeln med mer olja och då känns den som du beskriver hårdare i slutet på slaget.

Det kan rent av vara så att den fått för mycket olja i gaffeln.

Du skrev ju att det var bytt fjädrar så jag gissade att oljenivån inte var höjd. Om du tror den kan vara det så byt olja och fyll upp till miniminivån enligt manualen. Det kostar ju inget att testa för gaffeln behöver ju ändå servas då och då.

Skulle den mot förmodan bli nervös fram så fyll på lite mera olja.

Yamaha ändrade till en bestämd mängd olja på gaffeln som kom 2005 tror jag. Där före var det en viss nivå som var specificerad, så har du en äldre hoj kan du helt enkelt bara mäta nivån och det tror jag ska gå på din 00a.

Har du marginal så tömmer du ut lite olja. Det görs enklast genom att du köper en sköljspruta på apoteket. Sätt en slang på den och stoppa ner till rätt oljenivå och sug dra upp överflödig olja med sprutan.

Det bör vara samma fjädrar som på Suzuki kom jag precis ihåg nu. Åtminstone 2001 för jag har haft både en RM125a och en YZ125 från 2001 och som jag styvade upp med samma fjädrar.

Last edited:
Ja, man kan styva upp gaffeln med mer olja och då känns den som du beskriver hårdare i slutet på slaget.

Det kan rent av vara så att den fått för mycket olja i gaffeln.

Du skrev ju att det var bytt fjädrar så jag gissade att oljenivån inte var höjd. Om du tror den kan vara det så byt olja och fyll upp till miniminivån enligt manualen. Det kostar ju inget att testa för gaffeln behöver ju ändå servas då och då.

Skulle den mot förmodan bli nervös fram så fyll på lite mera olja.

Yamaha ändrade till en bestämd mängd olja på gaffeln som kom 2005 tror jag. Där före var det en viss nivå som var specificerad, så har du en äldre hoj kan du helt enkelt bara mäta nivån och det tror jag ska gå på din 00a.

Har du marginal så tömmer du ut lite olja. Det görs enklast genom att du köper en sköljspruta på apoteket. Sätt en slang på den och stoppa ner till rätt oljenivå och sug dra upp överflödig olja med sprutan.

Det bör vara samma fjädrar som på Suzuki kom jag precis ihåg nu. Åtminstone 2001 för jag har haft både en RM125a och en YZ125 från 2001 och som jag styvade upp med samma fjädrar.
Okej :)
Tusen tack för svaret! Jag ska absolut ta och testa :banana

Och skulle det inte hjälpa så får jag väl helt enkelt ta och byta fjädrar.
Passar annars andra stötdämpare (fram) från andra Yamaha's? Typ 250, 450 osv..?

Okej :)
Tusen tack för svaret! Jag ska absolut ta och testa :banana

Och skulle det inte hjälpa så får jag väl helt enkelt ta och byta fjädrar.
Passar annars andra stötdämpare (fram) från andra Yamaha's? Typ 250, 450 osv..?

Byta gaffel är ju inte någon direkt billig lösning på ditt problem. Men troligen passar allt mellan 125 och 426 från samma årsmodell. Inte helt säker men jag tror gafffeln som satt på 00-orna hängde med fram t.o.m 2004

Byta gaffel är ju inte någon direkt billig lösning på ditt problem. Men troligen passar allt mellan 125 och 426 från samma årsmodell. Inte helt säker men jag tror gafffeln som satt på 00-orna hängde med fram t.o.m 2004
Nej det har du rätt i!
Frågade mest för att få lite mer kött på benen ;)

Jag ska ta och testa imorgon att ta ur oljan och lägga i ny fast lite mindre så ska vi se om det blir någon skillnad.
Hoppas på det iaf!

Tack på förhand Two stroke :)

Nej det har du rätt i!
Frågade mest för att få lite mer kött på benen ;)

Jag ska ta och testa imorgon att ta ur oljan och lägga i ny fast lite mindre så ska vi se om det blir någon skillnad.
Hoppas på det iaf!

Tack på förhand Two stroke :)

Jag har ett par orginalfjädrar till gaffeln på WR 450f -05 som bara ligger o skräpar. Du kan ju kolla upp om dom passar i din hoj, så hojtar du till om du tror du har nån nytta av dom.
070-två43åtta2ett6

byta fjädrar med mig?

Du har säkert bytt redan (såg inlägget precis.. lite sent kanske).. men annars har jag ett problem med att jag har för mjuka fjädrar i min 426a. Hör av dig om det är aktuellt..

mvh johan

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back