Mjuka packväskor

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
...har jag testat för sista gången. Köpte ett par för 1000-lappen till en 2 veckors MC-tur. Redan efter 25 mil så hade spännbanden som följde med börjat vibrera loss så att den ena väskan gled ner och brändes sönder mot ljuddämparen (vilket ställde till med lite förkolnade kläder m.m.). Efter en provisorisk lagning och nyinskaffade "riktiga" remmar insåg jag även att det knappt gick att fästa väskorna på annat sätt än att bakre blinkersena pressas ner 45 grader. Nästa överaskning kom när en av dragkedjorna pajade ett par dar senare... Dessutom repade de och skavde lacken på alla tänkbara sätt. Inte gick de att låsa heller.

Summa kardemumma; skaffa riktiga hårda väskor med bra fästen om ni ska ut och toura.

mb skrev:
...har jag testat för sista gången. Köpte ett par för 1000-lappen till en 2 veckors MC-tur. Redan efter 25 mil så hade spännbanden som följde med börjat vibrera loss så att den ena väskan gled ner och brändes sönder mot ljuddämparen (vilket ställde till med lite förkolnade kläder m.m.). Efter en provisorisk lagning och nyinskaffade "riktiga" remmar insåg jag även att det knappt gick att fästa väskorna på annat sätt än att bakre blinkersena pressas ner 45 grader. Nästa överaskning kom när en av dragkedjorna pajade ett par dar senare... Dessutom repade de och skavde lacken på alla tänkbara sätt. Inte gick de att låsa heller.

Summa kardemumma; skaffa riktiga hårda väskor med bra fästen om ni ska ut och toura.

Vad var det för märke och modell på dina väskor?

mb skrev:

Vi hade "halvmjuka" packväskor med rejäla kardborreband, ett under sätet och två som dras ihop över till önskad höjd på väskorna..
Fungerade finfint! :tummenupp
Höll hela vägen till Norge och hem igen.. :)
(Jag tror att vi gav 2 500-3 000:- för både packväskorna och tankväskan.)

Bifogat

• Morran.JPG
    Morran.JPG
    15.3 KB · Visningar: 168
Last edited:
LameViffer skrev:
Vad var det för märke och modell på dina väskor?
Orkar inte gå ut i garaget och kolla nu...

När jag var inne i butiken idag så hade de bytt ut modellen mot en med inbuktning i hörnet där blinkersen sitter, så det problemet kan gå att slippa om man väljer rätt modell. I vilket fall är det nog svårt att komma undan att de skaver mot lacken och att kvaliteten inte är samma som hårda väskor.

mb skrev:

Gör om gör rätt.. :-)
Körde Damp-Tour 04 <TM> med mjuka packväskor á €39.90. De höll fint, satt bra på plats för långa fina wheelies.
När jag monterat mina körde jag en provtur på ett par mil för att se hur de satt och om jag behövde ändra remmarna nått.
Vill man helt undvika repor så bör man helst tejpa cuts mm med en tejp som inte lämnar kvar något klister. Silvertejp funkar bra.
Även om det inte blir repor när det är torrt så kommer det komma in grus och skit när det regnar, så förbered dig innan, så slipper du otrevliga överraskningar.

//Anders.

Minimorran skrev:
Vi hade "halvmjuka" packväskor med rejäla kardborreband, ett under sätet och två som dras ihop över till önskad höjd på väskorna..
Fungerade finfint! :tummenupp
Höll hela vägen till Norge och hem igen.. :)
(Jag tror att vi gav 2 500-3 000:- för både packväskorna och tankväskan.)
Låter som en vettigare investering att lägga lite extra pengar på nåt åt det hållet. Men jag vet inte... har haft en del hårda väskor på tidigare hojar och det har varit mycket smidigt och säkert. Köpte dessa för att de var billiga.

Jag köpte ett par IXS mjuka packväskor för 400:- (jo, begagnat)

Funkar tokfint, har följt med på några turer, bla. Luleå-Linköping, 116 mil på en dag.

Däremot skavde de lite på lacken, men med tejp borde det vara fixat!

Har oxå samma som UrbanTiger och de var med på en 600mils resa för några år sedan. De var fullpackade då vi var två på hojen och det var inga problem alls med dem. Fick dock göra en ram som fäste i fotpinnarna bak och gick runt bakhjulet som väskorna vilade på. Men det var bara för att jag inte ville att de skulle hänga ut när jag la ner hojen i kurvorna samt att de inte skulle kunna fastna i hjulet (200 knyck på autobahn så är det nog smärtsamt om det händer). Så kolla remmarna och linda in dem i tyg om du inte vill tejpa hojen. Jag kör även med en sopsäck inuti som kläderna ligger i. Regnskyddet som var med gick åt h-e första turen :gnissla

Jag kör också med såna Givi-väskor, gjort ca 1500 mil med dem och de funkar kanon. Sopsäckar inne i väskorna, silvertejp på hojen så är det bara att tuta och köra... :tummenupp

Törnberg skrev:
Gör om gör rätt.. :-)
Körde Damp-Tour 04 <TM> med mjuka packväskor á €39.90. De höll fint, satt bra på plats för långa fina wheelies.
När jag monterat mina körde jag en provtur på ett par mil för att se hur de satt och om jag behövde ändra remmarna nått.
Vill man helt undvika repor så bör man helst tejpa cuts mm med en tejp som inte lämnar kvar något klister. Silvertejp funkar bra.
Även om det inte blir repor när det är torrt så kommer det komma in grus och skit när det regnar, så förbered dig innan, så slipper du otrevliga överraskningar.

//Anders.
Min packning var snyggare... :crash

Last edited:
oxford....

använder också oxford grejor, bäst för pengarna om man inte vill att stora ställningar ska sitta kvar på hojen jämt.
Funkar kanon utom påsarna som regnskydd. Dom blir som ballonger när man gasar friskt. Packar allt i plastpåsar inne i väskorna, som förövrigt är expanderbara, tror de rymmer 48 liter var, plus extra löstagbar väska för midjemontage. bästa grejor jag har haft om man inte räknar GIWI väskor från början på 90....

Last edited:
hållundan skrev:
Min packning var snyggare... :crash

Din "packning" är fulländad HD... :arsele
:Bugar

Mest på Damp-Tour ´04:
- Mest gay: HD´s packning
- Mest kontrollerad: Flugans packning
- Mest ont i aset: Fogerty
- Mest tappade skruvar: Törnbergs hoj.

//A.

Nyheter